2.2.4 Hangar 29

 

Hangar 29 is uniek patrimonium en de restant van een oorspronkelijk dubbel zo grote havenloods. Het masterplan Scheldekaaien voorziet daarom in ontwerpend onderzoek dat uitgaat van het behoud van deze hangar in combinatie met ‘een compact nieuw volume’ ten zuiden ervan en een nieuw hoger volume aan de Kattendijksluis. Beide nieuwe volumes zorgen voor het markeren van en afgrenzen van de omliggende stedelijke publieke (plein)ruimte zowel het ‘stedelijke balkon’ op de kaaivlakte als het Limaplein.

Deze visie op de bebouwingsmogelijkheden ter hoogte van Hangar 29 wordt als volgt verfijnd:

 

  • De grens van de bouwenveloppe wordt gereduceerd en komt overeen met de zuidelijke kopgevel van Hangar 29 zodat de gevel van Hangar 29 effectief het plein zal afbakenen en interageren met de publieke ruimte.

 

  • De bouwenveloppe aan Kattendijksluis wordt aangepast om de mogelijkheden voor realisatie van een nieuwbouwproject (footprint maximaal 900 m² en maximale kroonlijsthoogte 22 meter) naast Hangar 29 te optimaliseren rekening houdend met behoud van het bestaand gebouw. De bouw van een plint aan oostzijde van de loods met een diepte van maximaal 6m vanaf de bestaande gevel en met een beperkte footprint wordt eveneens toegestaan.

 

Het zicht vanuit de toren van het Red Star Line-museum naar de schelde moet worden gevrijwaard.