Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Feesten in AntwerpenJan Steylemans

Fuiven, feesten en evenementen organiseren in 10 stappen

Wil je met wat vrienden, of met je vereniging, een feestje organiseren? Dan ben je op deze pagina aan het juiste adres voor alle informatie om een geslaagd feest te organiseren in Antwerpen. De jeugddienst zet 10 waardevolle tips op rij. 

1. Locatie kiezen: 

Binnen

Nog op zoek naar de ideale zaal voor je feestje? Check zaalverhuur stad Antwerpen of bekijk het ruime aanbod van aanbieders op Zaalzoeker

Buiten

Organiseer je een evenement op de openbare weg of domein? Dan moet je toestemming vragen aan het College van Burgemeester en Schepenen. Je vraagt hiervoor een toelating aan bij het evenemententeam van stad Antwerpen. Op deze pagina vind je alle informatie over:

3. Muziek spelen

Wordt er muziek gedraaid op je fuif of feest? Vanaf 1 januari 2020 regel je via één licentie het gebruik van muziek, theaterwerken, audiovisuele werken,… snel en eenvoudig op één centrale plaats en met één betaling via https://www.unisono.be. Via vi.be kom je dan weer in contact met nieuw lokaal talent. 

4. Verzekeringen

Ook al neem je als organisator de nodige voorzorgen, toch kan er altijd iets misgaan. Om je in te
dekken tegen de verschillende risico's die aan het geven van een fuif verbonden zijn, kan je vooraf
een aantal verzekeringen afsluiten. Je vindt alle info over verzekeringen en kosten hier en in het document hieronder:

5. Vrijwilligers & artiesten

Sinds 2006 is er een wettelijk vrijwilligersstatuut dat vrijwilligers beschermt zonder al te veel administratieve lasten op te leggen aan de organisaties. Meer info over het statuut vind je in deze PDF van het vrijwilligersweb. Verder geeft ook de website over de vrijwilligerswetgeving je meer uitleg. 

Wil je artiesten vergoeden? Via https://ikorganiseer.be/organiseren/artiesten-vergoeden/ krijg je alle mogelijkheden netjes op een rij. 

Sinds 1 januari is het platform artist@work gelanceerd. Kunstenaars zijn vanaf heden verplicht een kunstenaarskaart te hebben en te werken via het platform. Als organisator ben je verplicht die kunstenaarskaart op te vragen als je werkt via de kleine vergoedingsregeling (KVR).

6. Bewaking inschakelen

Wil je vrijwilligers inschakelen specifiek voor bewaking? Lees dan zeker onderstaande documenten. Ook op https://ikorganiseer.be/organiseren/bewaking/ vind je hier nuttige info over. Een overzicht van de erkende bewakingsbedrijven in België vind je op de website van Vigilis

7. Alcohol serveren

Wordt er alcohol verkocht op je fuif of evenement? Hou er dan rekening mee dat je in sommige gevallen een drankvergunning nodig hebt. Wanneer juist? Als je evenement minstens 15 opeenvolgende kalenderdagen duurt, of wanneer ze meer dan 10 keer per jaar wordt georganiseerd. In alle andere gevallen heb je geen drankvergunning nodig. We spreken dan van een gelegenheidsevenement. Alle info hierover vind je op de website www.ondernemeninantwerpen.be

Wat zijn de risico's? Wat zegt de wetgeving verder nog? Wat mag (niet)? De FOD Volksgezondheid beantwoordt al je vragen! Bekijk de folder en neem contact op met hen. 

​8. Veilig feesten

Bereid je voor op mogelijke veiligheids- en gezondheidsproblemen, zoals het illegaal gebruik van drugs of onveilig vrijen. Lees hier enkele heel bruikbare tips. 

  • De druglijn bel je best wanneer er zich een onverwacht probleem voordoet: 078 15 10 20
  • Safe 'n Sound adviseert je omtrent uitgaan en partydrugs
  • Quality nights is een label dat je als evenement kan verkrijgen wanneer je voldoende doet voor de gezondheid van je bezoekers. Denk maar aan het aanbieden van gratis oordoppen, condooms, gratis drinkwater, veilig vervoer, en meer. 

9. Afval verwerken

Je kan bij de stad afvalcontainers (de zogenaamde Feestcontainers) huren van 240 liter of 1100 liter inhoud.  
Let wel op, de containers zijn enkel bedoeld voor restafval. De rest moet aangeboden worden op de voorziene dag van de omhaling. Je vindt alle informatie en een aanvraagformulier via deze link.

10. Promotie 

Wil je affiches plakken in het straatbeeld? Lees dan aandachtig de regels voor affiches plakken van stad Antwerpen. Info over het gebruik van social media, drukwerk, branding, crisiscommunicatie, regelgeving en interne communicatie vind je allemaal op de pagina: https://ikorganiseer.be/organiseren/categorie/communicatie/

 

! Checklist afvinken !

Heb je het gevoel dat je nog iets bent vergeten? Check dan zeker de TOOLBOX van ikorganiseer.be. Deze organisatie ondersteunt fuiforganisatoren en beleidsverantwoordelijken door het aanreiken van informatie over de organisatie van een fuif en het opzetten van een lokaal fuifbeleid.

Subsidie nodig?

De districten van Antwerpen zijn bevoegd voor het toekennen van financiële steun aan lokale jongeren of jeugdverenigingen. Bekijk welke mogelijkheden er zijn in jouw district. Die vind je op de infopagina over projectsubsidies terug. 

 

Meer info

Een hele boterham! 
Heb je toch nog vragen over één van bovenstaande onderdelen?
Neem dan contact op met de stedelijke jeugddienst. 

Stedelijke jeugddienst Antwerpen 
GroteMarkt 1
2000 Antwerpen

03 338 65 69
Jeugddienst@antwerpen.be

 

Verwante info: