Stadsloketten
In het stadsloket kan u terecht voor al uw administratieve dienstverlening. Voor bijna alle producten kan u in elk stadsloket in Antwerpen terecht, ongeacht uw woonplaats.
Adressen
Er zijn 11 stadsloketten. Voor de adressen, kijkt u bij:
Openingsuren stadsloketten
Dag | Uur |
---|---|
Maandag | gesloten |
Dinsdag | van 8 tot 17 uur |
Woensdag | van 8 tot 17 uur |
Donderdag | van 12 tot 20 uur |
Vrijdag | van 8 tot 14 uur |
Zaterdag | om de twee weken van 8 tot 13 uur * |
Zondag | gesloten |
* Zaterdagopening
In 2019 is het stadsloket open op 30 november, 14 december en 28 december.
In 2020 is het stadsloket open op:
11 januari, 25 januari, 8 februari, 22 februari, 7 maart, 21 maart, 4 april, 18 april, 2 mei, 16 mei, 30 mei, 13 juni, 27 juni, 25 juli, 8 augustus, 22 augustus, 5 september, 19 september, 3 oktober, 17 oktober, 31 oktober, 14 november, 28 november, 12 december.
Sluitingsdagen
Het stadsloket is gesloten op wettelijke feestdagen en enkele bijkomende feestdagen voor stadspersoneel.
Wat biedt het stadsloket?
U kan terecht in het stadsloket voor uw individuele administratieve dienstverlening.
- adresgegevens en adreswijzigingen
- identiteitspapieren en reisdocumenten
- rijbewijzen en parkeervergunningen
- documenten geboorte en adoptie
- formaliteiten huwelijk, samenwonen, echtscheiding
- registratie overlijden
- tegemoetkomingen voor invaliden en senioren (voorbeeld taxicheques)
- legaliseren van documenten
U kan voor de meeste producten in elk stadsloket terecht ongeacht uw woonplaats. De enige uitzonderingen zijn:
- Aangifte geboorte: hiervoor kiest u het stadsloket in het district van geboorte
- Aangifte overlijden: hiervoor kiest u het stadsloket in het district van overlijden
- Aangifte huwelijk of nationaliteitsaanvraag: hiervoor kiest u het stadsloket in het district van uw woonplaats
Voor wie is het stadsloket?
Het stadsloket is er voor
- Belgen
- niet-Belgen in het bezit van een C-, D-, E-, E+-, F-, F+-kaart
Deze groepen kunnen terecht in het loket Vreemdelingenzaken:
- niet-Belgen die zich voor het eerst aanmelden
- niet-Belgen in het bezit van een A- of B-kaart
- asielzoekers
Hoe werkt het stadsloket?
1. Op afspraak
Het stadsloket werkt enkel op afspraak. Een afspraak kan u maken
- via de website: afspraak maken
- telefonisch via 03 221 13 33
- Hebt u geen computer met internet?
Dan kan u ook terecht in elk stadsloket en gebruik maken van het 'selfloket'.
2. Via het e-loket
Voor steeds meer producten moet u niet meer naar het stadsloket gaan. U kan ze eenvoudig en snel opvragen via het e-loket.
Een aantal producten kan u enkel nog via het e-loket opvragen.
Voor een gemakkelijk gebruik van het e-loket:
- Maak een A-profiel aan.
- Koppel uw elektronische identiteitskaart aan uw A-profiel.
Dan krijgt u uw documenten via e-mail bezorgd.
Zonder koppeling, krijgt u uw documenten per post na 5 werkdagen.
3. Zonder afspraak
U kan zonder afspraak bij het stadsloket terecht voor
- aanvraag van documenten na verlies of diefstal
- afhalen van een nieuwe PIN- of PUK-code (eerst digitaal aanvragen)
- spoedprocedure voor een reispas, eID, eVK of kidsID
- reistoestemming voor een minderjarige
- aangifte van een overlijden
- afgeven van het polioattest
- stempelcontrole voor gedeeltelijk werklozen
- legaliseren van documenten
4. Selfloket
Hebt u thuis zelf geen computer? Dan kan u via de website een afspraak maken, het e-loket gebruiken en attesten opvragen en afdrukken via de computers van het selfloket.
Alle stadsloketten hebben computers die u vrij mag gebruiken, behalve het stadsloket Deurne.
In het selfloket van Deurne staan geen computers, maar een zuil waaraan u zelf de volgende attesten kunt printen:
- levensbewijs
- gezinssamenstelling
- nationaliteitsbewijs
- geboorteakte
- uittreksel strafregister
- woonbewijs zonder historiek
- huwelijksakte
- echtscheidingsakte
Meenemen: uw elektronische identiteitskaart en pincode.
In het selfloket van Antwerpen staan zowel computers als een zuil.
U kan de computers en de zuil gebruiken zonder afspraak tijdens de openingsuren van het stadsloket.