#: locale=nl ## Tour ### Description tour.description = DIVA, a Brilliant Story ### Title tour.name = DIVA, a Brilliant Story ## Skin ### Button Button_062AF830_1140_E215_418D_D2FC11B12C47.label = LOREM IPSUM Button_509AD6EE_4189_FA39_41C7_1B6DE0E5963B.label = FR Button_51701325_418A_9A2B_41C9_E6ACB550E01C.label = DE Button_53BD3358_418A_FA1A_41BA_F32FC64005BA.label = NL Button_53E5CEB2_4186_8A29_4199_ED490887A037.label = EN Button_60E4861B_4902_74A2_41B0_87FF72505963.label = Grondplan Button_60E4961C_4902_74A6_41A4_FD9AF19F662D.label = Contact Button_60F90606_4902_74A2_41AF_8BF4C32FC976.label = Wonderkamer Button_60FB3608_4902_74AE_4191_4DBC109A6B88.label = Handelskamer Button_60FB3608_4902_74AE_4191_4DBC109A6B88.pressedLabel = Location Button_60FB3609_4902_74AE_41C6_448E2C539807.label = Eetkamer Button_60FBB607_4902_74A2_41C3_A8587C070676.label = Atelier Button_620ED59E_4903_D7A2_41BF_83A7DE7E9723.label = Kluis Button_620F45A4_4903_D7E6_41AB_C9252D3C6597.label = Boudoir Button_7C50D712_491E_54A2_41D1_668AB75C0632.label = Naar Gelijkvloers Button_7C50D712_491E_54A2_41D1_668AB75C0632.pressedLabel = Location Button_7DB33382_7065_343F_41B1_0B0F019C1828.label = Shop Button_7DBCA382_7065_343F_41DB_48D975E3D9EC.label = Contact Button_82E07363_A3F7_6A5A_41D2_043F42F6E413.label = EN Button_82E08362_A3F7_6A5A_41E0_3091AAFA8E4F.label = FR Button_82E1E361_A3F7_6A56_41D0_8373217716C5.label = NL Button_82E7835A_A3F7_6A6A_41B1_1BD2AFCF26EA.label = DE Button_AC624130_A392_A636_41E0_46A3581EE031.label = Agenda Button_B12EC19A_A3B2_A6EA_41D8_80ED5C884409.label = Tickets Button_B13E018B_A3BE_A6EA_41D7_8FD8E29A1CDF.label = Nieuwsbrief Button_B52FAA47_A397_BA5A_41E1_079FFD0D3984.label = Bezoekersgids Button_DB4F4239_C94C_117E_41D5_0114A220C35B.label = DIVA, A BRILLIANT STORY Button_E80978FE_C72A_BCC2_41E3_AF97D90DCE5D.label = ? ### Multiline Text HTMLText_062AD830_1140_E215_41B0_321699661E7F.html =
___
LOREM IPSUM
DOLOR SIT AME
CONSECTETUR ADIPISCING ELIT. MORBI BIBENDUM PHARETRA LOREM, ACCUMSAN SAN NULLA.



Mauris aliquet neque quis libero consequat vestibulum. Donec lacinia consequat dolor viverra sagittis. Praesent consequat porttitor risus, eu condimentum nunc. Proin et velit ac sapien luctus efficitur egestas ac augue. Nunc dictum, augue eget eleifend interdum, quam libero imperdiet lectus, vel scelerisque turpis lectus vel ligula. Duis a porta sem. Maecenas sollicitudin nunc id risus fringilla, a pharetra orci iaculis. Aliquam turpis ligula, tincidunt sit amet consequat ac, imperdiet non dolor.


Integer gravida dui quis euismod placerat. Maecenas quis accumsan ipsum. Aliquam gravida velit at dolor mollis, quis luctus mauris vulputate. Proin condimentum id nunc sed sollicitudin.


DONEC FEUGIAT:
• Nisl nec mi sollicitudin facilisis
• Nam sed faucibus est.
• Ut eget lorem sed leo.
• Sollicitudin tempor sit amet non urna.
• Aliquam feugiat mauris sit amet.


LOREM IPSUM:
$150,000
HTMLText_0B42C466_11C0_623D_4193_9FAB57A5AC33.html =
___
LOREM IPSUM
DOLOR SIT AMET
HTMLText_0B4B0DC1_11C0_6277_41A4_201A5BB3F7AE.html =
JOHN DOE
Licensed Real Estate Salesperson


Tlf.: +11 111 111 111
jhondoe@realestate.com
www.loremipsum.com


Mauris aliquet neque quis libero consequat vestibulum. Donec lacinia consequat dolor viverra sagittis. Praesent consequat porttitor risus, eu condimentum nunc. Proin et velit ac sapien luctus efficitur egestas ac augue. Nunc dictum, augue eget eleifend interdum, quam libero imperdiet lectus, vel scelerisque turpis lectus vel ligula. Duis a porta sem. Maecenas sollicitudin nunc id risus fringilla, a pharetra orci iaculis. Aliquam turpis ligula, tincidunt sit amet consequat ac, imperdiet non dolor.
HTMLText_344C6395_28DE_7CB1_41A4_C5E1D5148B75.html =
EETKAMER: LUXECONSUMPTIE EN DISTINCTIE


Een tafel vol zilver gold lange tijd als statussymbool. In de loop van de 18de eeuw werd de eettafel uitgerust met allerlei voorwerpen in functie van een steeds verfijndere eetcultuur: stellen voor olie en azijn, zout- en mosterdvaten, strooiers voor peper en suiker, sauskommen en terrines. Een luxueuze tafel, sierlijk gedekt met een grote verscheidenheid aan gebruikszilver was de ideale manier om zich te onderscheiden. Ontdek in DIVA’s eetkamer tafelzilver van de 18de tot en met de 20ste eeuw.


HTMLText_34C3A53B_28CF_E5F1_41AA_3761034F3380.html =
ATELIER: CREATIE EN VAKMANSCHAP


Edelsmeedkunst en diamantbewerking versmelten in een tijdloos atelier. Een blik achter de schermen verbindt heden en verleden. Kijk eens naar het gereedschap aan de wand. In de ateliers wordt al honderden jaren min of meer hetzelfde gereedschap gebruikt. Ook vele technieken zijn al eeuwen oud en worden nog steeds toegepast, zij het soms op een aangepaste manier.
Echte vernieuwing is vooral te vinden in het gebruik van computers, lasers en 3d-printers. Deze ontwikkelingen maken het mogelijk om nog preciezer te werk te gaan.




HTMLText_34FDFCDF_284E_24B1_41BE_20983455EB43.html =
IS HET ECHT OF VALS?


De intrinsieke waarde van edelstenen en edele metalen oefent een grote aantrekkingskracht uit op vervalsers en oplichters.


De waarde en uitzonderlijke eigenschappen van diamant zorgen ervoor dat de mens al eeuwen op zoek is naar andere materialen met dezelfde eigenschappen tegen een goedkopere prijs. Vandaag zijn cubic zirconia en synthetisch moissaniet de belangrijke diamantsimulanten. De afgelopen jaren was er ook een groot aantal nieuwe en versnelde ontwikkelingen op het gebied van synthetische diamant en kwaliteit verbeterende behandelingen van diamant. Een diamant koop je daarom best enkel wanneer hij vergezeld is van een certificaat of grading report. Dat objectieve document kun je beschouwen als de identiteitskaart van de diamant.


Edele metalen zoals zilver en goud zijn zacht en buigzaam, waardoor ze zelden in hun zuivere toestand tot object worden gesmeed. Om hun stevigheid te vergroten worden ze gemengd met een ander metaal. Die versmelting van metalen noemen we een legering. Van overheidswege worden zilver- en goudsmeden verplicht om een officieel gehaltemerk aan te brengen op de objecten die ze vervaardigen. Zo krijgen kopers de zekerheid dat het goud-, zilveren platinagehalte aan de opgelegde norm voldoet.




HTMLText_35529755_27D7_E5B1_41C0_1D032B9F0D5F.html =
{{title}}
{{subtitle}}


HTMLText_35B1606E_28D2_3B93_41A7_93F712EAF21A.html =
HANDELSKAMER: NETWERK EN VERTROUWEN


De handel in diamant verloopt al eeuwen via internationale netwerken. Vertrouwen is hierbij cruciaal, want met een eenvoudige handdruk kunnen miljoenendeals worden gesloten. In Antwerpen wordt al meer dan 550 jaar diamant verhandeld. Deze lange periode kent hoogtepunten, maar ook dieptepunten. Een constante in de diamanthandel is de internationale dimensie en de verschillende nationaliteiten en geloofsgemeenschappen die eraan deelnemen.
Deze multiculturaliteit speelt ook een rol in de hedendaagse diamantwijk in Antwerpen, waar 84% van alle ruwe diamant en 50% van alle geslepen diamant ter wereld verhandeld wordt. Antwerpen kan met recht een diamantstad worden genoemd.




HTMLText_35B7FB5B_28B6_6DB1_418F_79FCEECD8EDE.html =
HET EXOTISCH SALON


Zeldzame en exotische objecten en materialen uit Azië en Afrika bleven de Europese elite doorheen de eeuwen fascineren en verwonderen.
Er ontstonden ware rages: Chinoiserie, Turquerie, Indomanie, Egyptomanie en Japonisme. De inspiratie uit Azië en Afrika had een grote invloed op de beeldende kunst, vormgeving, mode en juwelen, maar ook op de consumptie van exotische producten.


HTMLText_35E1E6DE_28BE_64B3_41B6_A9466D561616.html =
LUXUEUZE GEBRUIKSVOORWERPEN
Voorwerpen uit zilver of goud werden niet alleen verzameld, maar ook daadwerkelijk gebruikt. Aan tafel en als accessoire. De materiaalkeuze, uitvoering en vormgeving communiceren non-verbale boodschappen over welstand en identiteit.


HTMLText_70D50F84_4902_73A6_41C5_23E8EDE3DD46.html =


BOUDOIR: DIAMOND DIVA’S


Diamanten spreken tot de verbeelding, net als de spraakmakende diva’s die ermee pronken. Laat je verblinden in DIVA’s boudoir. DIVA stelt enkele tendensen uit de 19de- en 20ste-eeuwse juweelmode tentoon. De nadruk ligt op diamantjuwelen en de tot de verbeelding sprekende vrouwen die de fonkelende kostbaarheden tot leven wekten.


HTMLText_74D0C719_4902_54AE_41D1_82BBE2F8B54E.html =


DIVA'S WONDERKAMER: VERZAMELEN EN INSPIREREN


Tijdens de 16de eeuw groeide Antwerpen uit tot een van de belangrijkste economische en artistieke centra van Europa. De Scheldestad was een ware metropool, een ontmoetingsplaats voor kooplieden en goederen vanuit de hele wereld. Die internationale handel was de motor voor de productie en distributie van (edelsmeed)kunst en juwelen. Wie het kon betalen verzamelden allerlei kostbaarheden, zoals kunst, juwelen, zilveren en gouden objecten, maar ook bijzondere flora en fauna en wetenschappelijke instrumenten.
Luxeobjecten uit alle windrichtingen komen samen in DIVA’s Wonderkamer. De Antwerpse verzamelcultuur tijdens de Gouden Eeuw en haar Nazomer vormde de inspiratie voor een hedendaagse interpretatie van een kunstkamer.



HTMLText_75D6E268_5DE2_B7CF_41D3_7029A8EAED64.html =
HARTELIJK DANK VOOR JE BEZOEK.


Na het bekijken van de voorwerpen in deze ruimte eindigt jouw bezoek aan de virtuele tentoonstelling.
Wil je graag een ruimte opnieuw bekijken? Open dan het menu via de knop met de drie streepjes links onderaan.
Of vervolg je weg met de bollen en keer op die manier terug.


Wil je graag de tentoonstelling in het echt bezoeken? Reserveer dan je ticket via de knop Tickets in het menu.


Tot snel bij DIVA!
HTMLText_7DB2E382_7065_343F_41C2_951F708170F1.html =
Company Name
www.loremipsum.com
info@loremipsum.com
Tlf.: +11 111 111 111
HTMLText_E4454D28_C73B_554E_41CE_6D33E64FBA4F.html =
EXOTISCH SALON


Egyptomanie
Ook vormen en motieven uit het oude Egypte inspireerden de Europese decoratieve kunst. De Egyptische stijl was tijdens het begin van de negentiende eeuw aanwezig in architectuur, interieur, edelsmeedkunst en juwelen, vaak vermengd met andere oosterse maar
ook Griekse en Romeinse referenties. Napoleons veldtocht naar Egypte (1798- 1801) en het monumentale boekwerk Description de l’Egypte dat door zijn wetenschappers werd neergeschreven, wakkerden de interesse voor het Midden- Oosten verder aan.


Japonisme
In 1854 werd Japan, na meer dan tweehonderd jaar isolatie, gedwongen
zijn grenzen te openen. Zo geraakte de westerse kunst van de tweede helft van de negentiende eeuw in de ban van het Land van de Rijzende Zon. Japan exporteerde veel goederen naar de westerse markt. Daarnaast inspireerde de Japanse decoratiewijze de westerse artistieke scène. Geïsoleerde en uit het centrum geplaatste bloemen en dieren, ongewone afsnijdingen en lineaire tekeningen drukten een stempel op de westerse kunst. Het japonisme domineerde zowat alle kunstdisciplines. De aandacht van de art nouveau voor de natuur werd rechtstreeks beïnvloed door Japan. In de Belgische edelsmeedkunst en juweelkunst van rond 1900 is zij dominant aanwezig.


Goddelijk vertoon
In de zeventiende en achttiende eeuw
was Antwerpen een belangrijk vervaar- digingscentrum voor kerkelijk zilver. Het Concilie van Trente (1545-1563) was in dit opzicht van belang omdat het uitgebreide regels voorschreef voor de uitvoering van de eredienst. De later uitgegeven richtlijnen van de Milanese aartsbisschop Carolus Borromeus (1538-1584) gaven nauwkeurige instructies betreffende de inrichting van kerkinterieurs, religieuze voorwerpen en liturgische kledij. Zo werd bepaald dat de voorwerpen die het lichaam en het bloed van Christus tijdens de eucharistieviering bevatten uit een edel materiaal vervaardigd moesten zijn. Ze werden een middel om de liturgie alle luister bij te zetten.



HTMLText_E4614F7A_C729_55C2_41DB_8C4D7220ED2B.html =
GODDELIJK VERTOON


In de 17de en 18de eeuw was Antwerpen een belangrijk vervaardigingscentrum voor kerkelijk zilver. Het Concilie van Trente (1545-1563) was in dit opzicht van belang, omdat het uitgebreide regels voorschreef voor de uitvoering van de eredienst. De later uitgegeven richtlijnen van de Milanese aartsbisschop Carolus Borromeus (1538-1584) gaven nauwkeurige instructies betreffende de inrichting van kerkinterieurs, religieuze voorwerpen en liturgische kledij. Zo werd bepaald dat de voorwerpen die het lichaam en het bloed van Christus tijdens de eucharistieviering bevatten uit een edel materiaal vervaardigd moesten zijn. Ze werden een middel om de liturgie alle luister bij te zetten.



### Label Label_D560C376_F192_47EB_41E2_FEF296CAB459.text = Disclaimer ### Tooltip Button_60F90606_4902_74A2_41AF_8BF4C32FC976.toolTip = Wonderkamer IconButton_5C1B0F99_4702_53AE_41C3_ED6399536A8D.toolTip = Mute IconButton_5C1B5F9A_4702_53A2_41CD_C1A4AC7F3B75.toolTip = Fullscreen IconButton_5C1D4F93_4702_53A2_41C6_BDFA88BCF6B0.toolTip = Thumbnails \ IconButton_5C1D7F93_4702_53A2_41CC_4B8D99215196.toolTip = Grondplan IconButton_7911AE59_4C00_FDA3_41CE_D483BF032774.toolTip = Fullscreen IconButton_79160E59_4C00_FDA3_41B9_542E196C4233.toolTip = Mute IconButton_7DB21382_7065_343F_41B1_484EDBCD16A4.toolTip = Close Menu IconButton_E4E29D98_C7FB_F54E_41E7_B958824CA4F3.toolTip = Open Menu ## Media ### Subtitle panorama_93B5C9BA_858D_3066_41C1_55ED95BF23DB.subtitle = Creatie en Vakmanschap panorama_D1301B03_C126_9525_41C6_3B58A5566F99.subtitle = Luxeconsumptie en distinctie ### Title album_90EA8FCC_8497_3022_41DB_BE0140D17207.label = Photo Album Clusterring album_90EA8FCC_8497_3022_41DB_BE0140D17207_0.label = B512025_02 album_90EA8FCC_8497_3022_41DB_BE0140D17207_1.label = B512025_03 album_90EA8FCC_8497_3022_41DB_BE0140D17207_2.label = B512025_05 album_B431D423_A78E_E383_41B6_5F3EE1E02D86.label = Photo Album Pauwenbroche album_B47F3983_A78E_E482_41DE_BEA1C4FC13D2.label = Photo Album Snuifdoos album_B6FAC497_A786_2C83_41B0_A896A4A1F924.label = Photo Album Uilenbeker album_D45129BA_CC66_E0EB_41CD_C246A44B6909.label = Photo Albumhalsjuweel album_D4A34349_CC26_A1A9_41C4_7265E5C6611E.label = Photo Album racket album_D6E9619B_CC21_A0A9_41D1_1EC76E6B53C8.label = Photo Album terrine album_D79F5637_C2C0_5F50_41B4_2B33B13070C0.label = Photo Album bierpul album_D9D3CF9B_CC61_60A9_41DB_7948A1418423.label = Photo Album slang album_DB37264A_CC2F_A3AB_41C5_708F19EC1987.label = Photo Album parure album_DB42396F_CC2F_A069_41DC_AB7268DEBA14.label = Photo Album broche album_DB70ED1E_CBE2_A1AB_41B7_0E68B41A4694.label = Photo Album monstrans map_B179549E_A90D_4BB9_41E0_1FC007A18561.label = grondplan panorama_4F82B14B_568A_BD6F_41D0_6F5E78028106.label = Start panorama_648B89F1_7CFD_C068_41D3_CFA008993C28.label = Handelskamer 3 panorama_64C65C69_7CF2_4078_41DE_5338F8F86199.label = Handelskamer 4 panorama_6AAFD9DC_7CF6_C059_41DC_66AF5CF07D1B.label = Handelskamer 1: Netwerk en vertrouwen panorama_9124B052_8596_D026_41BF_E5ADF395B3BC.label = Wonderkamer 1: anti-chambre over de gouden eeuw panorama_922D9842_85B5_5026_41BA_ADB5AB967962.label = Eetkamer 3 panorama_922F076C_8595_D0E2_41C8_A8E0D97ABD80.label = Wonderkamer 2: inloopkast met luxueuze gebruiksvoorwerpen panorama_924C05E2_858B_33E6_41A6_47C0EE0A14D0.label = Wonderkamer 5: Exotisch salon panorama_9277202B_858F_3066_41C0_106250E3E0E1.label = Atelier: Edelsmeedkunst panorama_92A4E801_858B_3022_4193_5412847EF8BE.label = Handelskamer 2 panorama_93065600_85BF_3022_41CE_F297639EF37C.label = Boudoir 2: Diamond Diva's panorama_93081CC0_85BD_5022_41CD_49EEFA556901.label = Boudoir 1: Diamond Diva's panorama_93307B59_85BD_7022_41D8_972821EC00DA.label = Kluis 3 panorama_9337690D_85BA_D022_41D5_3EB12F3D4F4D.label = Kluis 2 panorama_93B5C9BA_858D_3066_41C1_55ED95BF23DB.label = Atelier: diamantbewerking panorama_93C94C9A_85B7_7026_41D5_098E5B656712.label = Eetkamer 2 panorama_B6579D45_A79E_FD87_41C3_0F0840450065.label = Wonderkamer 3: Exotisch salon panorama_BE15C71D_A79A_2D87_41E0_9002F618730A.label = Kluis 1: Authenticiteit en transparantie panorama_BE51D22C_A786_6785_41D2_B1A30AD0CC6D.label = Ingang kluis panorama_C6844AD7_E652_D3EE_41E3_0BCB1B75F6FA.label = Ingang kluis panorama_CCEB1AD7_C12F_F72D_41E4_C2D3F2CE3942.label = Wonderkamer 4: Goddelijk vertoon panorama_CE9E30AB_C127_F365_41DC_C08C093E5345.label = Eetkamer 4 panorama_D1301B03_C126_9525_41C6_3B58A5566F99.label = Eetkamer 1 photo_B30C2A7E_A78A_6785_41A1_8A2C108FAEED.label = B5120103 photo_B30C2A7E_A78A_6785_41A1_8A2C108FAEED.label = B5120103 photo_B44F10EE_A78E_6485_41D5_DC31FA167AEF.label = B512025 photo_B44F10EE_A78E_6485_41D5_DC31FA167AEF.label = B512025 photo_B5091291_A78A_249F_41CF_78FE023F8E9C.label = B5120108 photo_B5091291_A78A_249F_41CF_78FE023F8E9C.label = B5120108 photo_B50A4E92_A78A_5C9D_41B8_C8F3F157F041.label = B5120106 photo_B50A4E92_A78A_5C9D_41B8_C8F3F157F041.label = B5120106 photo_B890177E_A78A_6D85_41DC_000F8D201CA4.label = DMK05001_02 photo_B890177E_A78A_6D85_41DC_000F8D201CA4.label = DMK05001_02 photo_BDC98335_A78A_2587_41E4_0D9E246267B3.label = S7513901_0212 photo_BDC98335_A78A_2587_41E4_0D9E246267B3.label = S7513901_0212 photo_BF2FB263_A78A_2783_41DF_DB3DDBB5D6E1.label = DMK05001_04 photo_BF2FB263_A78A_2783_41DF_DB3DDBB5D6E1.label = DMK05001_04 photo_BF485E8D_A78A_3C87_41DD_52D9BC8C48B5.label = DMK05001_06 photo_BF485E8D_A78A_3C87_41DD_52D9BC8C48B5.label = DMK05001_06 photo_BF50D023_A78A_2383_41DF_0880242A1EE4.label = S7513902_0214 photo_BF50D023_A78A_2383_41DF_0880242A1EE4.label = S7513902_0214 photo_C4103E5F_CBE6_A3A9_41E0_C390F51F45FF.label = S1300902_0149 photo_C4103E5F_CBE6_A3A9_41E0_C390F51F45FF.label = S1300902_0149 photo_C41062F1_CBE7_6079_41C9_DDEE4368716C.label = S1300903_0151 photo_C41062F1_CBE7_6079_41C9_DDEE4368716C.label = S1300903_0151 photo_D13911D4_C2C0_54D7_41E3_661068DCDEC4.label = S20030_08 photo_D13911D4_C2C0_54D7_41E3_661068DCDEC4.label = S20030_08 photo_D1395A19_C2C0_7751_41E1_98C80C1AA93D.label = S20030_03 photo_D1395A19_C2C0_7751_41E1_98C80C1AA93D.label = S20030_03 photo_D1397628_C2C0_5F7F_41CE_93D31502B6A1.label = S20030_11 photo_D1397628_C2C0_5F7F_41CE_93D31502B6A1.label = S20030_11 photo_D1397DEE_C2C0_6CF3_41E3_A64F0B6734A3.label = S20030_04 photo_D1397DEE_C2C0_6CF3_41E3_A64F0B6734A3.label = S20030_04 photo_D63113C6_C2C0_7533_41E0_45B487A0AC27.label = S20030_01 photo_D63113C6_C2C0_7533_41E0_45B487A0AC27.label = S20030_01 photo_D8AE5422_CC2E_E79B_41E4_00716B6C5034.label = B51200804_01 photo_D8AE5422_CC2E_E79B_41E4_00716B6C5034.label = B51200804_01 photo_D8AE7D53_CC2E_A1B9_41E7_B3722341CE23.label = B512008_02 photo_D8AE7D53_CC2E_A1B9_41E7_B3722341CE23.label = B512008_02 photo_D8AEA7B1_CC2E_E0F9_41D2_E748E455C052.label = B51200801_05 photo_D8AEA7B1_CC2E_E0F9_41D2_E748E455C052.label = B51200801_05 photo_D8BED888_CC26_A097_41C7_CDFEA0437A81.label = B5120602 photo_D8BED888_CC26_A097_41C7_CDFEA0437A81.label = B5120602 photo_D8BEE167_CC26_A199_41DE_794C83139AC5.label = B5120607 photo_D8BEE167_CC26_A199_41DE_794C83139AC5.label = B5120607 photo_D8BF1CFD_CC26_A069_41BD_4AC1D926B3B6.label = B5120604 photo_D8BF1CFD_CC26_A069_41BD_4AC1D926B3B6.label = B5120604 photo_D8E7657D_CC67_E069_41E4_3046A5648EC6.label = DMK03001_02 photo_D8E7657D_CC67_E069_41E4_3046A5648EC6.label = DMK03001_02 photo_D8EC3A10_CC66_E3B7_41E3_28BA595F0254.label = DMK05002_08 photo_D8EC3A10_CC66_E3B7_41E3_28BA595F0254.label = DMK05002_08 photo_D8EC767B_CC66_E069_41CC_C6B6FF666259.label = DMK05002_09 photo_D8EC767B_CC66_E069_41CC_C6B6FF666259.label = DMK05002_09 photo_D8F4D2B6_CC62_A0FB_41DE_D58FCAC3C375.label = DMK99004_07 photo_D8F4D2B6_CC62_A0FB_41DE_D58FCAC3C375.label = DMK99004_07 photo_D8F7095A_CC61_A1AB_41D4_63D8820F17B7.label = DMK99004_02 photo_D8F7095A_CC61_A1AB_41D4_63D8820F17B7.label = DMK99004_02 photo_D8F735FC_CC61_606F_41E2_75AA50F2F872.label = DMK99004_03 photo_D8F735FC_CC61_606F_41E2_75AA50F2F872.label = DMK99004_03 photo_D8F744B6_CC61_60FB_41DB_9156C10664BB.label = DMK99004_04 photo_D8F744B6_CC61_60FB_41DB_9156C10664BB.label = DMK99004_04 photo_D90EFE36_CC21_A3FB_41E3_07DDB2DC73A2.label = B534001_0 photo_D90EFE36_CC21_A3FB_41E3_07DDB2DC73A2.label = B534001_0 photo_D992DD27_CC66_A199_41E2_BF796460D93D.label = DMK05002_06 photo_D992DD27_CC66_A199_41E2_BF796460D93D.label = DMK05002_06 photo_D99BA6FB_CC67_E069_41B6_15141C3123B0.label = DMK03001_01 photo_D99BA6FB_CC67_E069_41B6_15141C3123B0.label = DMK03001_01 photo_D9D98212_CC2E_A3BB_4189_A8DC7C60ED6A.label = B512008_01 photo_D9D98212_CC2E_A3BB_4189_A8DC7C60ED6A.label = B512008_01 photo_D9E083DB_CC26_A0A9_41A9_7FDD1EE37DB2.label = B5120601 photo_D9E083DB_CC26_A0A9_41A9_7FDD1EE37DB2.label = B5120601 photo_D9E87C9C_CC61_A0AF_41E6_65D3C96E28E1.label = DMK99004_01 photo_D9E87C9C_CC61_A0AF_41E6_65D3C96E28E1.label = DMK99004_01 photo_DAFB88CA_CBE6_A0AB_41D7_4EA50FA54702.label = S1300901_0146 photo_DAFB88CA_CBE6_A0AB_41D7_4EA50FA54702.label = S1300901_0146 photo_DFF56B29_CC21_A1E9_41D3_8A6FF432DA91.label = B534001_04_stars_ photo_DFF56B29_CC21_A1E9_41D3_8A6FF432DA91.label = B534001_04_stars_ video_099C13E4_1AEA_3B69_41B6_E2EBBB07144E.label = HANDEL_kaarten_wereldbol video_0A74CC93_1ADE_6DAF_41B9_1E154865669B.label = diva_atelier_NL video_12803088_09D0_9103_418C_6CD3930DAB57.label = HANDEL_kaarten_wereldbol video_400F7496_568B_9BF9_41A4_7A68FB1BACF9.label = DIAMOND SHOWER_23_04 video_675F9B5E_75C8_A79F_41D2_E42884C06618.label = dmk95001-02-anim2langer (1) video_7D0DF10C_5D3E_F547_4183_9E347CE0A0E2.label = b541001_haarjuweel video_D0DDDE73_C2C0_6FD1_41DF_996C24A687C9.label = s75180_ringmettafeldiamanten video_D132A9DA_C2C0_B4D3_41B2_A3FDF460D372.label = dmk03007_brochemetegyptischmotief video_D15581BF_C2C0_B551_419A_BE9E949B21C1.label = Cuyvers_ondertitteling+Logo video_D15C7803_C2C3_B331_41DE_9ED0B9EFD5EE.label = Bombeke_ondertitteling+Logo video_D1E33450_CCE3_E7B7_41E2_F7783B9C114A.label = dmk00007_kroontjemetvleugeltjes video_D3C8DE51_CC23_A3B9_41E2_942A4797820A.label = dmk95001-02-anim2 (1) video_D53DDB9E_C2C0_5550_41E5_80D9D0C0F521.label = HANDEL_Hedendaagse_NL_LowRes+logo video_D5BF9B60_CC1F_6197_41DA_AD11141F7F1D.label = Kluis_D9_3019_natuurlijkediamant_kostbaar_Logo+verwijzing verwijderd video_D708C0C3_CCE3_A099_41E2_50483C5F8140.label = dmk99004_07_halsketting_slang video_D709EB78_CCE3_E077_41D9_761162F07D92.label = dmk03001_brochemetbloemmotieven video_D723F6D2_CC27_A0BB_41BF_196881D09E4D.label = KLUIS_D12_1004_conflictdiamant_NED_Logo_Verwijzingweggeknipt video_D859F979_C2C0_55D1_41CB_AF1467AEB1A7.label = KLUIS_Z7_3138_toepassingen_GoudZilver video_D9650F0E_CBE1_E1AB_41D9_5D7A1F2BA4A6.label = 20210519_diva_atelier_NL_cut video_DB77FCA7_C2C0_7371_41DF_BE70C42EF415.label = dmk96001_corsagejuweel video_DB791F62_C2C0_6DF3_41A4_C34C81E14526.label = dmk10001_hangerzeemeermin video_DEE45819_C2C7_D351_41D2_5A4C615BAD1D.label = KLUIS_Z1_3110_valsmunters video_F6B0E765_E5D2_D2A2_41C0_7135D0C40A91.label = KLUIS_D8D_3039_stellingvooraf ## Popup ### Body htmlText_476A0527_56CD_70EB_41D0_DABB3F4EC535.html =
Gouden clusterring met diamanten en email
Deze 17de-eeuwse ring is een bijzonder zeldzaam juweel. Ovale clusterringen met scharnierend deksel en miniatuurportret aan de binnenzijde komen niet vaak voor. Een ring waarbij dicht op elkaar geplaatste kleinere diamanten een grotere centrale diamant omringen noemt men een clusterring. Tot nu toe zijn er voor deze periode vooral ronde clusterringen bekend, zoals in veel geschilderde portretten uit de Nederlanden te zien is. De ovale vorm maakt deze ring speciaal.
In het deksel is een gegraveerd portret van een jongeman aangebracht en in de kas van de ring een figuur die een tuinman voorstelt. De betekenis is nog niet helemaal duidelijk en maakt het geheel mysterieus. De ring kan als een herinnering aan een overledene of als een verlovingsring opgevat worden. In het eerste geval verwijst het figuurtje naar de verrezen Christus die voor Maria Magdalena als tuinman verschijnt. In het tweede geval staat de vruchtbaarheid van de lente centraal. Het touw op de schouders van de tuinman is een bewijs van zijn toewijding en de roos symboliseert de liefde.
Gouden clusterring met diamanten en email, Europa, ca. 1670-1690, collectie Koning Boudewijnstichting, Fonds Christian Bauwens, in depot bij DIVA, B512/25
htmlText_59553C70_56C5_9165_41D2_631D37FD572E.html =
Uilenbeker
Uilenbekers zijn drinkbekers in de vorm van een uil. Ze waren in de 16de en 17de eeuw populair in de Nederlanden en verschillende Duitstalige gebieden. Dit uiltje is het oudste voorbeeld met Antwerpse merken. Met zijn lijfje uit kokosnoot is het een kostbaar en exotisch exemplaar.
Op het moment dat de beker gemaakt werd, was de Scheldestad een internationaal handelscentrum. Portugese handelaars verscheepten exotische curiosa zoals kokosnoten, nautilusschelpen en struisvogeleieren vanuit Afrika, India en Amerika naar West-Europa, veelal via de haven van Antwerpen. Kokosnoten waren gegeerd omwille van hun zogenaamde geneeskundige werking. Vergif dat nietsvermoedend uit een kokosnootbeker werd gedronken, zou geneutraliseerd worden door de exotische steenvrucht. Op de liprand, verborgen onder de afneembare kop van het uiltje, is een Oudnederlands vers gegraveerd: ‘Als alle ander fogels sin thoe neste sois min flige beste’. Het kan worden vertaald als: ‘Liggen alle andere vogels in hun nest, dan vlieg ik het best’.
Uilenbeker, Meester met pelikaan, Antwerpen, 1548-1549, Collectie Koning Boudewijnstichting, in depot bij DIVA, B512/1
htmlText_882AC0A0_A88A_24BD_41DD_B6AA40C61756.html =
Egyptische broche
Centraal in de broche en omgeven door diamanten ligt een Egyptische figuur die een papyrusblad vasthoudt. De papyrusplant staat symbool voor de vruchtbare en groene noordelijke helft van Egypte en verwijst naar groei, jeugd en kracht. Egyptenaren verwerkten papyrus tot materiaal om op te schrijven. Via het hiërogliefenschrift werd heel wat kennis en inzicht over de Egyptische beschaving doorgegeven. Aan de zijkanten van de broche en boven de figuur zijn hiërogliefen uitgespaard.
Napoleons expeditie in 1798 naar Egypte ontketent een grote interesse in Europa, maar de echte Egyptomanie komt op gang na de ontdekking en opgraving van het graf van Toetanchamon in 1922. Zowel de film- als de luxe industrie raakt doordrongen van de Egyptische vormgeving, wat zich vertaalt in juwelen, kleding, meubels, interieurs en allerlei accessoires.
Broche met Egyptische motieven in platina bezet diamant, robijn, onyx en smaragd, Lacloche Frères, Parijs, 1926, collectie DIVA, DMK03/7
Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding vergroten en tot in het kleinste detail bekijken.
htmlText_8873D630_A886_EF9D_41DF_0DA5A6ED9954.html =
Stralenmonstrans
Een monstrans maakt deel uit van het liturgisch vaatwerk van de rooms-katholieke kerk. Een monstrans is een houder, meestal van edelmetaal, waarin een gewijde hostie wordt getoond. De hostie wordt geklemd in een maanvormig standaardje (lunula). Het eerste gebruik dateert uit de 13de eeuw. Vanaf de Barok wordt de hostie sterker benadrukt door zonnestralen die de goddelijke triomf symboliseren.
Deels vergulde stralenmonstrans, Jan Pieter Antoon Verschuylen, Antwerpen, 1861, collectie DIVA, S2013/9
htmlText_88C64E91_A886_5C9F_41BB_FA56E619DDEE.html =
Art-nouveauhanger
De hanger verwijst vormelijk naar de hertshoornvaren, een plant die op andere levende planten groeit zonder hieraan voedsel te onttrekken. Op de druppelvormige labradoriet onderaan lijken libellen weergegeven. Het fijne bladwerk werd met doorzichtig groen vensteremail of plique-à-jour versierd. Email is gekleurd glaspoeder dat onder hoge temperatuur wordt verglaasd.
Diamant speelde binnen de art-nouveaustroming een beperkte rol, maar deze hanger vormt hierop een uitzondering. Art nouveau is een van de namen die gegeven wordt aan een decoratieve stijl die rond 1900 zijn hoogtepunt kende. In andere landen wordt de term Jugendstil gebruikt. Beide termen impliceren vernieuwing en België was een pionier met de architectuur van Victor Horta. Binnen de juweelkunst was de Parijse juwelier René Lalique een spilfiguur. In België vertegenwoordigden Léopold van Strydonck en Philippe Wolfers de art-nouveaustroming binnen de juweel- en edelsmeedkunst.
Art-nouveaujuwelen waren een kortstondig modefenomeen, waarna de meeste juwelen werden gedemonteerd om de waardevolle materialen opnieuw te kunnen gebruiken. Wat is overgebleven uit die periode is daarom uiterst zeldzaam en bijzonder waardevol.
Art-nouveauhanger, Léopold Van Strydonck, Brussel, ca. 1900, collectie DIVA, S87/39
Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding vergroten en tot in het kleinste detail bekijken.
htmlText_8B228A31_A89F_E79F_41D5_67E0F8B448CF.html =
Vlaamse harten


Het Vlaams hart is een typisch juweel dat vaak geschonken werd aan de kerk. De exacte betekenis van de Vlaamse harten is niet bekend. De uitgesproken devotie van het volk voor Onze-Lieve-Vrouw, die vooral vanuit Antwerpen in de 18de en 19de eeuw een grote verspreiding kende, lijkt de grondslag te zijn geweest van de Vlaamse harten. De verbondenheid van de Scheldestad met de Maagd Maria als beschermvrouw uitte zich al sinds de 12de eeuw.
Het Vlaams hart bestaat uit een hartvormig gedeelte met een diamant als kern en een bekroning. Het bovendeel kan een kroon zijn of een strik of een trofee, bestaande uit een toorts, een pijlkoker en een boog. De trofee verwijst naar de attributen van de liefdesgod Cupido en symboliseert de overwinning van de liefde. Volgens sommige juwelenhistorici symboliseert de centrale diamant het hart van Maria zelve. DIVA bewaart meerdere Vlaamse harten. Het verschil in materiaalgebruik en kwaliteit toont aan dat het juweel geliefd was bij verschillende sociale klassen.


Vlaams hart met strikbekroning met roosgeslepen diamanten, West-Europa, ca. 1800, collectie DIVA, S88/151


Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding vergroten en tot in het kleinste detail bekijken.


htmlText_B2A8FEA3_A786_DC83_41E4_F8658A9E3219.html =
Molenbeker
Deze zilveren molen met gegraveerde versieringen en miniatuurfiguren is een ingenieuze drinkbeker. Een Antwerpse edelsmid, vanwege zijn meestermerk de ‘Meester met zespuntster’ genoemd, vervaardigde de beker in 1603-1604. Op dat moment dienden molenbekers al geruime tijd als amusement bij feestelijke gelegenheden en drinkspelen. Ze kunnen immers enkel leeg neergezet worden. Via een blaaspijpje worden de wieken in gang gezet en zolang ze draaien, mag er gedronken worden. Is de beker niet op tijd leeg, dan geeft de klok van de molen aan hoeveel extra bekers de speler moet drinken.
Zilveren molenbeker, Meester met zespuntster, Antwerpen, 1603-1604, collectie DIVA, S67/51
Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding hieronder vergroten en tot in het kleinste detail bekijken.
htmlText_B2E87CA6_A786_7C85_41E1_3D46477EEF7F.html =
Snuifdozen


Dozen voor snuiftabak waren vooral modieus tijdens de 18de eeuw, maar ook in de 19de eeuw bleven ze populair. De uitvoering kon variëren van eenvoudige koperen tot zeer kostbare exemplaren met diamanten, email en miniaturen. Net als zakhorloges toonden snuifdozen welstand, maar ook voorkeuren en smaak. In koninklijke kringen waren snuifdozen populaire en prestigieuze relatiegeschenken.


Deze gouden snuifdoos is gebaseerd op een ontwerptekening van de beroemde Franse ontwerper Juste-Aurèle Meisssonnier. Het is een mooi voorbeeld van de rococostijl en de uitvoering is van hoogstaande kwaliteit. De doos is in 1815 door koning Willem I aan Jean van Hal, overgrootvader van jonkheer Pierre Lunden, gegeven als dank voor zijn hulp bij het terugbrengen van de schilderijen van Pieter Paul Rubens naar Antwerpen. Deze waren tijdens de Franse overheersing naar Parijs overgebracht. Met deze precieuze doos toonde Willem I zijn grote waardering aan orangist Van Hal.


Gouden snuifdoos met rocailleversiering, Pierre Croissant, Parijs, 1739-1740, collectie DIVA, Legaat Pierre Lunden, S75/139





htmlText_BDEE9596_A785_EC85_41BE_5E406658CDAD.html =
Gouden haarjuweel
In dit haarjuweel zit een hoornblazende aap op een karos, een gesloten koets. Het is een zogenaamde singerie, Frans voor "aperij" of apenstreken. Dat is een kunstgenre waarin apen zich gedragen en kleden als mensen. Dergelijke komisch-satirische schilderijen verschenen in de 16de eeuw in de Zuidelijke-Nederlanden. Onder meer David Teniers en Jan Brueghel maakten meerdere varianten. Na een hoogtepunt in de 18de eeuw, tijdens de Rococoperiode, nam de populariteit van singeries sterk af.
Gouden haarjuweel bezet met diamanten en robijnen, in etui, vermoedelijk Frankrijk, 18de eeuw, collectie The Phoebus Foundation, in depot bij DIVA, B541/1
Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding vergroten en tot in het kleinste detail bekijken.
htmlText_BEA7EED6_A79A_DC85_41DD_B0EEECEDD700.html =
Pauwenbroche


De pauwenbroche, toegeschreven aan de Parijse juwelier Gustave Baugrand, getuigt van hoogstaand vakmanschap. De met edelstenen bezette veren van de vogel zijn en tremblant gezet, waardoor ze trillen bij de minste beweging. De robijnen zijn van uitzonderlijk hoge kwaliteit en afkomstig uit Birma (Myanmar). De saffieren komen uit Ceylon (Sri Lanka) en de smaragden uit India.
In 1867 presenteerde Baugrand deze, of een identieke broche, op de Exposition Universelle de Paris. Hij stelde het juweel tentoon samen met andere juwelen, zilverwerk en objecten in Egyptische stijl. Zo speelde de juwelier in op de toenmalige interesse voor de opgravingen in Egypte en de naderende oplevering van het Suezkanaal. Als juwelier van keizerin Eugénie, echtgenote van Napoleon III, was Baugrand een van de trendsetters binnen de juweelkunst van het Tweede Keizerrijk (1852-1870).


Pauwenbroche, toegeschreven aan Gustave Baugrand, Frankrijk, ca. 1867, collectie DIVA, DMK05/1



htmlText_D03D1C7D_CCFF_6069_41E1_A5D6CEE92E63.html =
Slangenjuweel
Het juweel is vervaardigd in goud en bedekt met transparant email op een schubvormig gegraveerde ondergrond, waardoor de illusie van een slangenhuid ontstaat. Het juweel is opgebouwd uit conische schakels die in elkaar grijpen. Dankzij die flexibiliteit kan de slang zowel hals als arm sieren.
Het juweel dateert uit 1860, een periode waarin slangenjuwelen heel geliefd waren. Dat was ooit anders: eeuwenlang associeerde het christelijke geloof de slang met de duivel. Daarin kwam tijdens de 18de eeuw stilaan verandering door de ontdekking van artefacten uit de oudheid. Als juweelmotief werd de slang pas echt populair nadat Queen Victoria een slangenarmband droeg tijdens haar eerste politieke optreden als kersverse koningin van Engeland in 1837. Door die armband te dragen toonde ze dat ze de ‘wijsheid van een slang’ had of aspireerde.
Slangenjuweel, anoniem, Frankrijk, ca. 1860, collectie DIVA, DMK99/4
htmlText_D0F0539F_C2C0_5551_41E7_E24622D82083.html =
Getuigenis diamantbewerker


Pieter Bombeke is een meesterslijper met meer dan 40 jaar ervaring. Hij werkt vanuit zijn eigen atelier in de Antwerpse diamantwijk en creeërde uitzonderlijke slijpsels zoals de Dreamcatcher.


Bekijk de film hieronder.



Regie/scenario/montage film: Mario de Munck
htmlText_D0F74C17_C2C0_5351_41E3_708D9BE9B496.html =
Getuigenis zilversmid
Georges Cuyvers creëert kunstvoorwerpen en juwelen in edele materialen. Zijn werken worden voorgesteld op internationale kunstbeurzen zoals TEFAF Maastricht, Art Basel, Masterpiece London en Kunstmesse München.
Bekijk de film hieronder.
Regie/scenario/montage film: Mario de Munck
htmlText_D1125060_CCE2_BF97_41D4_F370860652AE.html =
Halsjuweel Belle Époque


Rond de voorlaatste eeuwwisseling beleefden Europa en de Verenigde Staten een periode van welvaart, bekend als de belle époque. Sensuele en weelderige stoffen, excessieve hoeveelheden kant en uitgewerkte details bepaalden de mode. Het S-vormige silhouet, gevormd door een nieuw type korset, zorgde ervoor dat de buste en de hals de aandacht trokken. Hooggesloten tulen en kanten kragen werden ’s avonds ingeruild voor laag uitgesneden decolletés, die zich uitstekend leenden voor kantachtige halskettingen.
Het raffinement en de delicate structuur van de juwelen uit de belle époque waren ongezien. Guirlandes, bloemen en strikken konden heel fijn uitgevoerd worden door het gebruik van platina. Dit edelmetaal is sterker en lichter dan zilver en goud en is dus uitstekend geschikt voor de productie van kantachtige juwelen. Deze diamanten halsketting is een uitstekend voorbeeld van de slingerachtige garlandstijl.


Halsjuweel, vermoedelijk Lacloche Frères, Parijs, 1900-1910, collectie DIVA, DMK05/2



htmlText_D2156F50_C2C1_AD2F_41C5_0678504DC047.html =
Gouden ring met puntgeslepen diamant, West-Europa, 15de eeuw, collectie DIVA, DMK01/14
htmlText_D276406F_CCE6_A069_41B2_A000EE21710F.html =
Tiara met vleugels
Voor de rijke elite was een diamanten tiara het juweel bij uitstek om de welvarende levensstijl van het begin van de twintigste eeuw uit te dragen. Toch was een diamanten tiara niet iets voor iedere dag. Dit prachtexemplaar is dan ook op ingenieuze wijze om te toveren tot twee broches. De vleugels zijn op een rails gezet, waardoor ze niet alleen verplaatst kunnen worden, maar zelfs volledig demonteerbaar zijn.
Met zijn vleugels speelde dit juweel van rond 1900 in op een modetrend binnen de haute joaillerie. Gerenommeerde juwelenhuizen zoals Chaumet en Chanel brachten vergelijkbare ontwerpen uit. Wellicht waren deze gevleugelde tiara’s oorspronkelijk geïnspireerd op de gevleugelde zonneschijf van het Oude Egypte. Ook de internationale opvoeringen van Wagners opera Die Walküre oefenden invloed uit. Zijn strijdgodinnen uit de Noordse mythologie, Walkuren genoemd, droegen gevleugelde helmen. Het vrouwelijke publiek zou de stijl hebben overgenomen ter ere van de componist.
Tiara met vleugels, anoniem, Frankrijk, ca. 1899, collectie DIVA, DMK00/7
Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding vergroten.
htmlText_D3DBBB8D_CC21_E0A9_41C2_6DCA59503CFD.html =
Boonvormige hanger in platina met diamanten in briljantslijpsel, Cartier, Parijs, 1920, collectie DIVA, DMK95/1
htmlText_D5A41AC3_F196_412C_41E9_0589DBEAFC94.html =
Disclaimer
DIVA, het museum voor diamant, juwelen en zilver in Antwerpen, heeft geprobeerd alle rechthebbenden van de items in deze virtuele tour, die niet onder het publiek domein vallen, te contacteren. Voor bepaalde items hebben we na onderzoek echter geen absolute vaststellingen kunnen doen maar we zijn redelijkerwijs van mening dat ze niet beperkt worden door het auteursrecht of aanverwante rechten. Wie meer informatie wil of meent rechten te kunnen laten gelden over items in deze virtuele tour, vragen we om contact op te nemen met het museum.
htmlText_D6586908_C15D_9523_41E7_BFEC974169A7.html =
Granuleren
Vanaf de 16de eeuw worden zilveren gebruiksvoorwerpen met parelranden gedecoreerd. Parels, granules, of zilveren bolletjes worden nog steeds door edelsmeden toegepast. David Huycke maakt op een nieuwe manier gebruik van deze granules en vormt zijn schalen door de bolletjes aan elkaar te solderen.
Paar granuléschalen, David Huycke, Sint-Niklaas, 1996-1998, collectie DIVA, S98/15
Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding vergroten en tot in het kleinste detail bekijken.
htmlText_D69DECA6_C2C0_5373_418E_58B518752938.html =
Puntslijpsel
Deze gouden ring is een van de oudste ringen uit de collectie van DIVA en bevat de oudste slijpvorm van diamant: het puntslijpsel. Hierbij wordt de oorspronkelijke vorm van diamant, de octaëder (achtvlak), vrijwel behouden. De vlakken worden geslepen en de punten aan boven- en onderzijde worden behouden, waardoor dit slijpsel zijn naam heeft gekregen.
Deze diamant lijkt misschien donker, maar diamanten kunnen pas schitteren door weerkaatsing van licht. Licht wordt weerkaatst door verschillende facetten of geslepen ‘vlakjes’. Aangezien het puntslijpsel slechts acht facetten heeft, schittert deze veel minder dan een hedendaags rond briljantslijpsel met 57 of 58 facetten. De zetting omsluit meer dan de helft van de diamant. Dit heeft eveneens invloed op de slechte weerkaatsing van het licht en op de schittering.
Ring met diamant in puntslijpsel, gevonden in Nieuwlande, ca. 1500-1530, collectie DIVA, S91/6
Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding vergroten.
htmlText_D6E23B20_CC66_E197_41E1_499D69842A92.html =
4C's


De waarde van een diamant wordt bepaald door de 4 C’s: carat (karaat/grootte), colour (kleur), clarity (helderheid) en cut (slijpsel). Bekijk de film en ontdek hun betekenis.
htmlText_D6F20578_C2C7_BDDF_41E2_DB67127E3AB4.html =
Puntslijpsel
Deze gouden ring is een van de oudste ringen uit de collectie van DIVA en bevat de oudste slijpvorm van diamant: het puntslijpsel. Hierbij wordt de oorspronkelijke vorm van diamant, de octaëder (achtvlak), vrijwel behouden. De vlakken worden geslepen en de punten aan boven- en onderzijde worden behouden, waardoor dit slijpsel zijn naam heeft gekregen.
Deze diamant lijkt misschien donker, maar diamanten kunnen pas schitteren door weerkaatsing van licht. Licht wordt weerkaatst door verschillende facetten of geslepen ‘vlakjes’. Aangezien het puntslijpsel slechts acht facetten heeft, schittert deze veel minder dan een hedendaags rond briljantslijpsel met 57 of 58 facetten. De zetting omsluit meer dan de helft van de diamant. Dit heeft eveneens invloed op de slechte weerkaatsing van het licht en op de schittering.
Ring met diamant in puntslijpsel, gevonden in Nieuwlande, ca. 1500-1530, collectie DIVA, S91/6
Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding vergroten.
htmlText_D73664CB_C12B_B325_41DF_D76FE6CA951E.html =
Replica Lesotho Promise
Hoewel het aantal Antwerpse slijperijen vandaag beperkt is, staat Antwerpen nog steeds bekend als leverancier van topkwaliteit. Enkele hoogtechnologische slijperijen in de Antwerpse diamantwijk leggen zich vooral toe op het bewerken van grote, zeer waardevolle diamanten. Zo werd er in 2006 een ruwe diamant van 603 karaat gevonden in de Letsengmijn in Lesotho. De steen was op dat moment de 15de grootste diamant die ooit werd gevonden en kreeg de naam Lesotho Promise. Safdico en Graff Diamonds kochten de ruwe diamant voor 12.36 miljoen dollar en besloten de steen te laten onderzoeken en slijpen in Antwerpen. Tijdens een proces van 18 maanden werd hij hier getransformeerd in 26 diamanten in verschillende slijpvormen. Met de kleurgradatie D (exceptioneel wit +) werd de gezamenlijke waarde van de geslepen diamanten geschat op 50 miljoen dollar. Hier zie je reproducties van zowel de ruwe steen als de geslepen diamanten die samen de Lesotho Promise halsketting vormen.
Replica Lesotho Promise, collectie DIVA, S2017/12, met dank aan DIAMCAD
htmlText_D7CC9CAB_C15A_B365_41E2_1EC61489A8D4.html =
Granuleren
Vanaf de 16de eeuw worden zilveren gebruiksvoorwerpen met parelranden gedecoreerd. Parels, granules, of zilveren bolletjes worden nog steeds door edelsmeden toegepast. David Huycke maakt op een nieuwe manier gebruik van deze granules en vormt zijn schalen door de bolletjes aan elkaar te solderen.
Paar granuléschalen, David Huycke, Sint-Niklaas, 1996-1998, collectie DIVA, S98/15
Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding vergroten en tot in het kleinste detail bekijken.
htmlText_D8CB869D_CC3F_E0A9_41E0_365CF30CE604.html =
Terrine


In de 18de eeuw werd naar het voorbeeld van het Franse hof bij diners een overdaad aan gerechten tegelijkertijd op tafel geëtaleerd. Een assortiment aan smaken, texturen en vormen in meerdere gangen zorgde voor een ware sensatie, niet alleen voor de smaakpapillen, maar ook voor de ogen. Die manier van eten presenteren kreeg in de 19de eeuw de benaming service à la française, toen de service à la russe opgang maakte.
Terrines waren een vaste waarde in de service à la française en bevatten soep of ragout. In 1782 maakte Joannes Cornelius Hendrickx (1740-1811) in opdracht van Pierre de Meester (1724-1784) een bijzonder exemplaar in Louis XVI-stijl. 18de-eeuwse zilveren terrines uit de Zuidelijke Nederlanden zijn vrij zeldzaam en werden enkel in productiecentra met een kapitaalkrachtige clientèle vervaardigd.
Ongetwijfeld wakkerde dit rijkversierde pronkstuk de conversatie aan tijdens het diner en zette het de positie van zijn eigenaar in de verf. In de decoratie is het wapenschild van de familie de Meester terug te vinden en verschillende muziekinstrumenten.


Joannes Cornelius Hendrickx, Mechelen, 1782, collectie Koning Boudewijnstichting, Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché, in depot bij DIVA, B512/6



htmlText_DAE8EF6C_CC61_A06F_41DC_92CE1CA3EB7A.html =
Demi-parure
De term parure verwijst naar een set bij elkaar horende juwelen, bedoeld om samen te dragen. Dergelijke bij elkaar passende ensembles kunnen bestaan uit een haarkam, een diadeem, oorhangers, een halsketting, een borstspeld, een gesp en armbanden.
Een demi-parure bestaat meestal uit een halsketting of broche met bijpassende oorhangers of armband. In dit geval gaat het om een broche die omgevormd kan worden tot een hanger en twee oorhangers. De set juwelen wordt bewaard in het originele etui met de goudstempel van Arthur Dufour. Hij was juwelier van de graaf van Vlaanderen, prins Filips, en ook leverancier van de prins en prinses de Ligne. Het is verleidelijk om in het monogram op het etui de initialen van Maria, Prinses van Hohenzollern-Sigmaringen (1845-1912) en echtgenote van prins Filips, te lezen. In 1893 werd haar juwelencollectie uit het paleis in Brussel gestolen. Het juweel past uitstekend binnen de Franse mode van het Tweede Keizerrijk (1852-1870). Rijke dames hulden zich in zijden crinolinejurken en droegen bij feestelijke en officiële gelegenheden opvallende diamantjuwelen, die prachtig schitterden bij kaarslicht. Vanaf 1866 was diamant gemakkelijker verkrijgbaar na de ontdekking van diamantmijnen in Zuid-Afrika. Dat gaf een boost aan grote juwelenhuizen. De demi-parure sluit met haar symmetrische opbouw, het gebruik van strikken en florale elementen, en de combinatie met saffieren en natuurparels nauw aan bij de Louis XVI-juwelen die de Franse juwelier Gustave Baugrand op de wereldtentoonstelling van 1867 in Parijs presenteerde.
Demi-parure, Arthur Dufour, Brussel, 1869-1877, collectie Koning Boudewijnstichting, Fonds Christian Bauwens, in depot bij DIVA, B512/8
htmlText_DBB55D3B_CC63_61E9_41B7_1268003E219F.html =
Zeemeerminhanger
Op het eerste zicht lijkt deze hanger een renaissancejuweel uit de 16de eeuw. Kleurrijke, sculpturale juwelen met grote tafelgeslepen edelstenen en email waren toen modieus. Een geoefend oog merkt echter aan het edelsmeedwerk, de afwerking en de uitwerking van de figuren dat het hier niet om een 16de-eeuwse hanger gaat, maar om een laat 19de-eeuwse uitvoering.
Vanaf de eerste helft van de 19de eeuw waren renaissancejuwelen binnen de romantische beweging en op gekostumeerde bals populair. De interesse in en het beperkte aanbod aan 16de-eeuwse juwelen leidden al snel tot vervalsingen en imitaties, die zelfs onderlegde antiekhandelaars en verzamelaars wisten te misleiden.
Zeemeerminhanger, vermoedelijk Reinhold Vasters, ca. 1870-1880, collectie DIVA, DMK10/1
Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding vergroten.
htmlText_DBF4502C_CC7F_FFEF_41BF_51E963550CE4.html =
Bierpul
Vaak worden bierpullen gemaakt in aardewerk, porselein, glas of tin. Een zilveren bierpul van dergelijke omvang is voor België uiterst zeldzaam – zeker een variant die zo rijkelijk gedecoreerd is.
De makers lieten zich hierbij inspireren op de functie van het voorwerp. Op het deksel zijn gereedschappen uit een brouwerij en ingrediënten voor bier aangebracht. Het handvat wordt gevormd door een man gekleed als brouwer. Onder de schenktuit is een masker afgebeeld met druiventrossen in het haar en verwijst naar Bacchus, de Romeinse god van de vreugde en dronkenschap. Het hoofdtafereel op de bierpul speelt zich af voor een herberg. Allerlei mensen dansen, zingen en drinken; ze hebben duidelijk plezier. Dit tafereel lijkt sterk op de schilderijen van de Antwerpse schilder David II Teniers (1610-1690), en de latere gravures van dorpstaferelen die hierop zijn gebaseerd.
De maker van deze bierpul, de Brusselse firma Jean Dufour & Frères, speelde vanaf 1829 een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Belgische edelsmeed- en juweelkunst. Bovendien waren ze hofleverancier van de Belgische koninklijke familie.
Zilveren bierpul Jean Dufour & Frères, Brussel, ca. 1862, collectie DIVA, S2020/30
htmlText_DBFB50BC_CC63_60EF_41E3_17068008B1A7.html =
4C's


De waarde van een diamant wordt bepaald door de 4 C’s: carat (karaat/grootte), colour (kleur), clarity (helderheid) en cut (slijpvorm). Bekijk de film en ontdek hun betekenis.
htmlText_DFC44F8D_CC2F_A0A9_41D2_D1227565EC08.html =
Tennisracket
Dit bijzondere gouden tennisracket van zes kilogram goud en bezet met 1.617 diamanten (150 karaat) illustreert niet alleen het Antwerpse vakmanschap, maar ook de beschikbaarheid aan diamanten van topkwaliteit. Alle diamanten kregen de beoordeling E tot F, wat betekent dat ze zeldzaam wit van kleur zijn.
De letters ECC verwijzen naar het European Community Championship tennistoernooi, dat tot 1998 in Antwerpen plaatsvond. In 1985 mocht Ivan Lendl de eerste uitvoering van het racket mee naar huis nemen nadat hij het toernooi voor de derde keer won in vier jaar tijd. Geen enkele mannelijke tennisser slaagde er na hem in deze prestatie te herhalen, waardoor dit exemplaar in DIVA te bewonderen is.
ECC tennisracket, Peter Varozza, Arent & Van Leeuw, Antwerpen, ca. 1986, collectie AWDC, in depot bij DIVA, B534/1
htmlText_DFCBE8DE_CBE1_A0AB_41E3_25F7DD06340D.html =
Corsagejuweel
Dit juweel bestaat uit een breed gebogen motief, een kroon en vijf hangertjes. De meer dan 100 tafelgeslepen diamanten zijn gezet in een ajour uitgewerkt floraal motief. De stijl verwijst naar het Iberisch schiereiland waar eind 17de eeuw het edelsmeedwerk even hooggewaardeerd werd als de edelstenen zelf. Vaak hebben dit soort borstjuwelen aan de achterzijde twee haken waarmee het juweel aan het corsage van de jurk werd gehangen. Aan dit juweel is later een speld toegevoegd.
Corsagejuweel, vermoedelijk Iberisch Schiereiland, 2de helft 17de eeuw, collectie DIVA, DMK96/1
Tip: door te scrollen met je muis kan je de afbeelding hieronder vergroten.
htmlText_ECDDDF4C_CC1E_E1AF_41A5_F761ED031146.html =
Bloemenbroche
Tijdens de jaren 1920 werden juweelontwerpers beïnvloed door het intense kleurgebruik en de geometrische vormentaal van kunststromingen zoals het fauvisme, het kubisme, het suprematisme en het futurisme. Juweelontwerpers creëerden kleurrijke juwelen door half edelstenen te gebruiken zoals topaas, aquamarijn, toermalijn en turkoois. Verder zochten ze contrast door transparante, gefacetteerde edelstenen te combineren met matte stenen. Koraal, jade en lapis lazuli staken af tegen diamant, smaragd, saffier en robijn.
Deze broche met bloemmotieven illustreert uitstekend de polychrome stijl uit de jaren 1920. Fruitmanden, bloemen en exotische vogels kwamen vaak voor en werden gesneden uit gekleurde edelstenen.
Bloemenbroche, toegeschreven aan Boucheron, Parijs, ca. 1925, collectie DIVA, DMK03/1
## Hotspot ### Tooltip HotspotPanoramaOverlayArea_45B7F247_5697_9F67_41BC_03D22D3DE124.toolTip = Ga terug: Wonderkamer HotspotPanoramaOverlayArea_4794BD6D_568A_E52B_41BB_E44760F170A9.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_89BE83C1_9F0B_C003_41D0_49A8C2482758.toolTip = Ga verder: Kluis HotspotPanoramaOverlayArea_8A8560C4_9F0F_C001_41D9_2B234E945CEB.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8AED1A9E_9F14_4001_41D9_FA29D90F95E8.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8AFCCA4C_9F0C_4001_41E3_0299936FC81E.toolTip = Ga verder: Eetkamer HotspotPanoramaOverlayArea_8B2E8B3F_9F14_407F_41D8_CCA1DFD27460.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8C101B16_9F7B_C001_41E2_9DE0244E1F33.toolTip = Ga terug: Kluis HotspotPanoramaOverlayArea_8C41BC9A_9F7C_4001_41DC_530450730752.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8C53B098_9F7F_C001_41C5_7C7A039AD781.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8C5CADB6_9F7C_4001_419B_B2E12891A348.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8C5D998E_9F7C_4001_41A8_0E542F7AF619.toolTip = Ga terug: Kluis HotspotPanoramaOverlayArea_8C6C59D9_9F7B_C003_41E2_B9A708C52A9D.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8C71196C_9F74_C001_41C6_0941FB862718.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8C8487A7_9F0C_C00F_41D7_01FEB3E64368.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8C8497A7_9F0C_C00F_4190_C8B4A27BD64B.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8C84B7A7_9F0C_C00F_41E3_260D3020DF75.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8C8777A7_9F0C_C00F_41E2_737D540168CD.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8D0117D4_9F0C_C001_41DF_B4D91FC8465C.toolTip = Ga terug: Handelskamer HotspotPanoramaOverlayArea_8D0209C0_9F0F_C001_41C1_CE146EAC44EE.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8D0C85CE_9F1C_4001_41DB_938F5DD8132B.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8D1047D9_9F74_4002_41C6_7A2C519EDF08.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8D1514F7_9F74_400F_41DB_797ABEB5BA23.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8D176982_9F0B_C001_41D9_85B52AB4D81C.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8D1A1048_9F0D_C001_41D8_2B92884E45B1.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8D200C6F_9F1C_401F_41CB_546FFB04FFB4.toolTip = Ga verder: Atelier HotspotPanoramaOverlayArea_8D3294F5_9F74_4003_41E1_181426DD4141.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8D4245DB_9F74_4007_41CB_78D2E123C884.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8D482231_9F74_C003_4187_F6BE9E6851A5.toolTip = Ga terug: Handelskamer HotspotPanoramaOverlayArea_8D74BA83_9F1C_4007_4195_0E3E315A8D07.toolTip = Ga terug: Wonderkamer HotspotPanoramaOverlayArea_8D8B948F_9F7C_C01F_41D6_AC61F8C31E46.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8D8DF14D_9F7C_C003_41DC_BE39AFF34812.toolTip = Ga verder: Boudoir HotspotPanoramaOverlayArea_8D94ED06_9F7C_4001_41E1_4D63FB9A7169.toolTip = Ga verder: Boudoir HotspotPanoramaOverlayArea_8D951FFC_9F74_4001_41B3_209101597169.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8D9F0013_9F75_C007_41BF_AEBE811A7DB0.toolTip = Ga terug: Kluis HotspotPanoramaOverlayArea_8DC8496F_9F75_C01F_41E0_C0E0036D6C9B.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8DED22DA_9F7C_4001_41C6_8786A8CBA649.toolTip = Ga verder: Kluis HotspotPanoramaOverlayArea_8DF3442C_9F7C_C001_41C9_FE3888775784.toolTip = Zaal 5 HotspotPanoramaOverlayArea_8DFB94A0_9F7D_C001_41CA_4CF8632F5BB6.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8E0D6572_9F3C_4001_41C8_6BF20C5684E5.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8E8210E0_9F74_4001_41D0_BEED333AC83D.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8E82E3B7_9F0C_C00F_41D2_3110F826FE4F.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8E8D50C8_9F15_C001_41CC_08C1B36EF368.toolTip = Ga verder: Handelskamer HotspotPanoramaOverlayArea_8EABC1A6_9F74_4001_41B1_BF3527EAD37C.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8EB19CE5_9F74_C003_41D4_EFF55B55EACD.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8EC802EF_9F0F_C01F_41D4_08C43B6D98D2.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8ECA653F_9F14_407F_41AA_EE316B5D166C.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8EDA5283_9F0D_C007_41DA_2AF466EF36AF.toolTip = Ga verder: Eetkamer HotspotPanoramaOverlayArea_8EE01F28_9F0B_C001_41C5_8C429787678C.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8EE22FAA_9F14_4001_41C4_E739D1981C9B.toolTip = Ga terug: Atelier HotspotPanoramaOverlayArea_8EE7651C_9F0C_4001_4176_B4991C92D424.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_8EEA8EBD_9F0C_C003_41DA_40580A569C52.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8F9AF1C7_9F3C_C00F_41CC_DD53A0F75AFC.toolTip = Ga terug HotspotPanoramaOverlayArea_8FDFDDA2_9F3C_4001_41CA_C7A8398CEDA2.toolTip = Ga verder HotspotPanoramaOverlayArea_C6954AE1_E652_D3A2_41B1_79873FDDF025.toolTip = Ga verder: Kluis HotspotPanoramaOverlayArea_C695EAE2_E652_D3A6_41E5_36FEE9B40647.toolTip = Ga verder: Boudoir HotspotPanoramaOverlayArea_DE139DA0_CEDC_8A6F_41E5_2E98245B31E5.toolTip = Ga verder ## Action ### URL LinkBehaviour_0BF64281_162C_4DF9_41A1_205D095ABD5F.source = https://diva.iticketsro.com/ LinkBehaviour_43EE8D1A_4C01_FFA1_41D1_84B51D98A367.source = https://divaantwerp.be/nl/visit/praktische-info LinkBehaviour_AC6ED131_A392_A636_41D0_A5E084ADA3D3.source = https://divaantwerp.be/nl/visit/agenda LinkBehaviour_B13E618B_A3BE_A6EA_41CD_B95A0CD93DCB.source = https://divaantwerp.be/nl/about/nieuwsbrief LinkBehaviour_B52F8A47_A397_BA5A_41E1_23B39ABADA97.source = https://issuu.com/divaantwerp/docs/diva_bezoekersgids_brilliantstory_nl PopupWebFrameBehaviour_472A0B09_56C7_B0A7_41D0_C0FC8141223A.url = //www.youtube.com/embed/NGaDEqSDa5U PopupWebFrameBehaviour_65CE03CB_7CF3_C0BF_41DA_772757D42F6A.url = //www.youtube.com/embed/MR6QCA2x5lI PopupWebFrameBehaviour_69253BC5_7CFE_C0AB_41D3_C3AC4C14EA73.url = //www.youtube.com/embed/MR6QCA2x5lI PopupWebFrameBehaviour_6A4D32AF_7CFE_40F7_41B2_B15677CBF72A.url = //www.youtube.com/embed/MR6QCA2x5lI PopupWebFrameBehaviour_BF164B86_A79E_6485_41E0_3067D2609CAA.url = //www.youtube.com/embed/GHdGd4xSwVY PopupWebFrameBehaviour_F0C06388_E5D2_3262_41D2_688012764E6E.url = //www.youtube.com/embed/xj44BX06fJ4 PopupWebFrameBehaviour_F6346AFB_E5D1_D3A6_41E6_4285434E863E.url = //www.youtube.com/embed/xj44BX06fJ4 PopupWebFrameBehaviour_F67A3CF2_E5D7_D7A6_41E9_45A475C1F7A6.url = //www.youtube.com/embed/xj44BX06fJ4 PopupWebFrameBehaviour_F68241C8_E5DE_51E2_41EB_D4183B9CBDAB.url = //www.youtube.com/embed/7eL0InP7p8M PopupWebFrameBehaviour_F685394C_E5D6_5EE2_41DB_123CDED764FB.url = //www.youtube.com/embed/xj44BX06fJ4 PopupWebFrameBehaviour_F6B69D8A_E5D2_F666_41DC_574B8EA0AB52.url = //www.youtube.com/embed/MR6QCA2x5lI