Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Stadsloketten

In het stadsloket kan je terecht voor al je administratieve dienstverlening. 

Een stadloket

Coronamaatregelen

Momenteel kan je enkel op afspraak een bezoek brengen aan het stadsloket.

Vanaf 17/8/2021 kan je voor sommige loketproducten opnieuw langskomen zonder afspraak: reispas afhalen, rijbewijs afhalen, wettigen handtekening, sorteerpas en A-kaart, eensluidend verklaren documenten. 

Gebruik bij voorkeur het e-loket

Kijk eerst of je een digitale aanvraag kan doen. Voor de aanvraag van attesten en documenten vind je er meestal wat je zoekt. Je kan bijvoorbeeld veilig en snel via digitale weg een attest of een nieuw rijbewijs aanvragen, een adreswijziging melden, een nationaliteitsaanvraag starten, een wettelijke samenwoning melden, een toelating tot de lage-emissiezone voor je wagen of een parkeervergunning voor bewoners aanvragen. Een afspraak maken voor een bezoek aan het stadsloket is dan niet nodig. 

Heb je iets nodig bij het loket vreemdelingenzaken, doe dan je aanvraag altijd eerst digitaal. Zonder afspraak naar het loket vreemdelingenzaken komen heeft geen zin! Je vindt een overzicht van alle digitale aanvragen voor nieuwkomers of voor de verlenging van je verblijfskaart op Wanneer moet u naar het loket vreemdelingenzaken?  De medewerkers bereiden je dossier voor. Daarna contacteren ze je voor een afspraak om langs te komen. Je krijgt alleen een afspraak als dat nodig is.

Maak vooraf een afspraak

Voor een aantal zaken moet je fysiek naar het stadsloket.  Voor bijna alle producten kan je in elk stadsloket in Antwerpen terecht, ongeacht je woonplaats. Adressen staan in de zijbalk van deze fiche.

Je kan hier een afspraak maken. Je kan slechts 4 weken vooraf een afspraak boeken. Indien je later een afspraak wil, dan moet je wachten tot deze tijdsblokken zichtbaar zijn.

Belangrijk!

  • Tot 14/8 kan je enkel op afspraak naar het stadsloket. 
  • Vanaf 17/8/2021 kan je voor sommige loketproducten opnieuw langskomen zonder afspraak: reispas afhalen, rijbewijs afhalen, wettigen handtekening, sorteerpas en A-kaart, eensluidend verklaren documenten.

Vanaf 16/8 worden de corona-maatregelen versoepeld. De loketdiensten zijn vanaf 17/8 opnieuw open volgens de gewone openingsuren.

  • Bij verlies of diefstal van documenten kan je meestal meteen naar het stadsloket zonder afspraak. Lees zeker alle informatie hierover in. In bepaalde situaties moet je wel eerst naar politie.
  • Via speciale spoedprocedures kunnen identiteits- en reisdocumenten snel geleverd worden. Je moet dan geen afspraak maken maar je moet wel meer betalen. Lees zeker vooraf alle informatie hierover in (link naar spoedprocedures).
  • Voor het afhalen van een reispas en rijbewijs moet je geen afspraak maken. Je krijgt hierover informatie bij de aanvraag. Je kan ook kiezen voor bezorging (link naar bezorging).
  • Voor het afgeven van documenten zoals een polio-attest moet je geen afspraak maken.
  • Het wettigen van een handtekening of een reistoelating voor een minderjarige kan zonder afspraak.
  • Voor het aanvragen en/of opladen van uw sorteerpas (A-kaart) moet je geen afspraak maken. Kijk zeker naar de verschillende oplaadpunten in uw buurt. 
  • Voor het gebruik van de attestenzuil moet je geen afspraak maken.

Belangrijk: voor het afhalen van een identiteitskaart (eID of eVK) moet je wél een afspraak maken.

Attest nodig?

  • Je kan je persoonsgegevens rechtstreeks nakijken via mijn dossier op fgov. Hier kan je onmiddellijk attesten downloaden.
  • Je kan het e-loket gebruiken.
  • Je kan de attestenzuil gebruiken in het onthaal van het stadsloket Antwerpen Harmonie, Berchem, Borgerhout, Deurne, Merksem en Wilrijk. Je moet hiervoor geen afspraak maken. Je kan zelf met je identiteitskaart en pincode deze documenten printen: 
     
    • Akte geboorte
    • Akte huwelijk
    • Akte echtscheiding
    • Gezinssamenstelling (uittreksel bevolkingsregister)
    • Levensbewijs (uittreksel bevolkingsregister)
    • Nationaliteitsbewijs (uittreksel bevolkingsregister)
    • Woonbewijs zonder historiek (uittreksel bevolkingsregister)
    • Uittreksel strafregister (type art. 595 - model 1)

Een veilig bezoek

  • Vertoon je ziektesymptomen of verblijf je in quarantaine? Kom dan niet naar het loket, maar blijf thuis. Neem contact op om je afspraak te verplaatsen. Annuleer je afspraak en boek later een nieuwe. (hoe verplaatsen ? via website afspraak annuleren of wijzigingen. Zeker als het dringend is via telefoon)
  • Kom alleen naar het loket, behalve als:
    • je een afspraak hebt voor meerdere personen.
    • je iemand begeleidt die minder mobiel is. 
    • je meekomt met een kind.
  • Kom het gebouw ten vroegste 10 minuten voor je afspraak binnen.
  • Omwille van de drukte binnen is het mogelijk dat u eerst buiten moet wachten.
  • Volg de richtlijnen van de medewerkers en loop steeds volgens de aangegeven route.
  • Gebruik de handgels bij het binnenkomen van het gebouw.
  • Om de veiligheid van iedereen te garanderen zijn er plexischermen aan de loketten.
  • Hou 1,5 meter afstand van onze medewerkers en andere klanten.
  • Zet een mondmasker op. Dit is verplicht.
  • Betaal met je bankkaart, kredietkaart of digitale app.

Adressen stadsloketten

Je bent niet verplicht om naar het stadsloket van je eigen district te gaan. Je kan in alle stadsloketten terecht. Opgelet: afhalen moet wel op de plek van aanvraag (tenzij anders besproken).

Er zijn 11 stadsloketten in Antwerpen: 

Dit artikel is gedeeld door