2.2.3 Verkeersstructuur

 

Langzaam verkeer

Met de herontwikkeling van de Slachthuissite-Noordschipperdok- Lobroekdok ontstaat voor voetgangers een fijnmaziger en meer samenhangend netwerk van routes in de totale buurt. Met name de route die over het Kalverpad tot in de Kalverweibuurt loopt is geheel autovrij. Maar ook de wandeling over de Kalverwei, het Lobroekplein, Hallenplein en Hallentuin richting de Eendrachtstraat vormt een kwaliteitsvolle route die de twee zijden van de wijk verbindt. Voor beide beschreven routes geldt dat ze zijn opgeladen met publieke voorzieningen zoals winkels, onderwijs en horeca.

 

De fijnmazigheid maakt dat de omloopafstanden beperkt zijn. Bovendien sluiten de wandelroutes aan op verbindingen met de omringende stad zoals Park Spoor Noord en het Sportpaleis.

 

Langs de Slachthuislaan en de Oude Kalverstraat worden vrij liggende fietspaden voorzien. Daarnaast worden de straten van Den Dam waar mogelijk voor fietsers verbonden met het fietspad langs de Slachthuislaan. Tezamen met de fietsroutes die voorzien zijn in het verlengde van de Samberstraat en de Lange Lobroekstraat wordt het plangebied daarmee voor fietsers comfortabel ontsloten. In de aanleg van de openbare ruimte zal op diverse plekken ook worden voorzien in fietsparkeervoorzieningen. De ligging ervan is indicatief aangegeven op nevenstaande figuur. In de uitwerking van de openbare ruimte zal dit nader worden uitgewerkt in samenhang met de ligging en de omvang van de voorzieningen in de buurt. Daarnaast zal conform de bouwcode in de bebouwing aan bewoners ruimte worden geboden om fietsen te stallen.

 

Openbaar vervoer

Vandaag rijdt bus 23 door de Lange Lobroekstraat met haltes bij het Damplein en de Kalverstraat. De buslijn kan in de toekomst via de Oude Kalverstraat en het nieuwe Lobroekplein rijden.

 

De toename van het aantal bewoners zou het wenselijk maken Station Dampoort te heropenen. De buurt ligt dan ontsloten tussen premetrostation Schijnpoort en Station Dampoort. De buslijn verbindt deze stations met een route die door het plangebied loopt.

 

 
[image]

In groen de interne wandelroutes door de wijk, in blauw de voetgangersverbindingen met de omringende stad

  [image]

Openbaar vervoer door en langs de wijk

 [image]

fietsroutes en indicatieve aanduiding van fietsparkeerplaaten in de openbare ruimte

 

 

Gemotoriseerd verkeer

 

Ontsluiting

Voor de nieuwe verkeersstructuur wordt aangehaakt op twee lopende infrastructuurprojecten: de heraanleg van de IJzerlaan en de Slachthuislaan. Beide wegen worden ingezet als stroomwegen met een maximale snelheid van 70 kilometer per uur, wat de mogelijkheid beperkt de buurt direct te laten aansluiten op deze verkeerswegen. Ook is het aantal oversteekplaatsen hierdoor beperkt. Om de oversteekbaarheid te vergroten is de optie van een passerelle in het ontwerp opgenomen. Voor de ontsluiting van de buurt is een ontsluitingsstructuur ontworpen die zoveel als mogelijk onafhankelijk is van de Slachthuislaan, maar tegelijkertijd de extra verkeersdruk in de buurt zo beperkt mogelijk laat zijn. Overigens zal de heraanleg van de IJzerlaan de hoeveelheid doorgaand verkeer over de Lange Lobroekstraat gevoelig helpen verminderen.

 

De belangrijkste verandering ten opzichte van vandaag is de ligging van de hoofdtoegang tot de wijk. Er wordt voorgesteld de bestaande Kalverstraat op te heffen en deze terug te leggen op zijn historische positie direct langs de voormalige Slachthuishallen. Hiermee wordt het beoogde buurtpark “Kalverwei” aan de Weilandstraat gevrijwaard van verkeershinder en worden de bestaande buurt en de nieuw te ontwikkelen plandelen meer centraal ontsloten. Daarbij komt het hallencomplex - net als in vroeger tijden -prominent en beeldbepalend in de wijk te liggen. Tezamen met de Lange Lobroekstraat vormt de “Oude Kalverstraat” de ruggengraat van de buurtontsluiting.

 

De Oude Kalverstraat zal de enige toegang tot de wijk zijn vanaf de Slachthuislaan. Daarnaast blijven de bestaande toegangen via de Schijnpoortweg, Damplein en Maasstraat behouden. De wijk, uit richting Slachthuislaan, kan er behalve voor de Oude Kalverstraat ook voor de Samberstraat en Eendrachtstraat gekozen worden. Ook kan de wijk via het Damplein verlaten worden. Met de herinrichting van een gedeelte van de Lange Lobroekstraat tot pleinruimte en de verplaatsing van de Kalverstraat zal vorm gegeven worden aan straatprofielen die doorgaand verkeer door de wijk ontmoedigen. Het ontsluiten van de buurt en de verblijfskwaliteit staan voorop.

 

De ontwikkelingen moeten gezien worden als de verderzetting van de bestaande wijk Den Dam. Dit idee wordt onder meer tot uitdrukking gebracht in de openbare ruimte. Straten in de nieuwe plandelen zijn voortzettingen of aanvullingen van het al bestaande stratenpatroon, en worden op dezelfde manier ingericht. Inrichtingen die het onderscheid met die van de al bestaande wijk opzoeken, zijn uit den boze. De straatinrichting is dus generiek: vormgevingsprincipes die elders in de wijk gevolgd worden, worden ook in de nieuwe plandelen gevolgd.

 

Volgende aanpassingen worden voorzien:

  • Marbaixwijk.

Om de Marbaixwijk beter te verbinden met de omgeving wordt voorgesteld de Eendrachtsstraat te verlengen. Deze zal aansluiten op de nieuwe straat aan de Hallentuin. Hiervoor is de verwerving van de bestaande bedrijfshal op de kop van de Eendrachtsstraat noodzakelijk.

 [image]

Nieuwe verkeersstructuur

 

 

  • Den Dam

Het stratenpatroon ter hoogte van Den Dam bestaat doorgaans uit smalle straten. Doordat er aan weerszijden wordt geparkeerd en er in sommige straten in twee richtingen wordt gereden zijn de trottoirs smal en is er nauwelijks ruimte om op straat te spelen.. De verkeersstructuur zal hier aangepast worden naar een lussensysteem van enkelrichtingsstraten om de straten te ontlasten. Hiervoor wordt parallel aan het Kalverpad een nieuwe rijstraat voorzien die de verbinding maakt tussen de Rupelstraat en de Weilandstraat. Een tweede koppeling wordt gelegd tussen de Samberstraat en de Twee Netenstraat. Met deze lussen worden de bestaande bebouwing en een gedeelte van het nieuwe programma ontsloten. Hierdoor is het mogelijk het Kalverpad geheel vrij van kruisingen met autoverkeer te ontwerpen. Om dit mogelijk te maken, en om de verkeersdruk in de straten beperkt te houden, wordt voorgesteld om de nieuwe bebouwing op Noordschippersdok te ontsluiten vanaf de Slachthuislaan.

 

  • Lobroekkade

Het aantal aansluitingen op de Slachthuislaan zal ter hoogte van Kade Zuid beperkt worden door een enkelrichtingsrijloper die enkel aansluit op de Slachthuislaan via de Schijnpoortweg en op de kruising met de Oude Kalverstraat. Het wooncomplex dat ter hoogte van de Kalverwei op de kade is voorzien wordt rechtstreeks ontsloten vanaf het kruispunt met de Oude Kalverstraat.

 

 

Parkeren

In het masterplan wordt onderscheid gemaakt tussen de parkeerbehoefte voor bezoekers (plaatselijke handel zoals restaurants e.d.) en de bestaande parkeerbehoefte. Deze wordt bovengronds opgelost. De parkeerdruk die het nieuwe programma genereert wordt ondergronds voorzien om de kwaliteit van de openbare ruimte te waarborgen.

 

Bovengrondse parkeerplaatsen worden voorzien langs de straten en aan de rand van het Lobroekplein. Ook wordt er een openbaar parkeerterrein voorzien tussen de Slachthuislaan en de Slachthuishallen. Met deze opzet kan het aantal parkeerplaatsen dat vandaag in de openbare ruimte aanwezig is behouden blijven en kan het verlies van 60 parkeerplaatsen door de heraanleg van de Slachthuislaan worden gecompenseerd.

 

Voor de ondergrondse parkings werd op basis van een conservatieve modellering de te voorziene capaciteiten voor de parkingbehoefte voor bewoners en het integrale programma berekend, rekening houdend met onder meer de bouwcode van de Stad Antwerpen. De parkeervoorzieningen (afhankelijk van typologie variërend tussen 1,05 tot 1,35 parkingplaatsen per wooneenheid) werden gemodelleerd en bedraagt circa 3200 parkingplaatsen. Deze parkeervoorziening kan zonder meer onder de beschikbare en private bouwvelden via gemiddeld circa twee ondergrondse bouwlagen voorzien worden zoals veelal klassiek voorzien is. Daarnaast heeft het masterplan de ambitie om intelligent om te gaan met de parkeervoorzieningen dit onder meer door het meer gecentraliseerd clusteren van ondergrondse parkeervoorzieningen. Hierdoor wordt onder meer de leesbaarheid van de wijk verhoogd, de fasering geoptimaliseerd, maar in het bijzonder ook het aantal in- en uitritten verminderd en daar voorzien waar ze zo weinig mogelijk impact kunnen hebben. De boekhouding van de parkeervoorzieningen / parkeerbalans is een onderdeel van de inrichtingsstudie, die toegevoegd dient te worden bij elke vergunningsaanvraag.

 

Laden en lossen

De bevoorrading van winkels wordt via de voorzijde van de bebouwing georganiseerd. Langs de straten zullen op enkele plekken laad- en losvoorzieningen kunnen worden aangelegd die buiten de venstertijden ook als parkeerplaatsen kunnen dienen.

Alleen grotere units zoals een mogelijke supermarkt aan het Lobroekplein zal een inpandige bevoorradingshof moeten krijgen. Dit is onderdeel van de uitwerking van dat bouwblok.

De hallen worden bevoorraad via de rijloper die rond de westelijke hal is voorzien. In de inrichting van de openbare ruimte moet daartoe rond de hallen voorzien worden in overrijdbare trottoirs waardoor op venstertijden de bevoorrading kan worden verzorgd.

 

  [image]

Parkeren ondergronds

 

 [image]

Overzicht van de nieuw aan te leggen parkeerplaatsen in openbaar gebied.