|
6.2.1 Open ruimte structuur
Binnen het plangebied zelf is het aandeel aan groen beperkt. Het Noordschippersdok is een parkruimte binnen het plangebied met een speelterrein en buurtsportterrein, alsook met een sorteerstraatje en een parking. Deze groene ruimte functioneert vooral op buurtniveau. In de bocht van de Slachthuislaan lag tot voor kort het avontuurlijk bouwspeelterrein van vzw WEJA. Onlangs is het door de geplande werken voor de Oosterweelverbinding verhuisd naar een plaats tussen het Lobroekdok en de Slachthuislaan.
De Slachthuissite zelf heeft een erg grote omvang en heeft daardoor grote potenties om open ruimte met bebouwing te combineren.
In de nabijheid van het plangebied ligt onder andere Park Spoor Noord, een zeer grote groene ruimte met recreatie- en sportmogelijkheden. Het park functioneert op wijk- en stadsniveau en kent een zeer grote invloedszone. Voor de Slachthuiswijk vormt het spoor wel een barrière tussen de wijk en het park. Het Damplein is eveneens nabij en ook het Lobroekdok fungeert als een open ruimte in de buurt, maar wordt vandaag afgeschermd door bedrijvigheid en handel. Bovendien zijn de kades niet kwalitatief aangelegd.
Op macroniveau is Park Spoor Oost, ten zuidoosten van het Lobroekdok, in ontwikkeling. Verder zijn groene open ruimte structuren aanwezig langs het Groot Schijn ter hoogte van E19 tot aan het Rivierhof.
6.2.2 Bebouwde structuur
De Slachthuissite is een erg groot terrein dat er vandaag onderbenut bijligt. Het is enerzijds gelegen ter hoogte van solitaire gebouwen langs de Slachthuislaan, anderzijds grenst het aan het kleinschalige weefsel van de Damwijk. Het plangebied maakt de overgang tussen beiden.
De bebouwing binnen het plangebied bestaat voornamelijk uit losse solitaire volumes langsheen het Lobroekdok en de Slachthuislaan. Deze hebben een bouwhoogte van 1 à 2 bouwlagen. Het gaat om het voormalige Slachthuis, handel en kmo. Dit staat in sterk contrast met de achtergelegen Damwijk die voornamelijk bestaat uit een compact, dens weefsel van wonen en werken.
Qua voorzieningen zijn binnen het plangebied de sporthal All In, de basisschool Het Weilandje aanwezig, alsook het speelbouwterrein van vzw WEJA. De overige bebouwing is voor het overgrote deel gerelateerd aan productie en in iets mindere mate ook aan handel. De slachthuishallen zijn vandaag leegstaand. Langsheen de Lange Lobroekstraat bevinden zich verscheidene horecazaken.
![i_RUP_11002_214_10012_00001_200304.png [image]](i_RUP_11002_214_10012_00001_200304.png)
Bestaande voorzieningen (bron: Masterplan)
6.2.3 Verkeersstructuur
Gemotoriseerd verkeer
Belangrijke wegen die Singel Noord doorkruisen, of er aan grenzen, zijn:
-
de ring rond Antwerpen (R1) en de op- en afrit Schijnpoortknoop;
-
de Slachthuislaan, die een onderdeel vormt van de Singel rondom de binnenstad;
-
Bisschoppenhoflaan als belangrijke invalsweg;
-
Schijnpoortweg die Merksem met de Schijnpoortknoop verbindt.
De ring rond Antwerpen maakt deel uit van het internationale snelwegennetwerk en functioneert als een hoofdweg. De ring heeft ter hoogte van het Lobroekdok de vorm van een viaduct op betonnen pijlers, het viaduct van Merksem, en is daardoor ook dominant in het beeld aanwezig.
De Schijnpoortknoop is erg congestiegevoelig: enerzijds door de nabijheid van verkeersaantrekkende functies zoals het Sportpaleis en de Lotto Arena, anderzijds doordat deze knoop als de aansluiting van Deurne Noord, Antwerpen Noord en Merksem op het snelwegennet fungeert. Vandaag functioneert de Schijnpoortknoop slechts in één richting, met name richting zuiden.
De Slachthuislaan telt 2x2 rijstroken. Bij file op de ring, wordt de Singel en dus ook de Slachthuislaan als alternatieve route genomen om zich rond de kernstad te verplaatsen. De Slachthuislaan verbindt de Noordersingel met de IJzerlaan maar kent geen goede aansluiting: de weg versmalt van 2x2 tot 2x1 met een flessenhalseffect tot gevolg.
De Bisschoppenhoflaan telt 2x2 rijstroken met een brede groene middenberm.
De Schijnpoortweg zorgt voor de aansluiting op de Ring van en naar het zuiden. Het profiel wordt gekenmerkt door een trambaan in de middenberm en kent een moeilijke leesbaarheid voor de autogebruiker. Langs het Sportpaleis gaat de Schijnpoortweg over het Albertkanaal via de Theunisbrug.
De belangrijkste toegang tot de Damwijk vanuit de Slachthuislaan is vandaag de Kalverstraat. Bijkomende toegang is de Maasstraat. De wijk is eveneens toegankelijk via het Damplein en via de Schijnpoortweg. De belangrijkste knelpunten vandaag voor de directe omgeving zijn:
-
de barrièrewerking van de IJzerlaan en het spoor voor voetgangers;
-
de moeilijke aansluiting van de Slachthuislaan op de IJzerlaan wat tot filevorming leidt op de Slachthuislaan – IJzerlaan, maar ook op de Bredastraat - Viaduct-Dam;
-
het sluipverkeer in de wijk om het kruispunt Slachthuislaan – IJzerlaan te vermijden;
-
de overdimensionering van de Kalverstraat.
![i_RUP_11002_214_10012_00001_200305.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10012_00001_200305.jpg)
Situering plangebied (bron: Bing Maps)
Openbaar vervoer
De Schijnpoortweg is qua openbaar vervoer een zeer belangrijke as. Hier passeren tram 3, 5, 6 en 12, alsook een aantal bussen. Over viaduct – Dam en de IJzerlaanbrug rijden heel wat bussen. Langs de Slachthuislaan – Kalverstraat loopt lijn 23: van de Rooseveltplaats naar Luchtbal. Deze bus rijdt om de 20 minuten. De haltes van de De Lijn nabij het plangebied bevinden zich in de Lange Lobroekstraat, de Slachthuislaan, het Damplein en ter hoogte van Schijnpoort.
Langzaam verkeer
Nabij het plangebied liggen een aantal fietsostrades, non-stop gemeenteoverschrijdende fietspaden. Het gaat om het ringfietspad in Ten Eekhove, het fietspad op de noordelijke kade van het Albertkanaal en het fietspad vanuit het noorden langsheen het spoor. Vandaag zijn deze 3 assen niet met elkaar verbonden en lopen ze dood op infrastructuren.
De fietspaden langs Park Spoor Noord, het Ringfietspad en de Bisschoppenhoflaan zijn conform het vademecum fietsvoorzieningen. Het fietspad langs de Slachthuislaan wordt heraangelegd zodat het wel conform wordt.
Het vélosysteem voorziet een vélostation er hoogte van de Schijnpoortweg en twee stations in de Lange Lobroekstraat.
In het plangebied is één doorsteek voor fietsers en voetgangers voorzien naar Park Spoort Noord, meer bepaald een voetgangers- en fietserstunnel onder het spoor in het verlengde van de Demerstraat. Een tweede onderdoorgang is gewenst.
![i_RUP_11002_214_10012_00001_200306.png [image]](i_RUP_11002_214_10012_00001_200306.png)
Openbaar Vervoer (bron: De Lijn)
![i_RUP_11002_214_10012_00001_200307.png [image]](i_RUP_11002_214_10012_00001_200307.png)
![i_RUP_11002_214_10012_00001_200308.png [image]](i_RUP_11002_214_10012_00001_200308.png)
Bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk Antwerpen
|