|
A.1.1 Bestaande functies en morfologie
De Plantin en Moretuslei ten zuiden en de spoorwegbundel ten westen zijn de belangrijkste infrastructuren in de nabije omgeving van het plangebied.
Het plangebied is gelegen aan de oostzijde van de spoorwegberm tussen het centraal station en station Berchem. Deze noord-zuid georiënteerde berm is beeldbepalend voor de omgeving en vanwege haar onroerend erfgoedwaarde beschermd. De centers in de spoorwegberm bevinden zich langs de Simonsstraat / Pelikaanstraat, alsook langs de Van Spangenstraat en Stoomstraat. De berm vormt een fysieke scheiding tussen de Diamantwijk en het plangebied. De dichtstbijzijnde doorsteken zijn gesitueerd ter hoogte van Lange Kievitstraat en Plantin en Moretuslei.
Het plangebied wordt in het noorden begrensd door het Kievitplein. De bestaande bebouwing op de locatie waar bouwblok I is voorzien, wordt tot op heden gekenmerkt door rijwoningen en enkele grotere gebouwen (onder meer de voormalige hoofdzetel van Scouts en Gidsen Vlaanderen) die samen een gesloten bouwblok vormen. Functioneel wordt het bouwblok ingevuld met wonen en enkele aan het wonen verwante functies (ondermeer een secundaire school).
Bouwblok IIa bestaat uit een synagoge, een Joodse kleuterschool en enkele rijwoningen.
Het openbaar domein dat de bouwblokken ontsluit, is opgevat en ingericht als een klassieke ontsluitingsstraat.
De Van immerseelstraat werd reeds geherprofileerd en heringericht. De toegang tot de ondergrondse parking van de Kievitsite en het Centraal station werd conform het GRUP ‘HST-station Antwerpen – Omgeving Kievitplein’ in de Van Immerseelstraat voorzien en geïntegreerd in het straatbeeld.
In het oosten wordt het plangebied begrensd door de bebouwing langs de Van Immerseelstraat en achterliggend stedelijk weefsel. Overwegend rijwoningen en enkele grotere gebouwen (o.a. een Joodse meisjesschool) bepalen deze straatgevel.
In het zuiden grenst het plangebied aan de nieuwe, in aanbouw zijnde, gebouwen conform de afbakening van bouwblok IIb en III volgens het GRUP Kievit fase II.
In het plangebied bevindt zich geen beschermd onroerend erfgoed. In de nabije omgeving staan zich wel verschillende waardevolle gebouwen. De spoorwegberm met bruggen, grenzend aan de westelijke rand van het plangebied, alsook het Centraal Station en de Dierentuin, op ca. 100 meter ten noorden, zijn beschermd als monument. De Dierentuin is eveneens beschermd als cultuurhistorisch landschap. ‘Deel Plantin en Moretuslei met omgeving’, op ca. 100 meter ten zuiden, is beschermd als stadsgezicht. In de nabije omgeving staan verschillende gebouwen die opgenomen zijn in de Inventaris van Onroerend Erfgoed. Het betreft hoofdzakelijk woonhuizen.
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200159.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200159.jpg)
Functies en morfologie (bron: Sweco)
A.1.2 Bestaande groenstructuur
In het plangebied is weinig groen en beplanting aanwezig. Op de biologische waarderingskaart is het plangebied dan ook volledig aangeduid als biologisch minder waardevol.
De beplanting in het plangebied is beperkt tot enkele grasperkjes, een groen binnenhof (bouwblok IIa) en enkele bomen.
De Van Immerseelstraat heeft wel een groen karakter. Op het tunneldak werd de straat ingezaaid met gras.
In de omgeving zijn er wel groengebieden van een beduidende omvang aanwezig, meer bepaald het Stadspark en de Zoo.
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200160.png [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200160.png)
Bestaande groenstructuur (bron: Geopunt)
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200161.png [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200161.png) ![i_RUP_11002_214_10028_00001_200162.png [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200162.png)
A.1.3 Bestaande ontsluiting en parkeren
In de onmiddellijke omgeving van het plangebied is het openbaar domein uitgerust met voetpaden en fietsvoorzieningen. In het bijzonder de relatie met het Centraal Station voor langzaam verkeer is optimaal.
Op verschillende plaatsen in het plangebied wordt de doorgang voor gemotoriseerd verkeer verhinderd door paaltjes (Van Spangenstraat – Van Immerseelstraat; Lange Kievitstraat – Van Immerseelstraat; Kievitplein – Lange Kievitstraat). Voor fietsers en voetgangers zijn doorsteken wel steeds mogelijk.
Het kruispunt Van Immerseelstraat x Plantin en Moretuslei is lichtengeregeld. De relatie tussen het plangebied (en de Kievitbuurt in het algemeen) en de Diamantwijk is eerder beperkt vanwege de barrierewerking van de spoorwegberm. Ter hoogte van het Kievitplein is er wel een doorsteek.
De Simonsstraat/Pelikaanstraat is een hoofdroute in het netwerk van bovenlokale functionele fietsroutes. Het betreft een fiets-o-strade. Zowel de Lange Kievietstraat als de Simonsstraat/Pelikaanstraat zijn aangeduid als recreatieve fietsroutes. Op het kruispunt van beide straten ligt fietsknooppunt nr. 13.
De Lange Kievitstraat functioneert in deze omgeving voor fietsers en voetgangers als een ruggengraat tussen het Kievitplein en het Stadspark.
Het plangebied is zeer goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Het Centraal Station, gelegen aan het Kievitplein, is een internationaal openbaar vervoersknooppunt met verbindingen op zowel internationaal, nationaal als regionaal niveau. Het station is ondergronds rechtstreeks verbonden met de premetrostations Astrid en Diamant waar de tramlijnen 2, 3, 5, 6, 8, 10 en 15 halteren. Bovengronds op het Koningin Astridplein stoppen eveneens de tramlijnen 11, 12 en 24. De dichtstbijzijnde bushaltes bevinden zich in de Simonsstraat/Pelikaanstraat: Antwerpen Lange Kievitstraat op ca. 80 meter en Antwerpen Mercatorstraat op ca. 130 meter. Hier halteren verschillende tram- en buslijnen.
In functie van de goede doorstroming van het openbaar vervoer is de Pelikaanstraat ter hoogte van het station grotendeels ingericht als vrije buscorridor en wordt privaat gemotoriseerd verkeer geweerd. Vanuit de Simonsstraat en de Lange Kievitstraat is de Pelikaanstraat voor gemotoriseerd verkeer enkel toegankelijk voor bussen van De Lijn en taxi’s en tijdens venstertijden eveneens voor bestemmingsverkeer.
Het plangebied wordt ontsloten voor gemotoriseerd verkeer via de Plantin en Moretuslei en Van Immerseelstraat - Lange Kievitstraat. De bouwblokken zijn bereikbaar via Van Immerseelstraat, Lange Kievitstraat, Stoomstraat en Van Spangenstraat. Het Kievitplein is toegankelijk via Pelikaanstraat - Lange Kievitstraat.
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200163.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200163.jpg)
Netplan (bron: De Lijn)
A.1.4 Wandeling doorheen het plangebied
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200164.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200164.jpg)
Fotostandpunten (bron: Sweco)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200165.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200165.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200166.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200166.jpg)
|
|
1. Van Immerseelstraat richting Kievit fase I
|
2. Rijwoningen langs Van Immerseelstraat
|
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200167.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200167.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200168.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200168.jpg)
|
|
3. Van Immerseelstraat richting Plantin en Moretuslei
|
4. Van Immerseelstraat richting Wipstraat
|
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200169.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200169.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200170.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200170.jpg)
|
|
5. Van Immerseelstraat richting Kievit fase I: bouwwerf bouwblok IIb en tunnelmond naar ondergrondse parking
|
6. Van Immerseelstraat richting Somersstraat
|
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200171.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200171.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200172.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200172.jpg)
|
|
7. Van Immerseelstraat richting werf bouwblok IIb en Kievit fase I
|
8. Van Immerseelstraat richting rijwoningen met achtergelegen school en synagoge in bouwblok IIa
|
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200173.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200173.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200174.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200174.jpg)
|
|
9. Van Immerseelstraat richting Van Spangenstraat tussen bouwblok IIa (links) en I (rechts)
|
10. Van Immerseelstraat richting Kievit fase I
|
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200175.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200175.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200176.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200176.jpg)
|
|
11. Van Immerseelstraat richting voormalig administratief gebouw
|
12. Van Sprangenstraat richting spoorwegberm
|
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200177.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200177.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200178.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200178.jpg)
|
|
13. Van Sprangenstraat richting school
|
14. Stoomstraat richting Kievitplein
|
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200179.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200179.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200180.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200180.jpg)
|
|
15. Stoomstraat richting synagoge in Van Spangenstraat
|
16. Stoomstraat richting Kievitplein en toegang Centraal Station
|
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200181.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200181.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200182.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200182.jpg)
|
|
17. Spooronderdoorgang Kievitplein richting Lange Kievitstraat
|
18. Lange Kievitstraat richting Kievit fase I
|
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200183.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200183.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200184.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200184.jpg)
|
|
19. Kievitplein richting toegang Centraal Station
|
20. Van Immerseelstraat richting Plantin en Moretus
|
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200185.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200185.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200186.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200186.jpg)
|
|
21. Rijwoningen langs Van Immerseelstraat (achter) en lichtstraat ondergrondse parking (links)
|
22. Rijwoningen en blinde muur Van Immerseelstraat richting bouwblok I
|
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200187.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200187.jpg)
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200188.jpg [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200188.jpg)
|
|
23. Van Immerseelstraat richting Plantin en Moretus ter hoogte van bouwblok I
|
24. Van Immerseelstraat sportterreintje op spoorwegtalud ter hoogte van Plantin en Moretus
|
BIJLAGE B: JURIDISCHE CONTEXT
|
|
plangebied
|
omgeving plangebied
|
|
Gewestplan
|
Niet van toepassing
|
Gebied voor gemeenschapsvoor-zieningen en openbaar nut;
Woongebied
|
|
Plannen van aanleg
|
Geen
|
BPA Pelikaanstraat
|
|
Ruimtelijke uitvoeringsplannen
|
GRUP Afbakening Grootstedelijk Gebied;
GRUP Kievit Fase II
|
RUP 2060;
RUP Binnenstad;
RUP Pelikaanstraat (in opmaak);
GRUP HST-station Antwerpen – omgeving Kievietplein
|
|
Overstromings-gevoelige gebieden
|
Mogelijk overstromingsgevoelig gebied
|
Mogelijk over-stromingsgevoelig gebied
|
|
Beschermde monumenten
|
Geen
|
Centraal Station: spoorwegberm met bruggen (grenzend);
Centraal Station (ca. 100m ten N); Dierentuin Antwerpen (ca. 100m ten N)
|
|
Beschermde landschappen
|
Geen
|
Dierentuin Antwerpen (ca. 100m ten N)
|
|
Beschermde stads- en dorpsgezichten
|
Geen
|
Deel Plantin en Moretuslei met omgeving (ca. 100m ten Z)
|
|
|
plangebied
|
omgeving plangebied
|
|
Inventaris bouwkundig erfgoed
|
Geen
|
Gekoppelde burgerhuizen in neo-Vlaamserenaissance-stijl (Leeuwerikstraat 28-30);
Appartementsgebouw in art-nouveaustijl
(Lange Kievitstraat 68);
Appartementsgebouw in art-nouveaustijl (Simonsstraat 18);
Appartement met winkelgelijkvloers en werkplaats (Lange Kievitstraat 60);
Art-nouveau-winkelhuis (Van Leriusstraat 3);
Eclectisch burgerhuis (Somersstraat 12);
Maison B. Schmitz (Wipstraat 45)
|
|
Ankerplaats
|
Geen
|
Geen
|
|
Habitatrichtlijngebied
|
Geen
|
Geen
|
|
Vogelrichtlijngebied
|
Geen
|
Geen
|
|
VEN-gebied
|
Geen
|
Geen
|
|
VHA –waterlopen
|
Geen
|
Geen
|
|
Atlas der Buurtwegen
|
Chemin privé
|
Chemin n° 30 (Lange Kievitstraat);
Chemin n°56 (Plantin en Moretuslei);
Chemin n°32;
Chemin de fer (spoor)
|
|
Seveso-bedrijven
|
Geen
|
Geen
|
![i_RUP_11002_214_10028_00001_200189.png [image]](i_RUP_11002_214_10028_00001_200189.png)
Buurt- en voetwegen (bron: Geopunt)
|