|
De ruimtelijke invulling van de Contactzone is sinds begin jaren ’90 geëvolueerd van een industriële omgeving naar een omgeving waarvan het industriële karakter sterk is afgebouwd. Ten zuiden van de Michiganstraat is een gebied ontstaan met handelsactiviteiten gericht op leisure en recreatie, een doe-het-zelfzaak, een stelplaats van De Lijn en een brandweerkazerne. Ook het gebied ten noorden van de Michiganstraat is geëvolueerd naar een gemengde zone waarin de grens tussen ambachtelijk bedrijf, kantoor, showroom, dienstverlening en handelszaak moeilijk vast te leggen is. De zone ten noorden van het Straatsburgdok is een zone met allerhande bedrijvigheid, van verhuisfirma en autohandelaar tot kantoorfuncties.
De Contactzone Noorderlaan transformeert zowel op vlak van ruimtelijke invulling als op vlak van mobiliteitsafwikkeling. Het s-RSA erkent deze transformatie en benoemt de omgeving als de ‘Contactzone Noorderlaan’. De Noorderlaan is als territoriale boulevard geselecteerd.
De dynamiek die de afgelopen decennia typeerde, blijft ook nu aanwezig. Voor het Noord-Center (voormalige GM-site), dat ondertussen ruim 20 jaar gedeeltelijk leegstaat, werd de afgelopen jaren door verschillende partijen gepolst naar de mogelijkheden om een andere invulling dan industrie te ontwikkelen. Omwille van de hoge knoopppuntwaarde (door nabijheid tram en IC-station Luchtbal, verknoping bovenlokale fietsroutes en nabijheid fietsostrade,…) biedt de huidige parkeervlakte op de hoek van de Groenendaallaan en Noorderlaan ook potenties voor een nieuwe ontwikkeling die het ruimtelijk rendement en de functieverweving verhoogt.
Door de wijzigende economie is ook vanuit de aanwezige en geïnteresseerde bedrijven eerder al gepolst naar de mogelijkheden van uitbreiding en heroriëntering van de activiteiten. De wijzigingen in de ruimtelijke invulling en de aanduiding als Contactzone zijn indicaties dat de geldende gewestplanbestemmingen van ‘industriegebied’ en gebied voor ‘ambachtelijke bedrijven en KMO’ aan evaluatie toe zijn.
De mobiliteitsafwikkeling is eveneens aan veranderingen onderhevig. De tram wordt momenteel als onderdeel van het Brabo 2-project doorgetrokken tot aan de site Havana waar een P+R wordt uitgebouwd. Dit gaat gepaard met een gewijzigd profiel voor de Noorderlaan.
De gewijzigde inrichting van de Noorderlaan heeft onmiddellijke gevolgen voor de bereikbaarheid en/of toegankelijkheid van de aangrenzende functies.
De opdracht voor dit RUP is om binnen de bestaande beleidscontext volgende elementen op te nemen:
-
Een ruimtelijke structuur opzetten die de doelstellingen van de Contactzone Noorderlaan mogelijk maakt. De structuur vormt een stabiel kader waarin de wijzigingen in programma worden opvangen.
-
Een ruimtelijk programma opzetten dat de doelstellingen van de Contactzone mogelijk maakt. Het RUP voorziet voldoende flexibiliteit om de transformatie van het plangebied op te vangen.
-
De structuur en het programma binnen het RUP afstemmen met het mobiliteitsprofiel van de omgeving.
|