Een derde verhaallijn uit de structuurschets Berendrecht - Zandvliet.
Hoewel de dorpen aan het water liggen, wordt er amper gebruik van gemaakt. Het kanaal behoort exclusief tot de wereld van de haven.
De fietsende werknemers in de petroleumhaven verliezen dagelijks veel tijd omdat ze moeten omrijden via de Noordlandbrug.
Het nieuwe containerpark wordt aangelegd bij de snelweg om het afval snel te kunnen afvoeren met vrachtwagens.
De chemische bedrijven hebben een overschot aan energie, maar de dorpen maken er geen gebruik van.
Het Schelde-Rijnkanaal kan een as worden in het personenvervoer naar de stad en de haven. Een aanmeerplaats kan het beste gekoppeld worden aan het fietsnetwerk.
De aanleg van het wachtdok voor binnenschippers aan de Noordlandbrug is een interessante kans om een dorpsdok met milieupark te realiseren.
De bewoners van de dorpen trekken de kaart van de duurzame energie, maar verkiezen technieken die geen bedreiging vormen voor de woonkwaliteit. Windmolens zijn prima in de haven maar niet welkom in de dorpen. Er liggen kansen in het opslaan van warmte in de bodem, energie winnen uit het kanaalwater en de waterzuiveringsinstallatie. Op lange termijn willen de dorpen energie halen uit de industriële activiteiten in de haven.
Maar de bewoners willen vandaag ook zelf aan de slag: met kleine initiatieven zoals moestuinen en repaircafés wordt vandaag al gewerkt aan een duurzame samenleving.
Stadsontwikkeling - ruimtelijke ordening
Francis Wellesplein 1
2018 Antwerpen
tel. 03 338 2327
ruimtelijkeplanning@stad.antwerpen.be