2.3.2 Plein en open ruimte rond de gebouwen

 

In het verlengde van de Londen-Amsterdamstraat stelt het masterplan Scheldekaaien een open zicht op de Schelde voor via de inpassing van een publieke pleinruimte. Deze zichtas geeft het Eilandje een perspectief op de Schelde en havenkranen. Het plein krijgt een verhoogd maaiveld in functie van de waterbescherming en wordt daardoor een uitkijkpunt op de Schelde, de kaaien en de stad. Het masterplan verbeeldt een plein met stedelijk karakter en een grote verblijfskwaliteit die door de interactie met de aangrenzende de bebouwing wordt versterkt. De schaal van dit ‘stedelijk balkon’ is eerder beperkt.

 

De aanpassing van de bebouwingsmogelijkheden op de Scheldekaaien ter hoogte van de Rijnkaai heeft gevolgen voor het centrale plein. Het beperken van de bebouwingsmogelijkheden aan noordzijde van het plein zorgt voor het vergroten van de omvang en schaal van de publieke ruimte. Het meer intieme karakter van een tussen bebouwing ingesloten ‘balkon’ wordt ingeruild voor een grotere open ruimte. Om deze stedelijke ruimte tot een aangename, veilige, levendige en aantrekkelijke plek op mensenmaat te maken wordt bebouwing op het plein beperkt toegelaten voor functies die het plein ondersteunen zoals onderhoud, sanitair, gemeenschapsvoorzieningen, recreatie, reca en kleinschalige sociale of culturele activiteiten.

De bebouwing op het plein is van een andere orde dan de omliggende grootschalige havenloodsen of daaraan gekoppelde uitbreidingen en wordt opgevat als paviljoen. Voor deze paviljoenen worden randvoorwaarden opgelegd met betrekking tot het maximaal volume, afstandsregels, aantal bouwlagen, dakvorm, ed.

Het plein zal ingezet kunnen worden voor evenementen, al dan niet aansluitend bij activiteiten die in de gebouwen plaatsvinden. Mee gelet op de invulling als evenementruimte maar evenzeer om kwaliteit als open stedelijke ruimte te behouden wordt een plein met overmaatse schaal vooropgesteld. Deze overmaat in de pleinruimte versterkt de connectie met het Eilandje, vrijwaart zichtlijnen op de Red Star Line, bestendigt woonkwaliteit van wooneenheden aan overzijde van de Rijnkaai, enzovoort.

Een gedeelte van het plein zal ingezet worden voor de gebundelde ontsluiting voor gemotoriseerd verkeer van het volledig plangebied indien haalbaar via een extra aantakking op het kruispunt Rijnkaai-Amsterdamstraat. De verkeersfunctie wordt maximaal afgestemd op het publiek karakter van het plein, op vlak van ruimtebeslag, fiets- en voetgangersvriendelijkheid, en dergelijke.

Het huidig gebruik van het plein als autoparking wordt tijdelijk als overgangsmaatregel behouden in afwachting van een definitieve oplossing na de kaaimuurstabilisatie en bouw van nieuwe keermuur. Deze oplossing kan in de vorm van een ondergrondse of halfondergrondse parking (mits minimale gronddekking van 1 m) of als parkeergebouw. In geval er wordt geopteerd voor een parkeergebouw, zullen randvoorwaarden opgelegd worden in functie van de integratie in de publieke ruimte: beperking van het aantal bouwlagen tot 1 bouwlaag, toegankelijkheid en openbaar karakter van het dak. Combinatie van maaiveldophoging (al dan niet in functie van een halfondergrondse parking) met bovengrondse bebouwing wordt niet toegestaan.

 

Het plein vervult tot slot ook een ecologische functie en wordt ingezet als stapsteen in de groenstructuur langs de Scheldekaaien. Twee belangrijke groenvoorzieningen, namelijk het Droogdokkenpark en Park Nieuw Zuid, worden met elkaar verbonden door groenelementen en het verzekeren van de ecologische continuïteit langs de kaaien. Via de Londen-Amsterdamstraat en Park Spoor Noord wordt ook de groenstructuur van de Groene Singel verbonden met de Scheldeboorden.