2.6 Hoogbouw

 

Ter aftoetsing van de twee hoogteaccenten in het plangebied werd een hoogbouwrapport: fase 1 locatiegeschiktheid opgesteld. Dit rapport voldoet aan de principes opgesteld in de HoogBouwNota van de Stad. Deze nota vormt het ruimtelijke beleidskader voor hoogbouw in Antwerpen en stelt dat aanvragen voor hoogbouwprojecten afgetoetst moeten worden aan de kwaliteitseisen, richtlijnen en aandachtspunten

In functie van het ontwerpend onderzoek op planniveau en van het RUP werd enkel de locatiegeschiktheid behandeld. De architecturale geschiktheid zal aan bod komen in kader van het ontwerpend onderzoek op projectniveau en bij de vergunningsprocedure.

De locatiegeschiktheid kent 5 criteria: stedelijk functioneren, stadsbeeld, mobiliteit, milieueffecten en lucht en geluid.

 

 

2.6.1 Stedelijk Functioneren en stadsbeeld

 

Subcriteria: ruimtelijke draagkracht en structuur, meerwaarde voor stads- en buurtleven, impact op stads- en wijkniveau, impact op de privacy.

In het rapport wordt gesteld dat de combinatie van de hoogbouw en de groene publiek toegankelijke pleinen (hoven) een belangrijke rol kan spelen in de profilering van de tweede voorkant van het Centraal Station en het versterken van de ruimtelijke sequentie tussen het Centraal Station en de Theaterbuurt. Het project kan, door zijn omvang, op schaal van de stad geactiveerd worden en levendige ontwikkelingen en verdichting in de Stationsbuurt stimuleren. Hierbij wordt er verder gebouwd op de bestaande torens van Kievitplein en projectgebied Kievit II. Door afwerken van de onvolledige straatgevels langs Pelikaanstraat, Lange Kievitsraat, Lange Herentalsestraat, en realisatie van twee torens in het hart van het projectgebied kan dit stadsdeel mooi afgewerkt worden en zo een nieuwe dynamiek creëren voor de volledige Diamantwijk.

 

 

2.6.2 Mobiliteit

 

Subcriteria: openbaar vervoer, mobiliteitstoets

Hoogbouw genereert door zijn schaal een zekere geconcentreerde verhoging van verkeer. Zoals eveneens onderzocht in het Plan-MER (zie 4.1.2 Doorvertaling in het RUP) kan door het gemotoriseerd verkeer ondergronds te brengen, de ruimte op het maaiveld ingezet worden voor langzaam verkeer. Het project zal voor gemotoriseerd verkeer bereikbaar zijn langs drie toegangen: Lange Herentalsestraat, Lange Kievitstraat en Pelikaanstraat .

 

 

2.6.3 Milieueffecten

 

Subcriteria: windhinder en windgevaar

De stad Antwerpen streeft naar een windkwaliteit van “matig tot goed windcomfort voor

slenteren”.

Om de windkwaliteit voldoende af te wegen werd een vergelijking gemaakt tussen 6 scenario’s:

  1. 2 torens van 100 m in binnengebied, 1 toren van 50 m aan de Pelikaanstraat.

  2. hoogbouw langs de Pelikaanstraat: 1 toren van 100 m in binnengebied, 1 toren van 100m aan Pelikaanstraat.

  3. geen hoogbouw, resterende randvoorwaarden opgelegd door het RUP

  4. 5 bouwlagen langs de Pelikaanstraat (19m), 2 torens van 100 m in binnengebied

  5. 5 bouwlagen langs de Pelikaanstraat (19m), 2 torens van 70 m in binnengebied

  6. 9 bouwlagen langs de Pelikaanstraat (34 m), 2 torens van 70 m in binnengebied Scenario 3 wordt als referentiescenario naar voor geschoven.

 

De windanalyse van het referentiescenario toont aan dat ter hoogte van de centrale zone van de Pelikaanstraat (de autozone) het windcomfort bij slenteren als onaanvaardbaar wordt beoordeeld. Op basis daarvan kan vastgesteld worden dat het huidige straatprofiel en de straatinrichting zorgen voor een versnelling van de wind uit de noordelijke –en zuidelijke richtingen, het zogenoemde streetcanyoneffect.

 

Scenario 1 kan bijgevolg als neutraal beschouwd worden aangezien tussen de beide scenario’s geen verschil in het windcomfort wordt waargenomen. De wind wordt gegenereerd door de huidige profilering van de ‘streetcanyons’ en niet door de komst van de hoogbouwvolumes.

Subcriterium: Geluid

De toename van het omgevingsgeluid is beperkt waarneembaar, met een beperkte invloed op het comfort van de omwonenden. Compenserende maatregelen moeten overwogen worden.

Subcriterium: Lucht

Op het bouwterrein, in de Pelikaanstraat en in de relevante delen van de Lange Herentalsestraat wordt de toetswaarde voor stikstofdioxide (jaargemiddeld) niet overschreden.

In de Lange Kievitstraat ter plaatse van het nieuwbouwproject wordt de toetswaarde voor stikstofdioxide ruimschoots overschreden. De buitenlucht in de Lange Kievitstraat lijkt daarmee ongeschikt als ventilatielucht voor woningen en andere gevoelige bestemmingen als scholen. Veiligheidshalve adviseert de stad dit uitgangspunt te hanteren voor de gehele gevelhoogte in de Lange Kievitstraat. Ook is het van belang om de toename van het verkeer door de Lange Kievitstraat vanwege het bouwplan te beperken. Dit zal gunstig zijn voor de luchtkwaliteit in de straat.

Subcriterium: Licht- en zonnetoetreding

De lichtstudie toont aan dat de grootste impact op de onmiddellijk omgeving van het projectgebied het grootste is aan de noordzijde, namelijk voor de bestaande gebouwen op de zuidelijke hoek van de Schupstraat en de Lange Herentalsestraat. Indien het RUP hier gerealiseerd wordt zal de afstand tot deze gebouwen ten opzichte van de hoogbouw toenemen en een verbeterde lichttoetreding conform de richtlijnen gerealiseerd kunnen worden.

Het RUP legt de opmaak van een inrichtingsstudie op als informatief document bij de vergunningsaanvraag, waarbij aangetoond moet worden dat aan de kwaliteitseisen volgens de voorschriften wordt voldaan. Het opzet van het grafisch plan en bijhorende voorschriften is bewust flexibel qua bouwhoogte en inplanting van de bouwvolumes, om maatwerk toe te laten bij de uitwerking van de architectuur.

Subcriterium: Energie

Een bijna energieneutrale site is mogelijk door maximaal in te zetten op energiezuinige gebouwen en gebruik van hernieuwbare energie via thermische zonnecollectoren, PV-panelen en warmtepomp op beo-veld.

Zowel op vlak van stedenbouwkundige en ruimtelijke inpassing, als op vlak van de verschillende milieueffectenanalyses (vooral licht- en windstudies), vormt de centrale ligging het beste scenario.