5.5 Bestaande ontsluiting en parkeren

 

Het gebied grenst in het oosten aan de galerij van het Centraal Station. Het Centraal Station is een internationaal openbaar vervoersknooppunt met verbindingen op zowel internationaal, nationaal als regionaal niveau. In functie van de goede doorstroming van het openbaar vervoer functioneert de Pelikaanstraat ter hoogte van het station grotendeels als vrije buscorridor en wordt bijgevolg privaat gemotoriseerd verkeer geweerd. Vanuit de Simonsstraat en de Lange Kievitstraat is de Pelikaanstraat voor gemotoriseerd verkeer enkel toegankelijk voor bussen van De Lijn en taxi’s en tijdens venstertijden ook voor bestemmingsverkeer. Richting het zuiden loopt de Pelikaanstraat over in een gemengde openbaar vervoersas.

Het station is ondergronds rechtstreeks verbonden met de premetrostations Astrid en Diamant waar de tramlijnen 2, 3, 5, 6, 8, 9 en 15 genomen kunnen worden. Bovengronds op het Koningin Astridplein stoppen eveneens de tramlijnen 10, 11, 12 en 24.

Het Koningin Astridplein en de Franklin Rooseveltplaats, de knooppunten van streekbusvervoer, liggen op loopafstand van het plangebied. Daarnaast stoppen op andere plaatsten vlakbij het plangebied ook verschillende stads- en streekbuslijnen. Deze bussen halteren onder meer in de Pelikaanstraat (haltes: Lange Kievitstraat, Premetrostation Diamant, Centraal Station perron 11), de Quinten Matsijslei (halte: Rubenslei) en de Quellinstraat (halte: Quellin perron 2).

Voor het gemotoriseerd verkeer wordt het plangebied ontsloten via de Vestingstraat en de Pelikaanstraat in het noorden en oosten, de Lange Kievitstraat in het zuiden en de Lange Herentalsestraat in het westen. De Carnotstraat (N12) in het noorden, de Plantin en Moretuslei (N184) in het zuiden en de Leien (N1) in het westen zijn de belangrijkste invalswegen naar de binnenstad.

De Schupstraat, de Hoveniersstraat en de Rijfstraat, de noordelijke en westelijke grenzen van het plangebied, zijn in hoofdzaak toegankelijk voor voetgangers. Gemotoriseerd verkeer wordt hier enkel toegelaten in functie van leveringen, voor politie, voor veiligheidspersoneel en voor bepaalde werknemers van de diamantsector. Deze straten zijn afgesloten met slagbomen. Binnen in het plangebied zijn vandaag de dag geen publiek toegankelijke doorsteken aanwezig.

De Pelikaanstraat is een hoofdroute binnen het netwerk van bovenlokale functionele fietsroutes. Het betreft een fiets-o-strade. Zowel de Lange Kievietstraat als de Pelikaan-straat zijn aangeduid als recreatieve fietsroutes. Op het kruispunt van beide straten situeert zich fietsknooppunt nr. 13. De Lange Kievitstraat functioneert als een ruggengraat in deze omgeving voor fietsers en voetgangers tussen het Kievitplein en het Stadspark. Het vormt dus een belangrijke verbinding voor langzaam verkeer.

Binnen het plangebied bevinden zich enkele private parkings. Op het braakliggend terrein van de Pelikaansite is eveneens een private parking in open lucht aanwezig. In de Lange Kievietstraat en in de Lange Hertentalsestraat kan geparkeerd worden langs één zijde van de rijweg.

Volgende publieke parkings bevinden zich in de nabije omgeving:

  • Quellinstraat 39 (59 plaatsen)

  • Appelmansstraat 25 (660 plaatsen)

  • Vestingsstraat 30-44 (170 plaatsen)

 

 [image]

Netplan (bron: De Lijn)

 

 

 [image]

Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (bron: Mobiel Vlaanderen)

 

 

  • Vestingstraat 39 (219 plaatsen)

  • Astridplein (400 plaatsen)

  • Centraal, Van Immerseelstraat 2 (631 plaatsen)

  • Centraal Station, Van Immerseelstraat 2 (1107 plaatsen)

 

In de Lange Herentalsestraat, ter hoogte van de Schupstraat, zijn enkele taxistand-plaatsen aanwezig.

 

 [image]

Langzaam verkeer en openbaar vervoer (bron: Stad Antwerpen)