7.3 Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk

 

De provincie Antwerpen stelde, in opdracht van de Vlaamse overheid, het Bovenlokaal Functionele fietsroutenetwerk (BFF) op voor de provincie Antwerpen. Dit netwerk is hiërarchisch opgebouwd uit drie soorten routes die samen een provinciedekkend netwerk vormen:

  • Fietsostrades vormen de ruggengraat van het BFF. Het zijn langeafstandsfietspaden langs rechtlijnige infrastructuren zoals spoorlijnen en kanalen. Comfort (breed en verhard) en veiligheid (non-stop, in de voorrang en afgescheiden van het autoverkeer) zijn de belangrijkste inrichtingsvoorkeuren.

  • Functionele fietsroutes verbinden de woonkernen met attractiepolen zoals dorpskernen, winkelcentra, sportcentra, culturele centra, scholen en bedrijventerreinen. Ze zijn de kortste verbinding en lopen daardoor meestal langs drukken wegen (historische steenwegen die bijvoorbeeld van centrum naar centrum lopen).

 

Het BFF werd in juni 2001 goedgekeurd door de Vlaamse overheid en is opgenomen in de herziening van het RSPA (richtinggevend gedeelte).

 

[image]Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (bron: geoloket.provincieantwerpen.be, geraadpleegd maart 2017)

 

Ten westen van het plangebied ligt de fietsostrade F14 Antwerpen – Essen. Deze route is grotendeels ingericht conform het Vademecum Fietsvoorzieningen. Voor het deel gelegen tussen Schriek en Vloeiende werd nog geen fietsinfrastructuur aangelegd.

Ter hoogte van de gemeente Essen en tussen Oude landen en het Albertkanaal zijn er nog enkele delen van de fietsostrade die niet conform zijn aangelegd of waar de fietsinfrastructuur beperkt.

Langsheen Schriek en de Kapelsesteenweg is een bovenlokale functionele fietsroute geselecteerd: ter hoogte van Schrik is momenteel geen fietsinfrastructuur aangelegd. De fietspaden langsheen de Kapelsesteenweg zijn niet conform het Vademecum Fietsvoorzieningen ingericht. Ter hoogte van de Veltwijcklaan is een alternatieve route gelegen die momenteel niet conform is ingericht.