6.2.8 Mobiliteit

 

De omgeving van het plangebied kent een uitgebreide bereikbaarheid voor de verschillende vervoersmodi:

 

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoersaanbod bestaat zowel uit trein, tram als bus. Het NMBS station Luchtbal is een halte op de spoorlijn Essen –Antwerpen. Het station Luchtbal ligt op zo’n 350 meter afstand van het kruispunt Groenendaallaan – Noorderlaan. Het station wordt ook bediend door buslijnen en een tramlijn. Er is overstapmogelijkheid op meerdere buslijnen en tram 6. Langs de Noorderlaan rijden meerdere buslijnen. Brabo 2 voorziet in een verdere uitbouw van de tram langs de Noorderlaan: de tram wordt langs de zijde van Luchtbal doorgetrokken tot de site Havana. De keerlus op de hoek Groenendaallaan – Noorderlaan verdwijnt als gevolg hiervan. Havana wordt met een multimodaal verkeersknooppunt en een park & ride parkeergebouw een aantrekkelijke, stedelijke onthaalzone: een duurzame en comfortabele entree tot de stad met een parkeergebouw in een herkenbare huisstijl en met flankerende functies die de sociale veiligheid opdrijven (en de kosten draaglijker maken). De multimodale mobiliteit wordt op lokaal niveau sterk verhoogd.

Zo’n P&R-gebouw werkt als ‘visitekaartje’ voor de (binnen)stad. Hoe de bezoeker of forens de overstap ervaart, bepaalt zijn eerste indruk van de stad. De kwaliteit en het comfort hiervan zijn dan ook zeer belangrijk: bereikbaarheid, leesbaarheid, looproutes, sociale veiligheid, vormgeving van de perrons, natuurlijk licht en lucht… De park&ride wordt niet als monofunctionele minder hinder vehikel benaderd, maar als aantrekkelijke en comfortabel multimodaal knooppunt met aandacht voor ondersteunende (elektrische oplaadpunten, deelfietsen, deelwagens, fietsherstelplaats,…) en flankerende functies (pickup point, horeca, telewerkplekken, stedelijke distributie,…).

Een goede ruimtelijke integratie van een snelle en frequente openbaarvervoersverbinding, veilige fietspaden, voorzieningen voor taxi’s en elektrische mobiliteit, vélo’s, enz. is van belang. Door de ligging is het P&R-gebouw een ook ‘poort’ naar de groengebieden die aan de rand van de stad gelegen zijn: van P&R Havana naar Oude Landen.

 

Fietsnetwerk

Het fietsnetwerk is voornamelijk uitgebouwd langs de hoofdwegen die het plangebied begrenzen. De Noorderlaan heeft langs beide zijden een duidelijk gemarkeerd en afgescheiden fietspad. Dit is tevens voorzien binnen Brabo 2. Ook langs de Vosseschijnstraat en de Groenendaallaan zijn er in de twee rijrichtingen fietspaden. Luchtbal grenst aan de fietsostrade die langs de spoorlijn tussen Essen en Antwerpen is voorzien. Een groot deel van deze bovenlokale route is reeds beschikbaar.

 

 

 

 

[image] 

Toekomstige tramlijnen en -haltes volgens een toekomstvisie (met rocade) van BUUR/wes/Connect en Transform in het kader van het verdichtingsonderzoek Labo XX.

 

Autoverkeer

Autoverkeer kan via de op- en afrit aan de Groenendaallaan de E19 bereiken. De A12 is bereikbaar via het afrittencomplex aan de Noorderlaan. Ekeren en Merksem zijn via de Ekersesteenweg en de Havanastraat en Groenendaallaan te bereiken. De Noorderlaan en de Straatsburgbrug leiden naar het Eilandje en het stadscentrum. De Vosseschijnstraat functioneert als havenweg. Op deze weg wordt ook verkeer van de brandweerkazerne, Brico Planet, Decathlon en Metropolis ontsloten.

De cluster Metropolis-Decathlon-Brico Planet heeft een gemeenschappelijke verkeersafwikkeling. Aankomend verkeer van de Noorderlaan, Groenendaallaan of Vosseschijnstraat wordt via interne wegen naar de verschillende parkings geleid. Vertrekkend verkeer wordt via dezelfde wegen richting Groenendaallaan en Vosseschijnstraat weggeleid.

De interne wegen lopen dwars op de Groenendaallaan tussen Metropolis en de park & ride en dwars op de Noorderlaan tussen Metropolis en Decathlon.

Op de hoek van de Noorderlaan en de Groenendaallaan zijn de parkeerplaatsen prominent aanwezig. De ruimte tussen Decathlon en de Noorderlaan is zo’n 100 meter breed en is ingericht als parking. Hetzelfde geldt voor de ruimte tussen Metropolis en de Noorderlaan. De gevel van Metropolis langs de Groenendaallaan ligt ook grotendeels achteruit. De tussenliggende ruimte is hoofdzakelijk ingericht als parking.