Contacteer stad Antwerpen

Heraanleg Lange Beeldekensstraat

De Lange Beeldekensstraat is toe aan vernieuwing. Het definitief ontwerp werd goedgekeurd. Fase 2 gaat op 5 augustus 2024 van start. 

De Lange Beeldekensstraat vanaf de Sint- Willibrordusstraat tijdens de middenstandsstaking tegen de invoering van de BTW. Alle winkels bleven gesloten. Links staat een Citroën DS voor koffiebranderij Martin's. Rechts op de hoek is optiek Roothaert

Schrijf je in op de nieuwsbrief

Aannemer Vermetten wegenbouw nv voorziet zelf communicatie over de werf. Om op de hoogte te blijven van het verloop van de werken kan je je inschrijven op WhatsApp, sms of e-mail. Schrijf in via onderstaande knop.

Inschrijven

Lees de nieuwsbrieven: 24 november 2023 | 20 december 2023 | 19 juni 2024


Asfalt & einde fase 1

Aannemer Vermetten plant de asfaltering van de rijbaan van fase 1 op donderdag 20 juni 2024
Tot vrijdag 7 uur mag er absoluut niet over het asfalt gereden worden. Dat zou schade veroorzaken waardoor de werken opnieuw moeten uitgevoerd worden.

Afhankelijk van de weerscondities plande Vermetten om de werken van fase 1 af te ronden op 28 juni 2024. Dit werd uiteindelijk 5 juli 2024. Het aanhoudende regenweer zorgde voor vertraging.

Timing

  • De heraanleg startte op 4 december 2023. (eerder werden 20 en 6 november gecommuniceerd)
  • Naar verwachting worden de werken in het voorjaar van 2025 afgerond.
  • De werken zijn opgedeeld in 3 fases.
     
FasesLocatiePeriode
fase 1De Coninckplein tot aan Diepestraat (exclusief kruispunt)december 2024 - juli 2024
fase 2Pesthofstraat > Lange Zavelstraataugustus 2024 - eind 2024
fase 3Middenstuk Offerandestraateind 2024 - voorjaar 2025

Fase 1 - De Conickplein <> Diepestraat

  • Exclusief kruispunt Lange Beeldekensstraat x Diepestraat.
  • Bekijk de werfafbakening en het omleidingsplan in detail.
  • De werken starten op het kruispunt van de Dambruggestraat en werken dan eerst richting het De Coninckplein. Nadien volgen de werken van de Dambruggestraat richting Café De Seefhoek.
  • Deze fase duurde tot 5 juli 2024. Dat is langer dan initieel voorzien. Ondergrondse obstakels en regenweer zorgden voor vertraging.
Werfzone fase 1

Fase 2 - Pesthofstraat <> Lange Zavelstraat

  • De fase start vanaf 5 augustus 2024 en duurt tot eind 2024. De eerder vermelde startdata werden niet gehaald door de weersomstandigheden.
  • Exclusief kruispunt Lange Beeldekensstraat x Lange Zavelstraat.
  • Bekijk de werfafbakening en het omleidingsplan in detail.
  • De rijrichting in de Wetstraat en een deel van de Sint-Willibrordusstraat wordt tijdens de werken omgedraaid voor automobilisten.
Signalisatieplan fase 2


Bereikbaarheid

  • De aannemer vernieuwt de riolering en de bestrating. Wanneer de werf voor jouw voordeur bezig is, kan je enkel te voet tot aan de woning of handelspand. Fiets- en autoverkeer is in deze periode niet mogelijk uit veiligheids- en bouwtechnische overwegingen. Ook leveringen kunnen enkel te voet.
  • Deze werf heeft ook impact op de zijstraten van de Lange Beeldekensstraat. Waar mogelijk wordt tijdelijk dubbelrichtingsverkeer ingevoerd om straten bereikbaar te houden voor fiets- en autoverkeer. Indien nodig worden rijrichtingen omgedraaid. 
  • Is je garage enkel toegankelijk via een autoluwe of voetgangerszone? Vraag dan een tijdelijke toelating aan om toegang te verkrijgen.
  • Ook wie beschikt over een parkeerkaart voor personen met een handicap kan deze tijdelijke toelating aanvragen
  • Bewoners van de Dambruggestraat, de Greinstraat en de Delinstraat zonder garage kunnen enkel tijdens de venstertijden (5 - 11 uur & 19 - 22 uur) gebruik maken van de Offerandestraat. 

     
Fragment definitief ontwerp

Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

  1. De breedte van de rijweg werd van 4m naar 4m10 gebracht. Dit zorgt er voor dat fietsers beter in beide richtingen kunnen fietsen.
  2. Alle aansluitingen met de zijstraten werden opnieuw ingetekend volgens de maten van het herwerkt draaiboek.
  3. De rijbaan ter hoogte van verkeersplateau op het ‘pleintje’ tussen Diepestraat en Wetstraat wordt in uitgewassen beton uitgevoerd. Voornamelijk in functie van een betere leesbaarheid voor de weggebruiker en in functie van de verkeersveiligheid voor fietsers.
  4. Op vraag van het district werden in het voorontwerp de laad en loszones zo veel als mogelijk op straatniveau ingetekend. In het definitief ontwerp is dit aangepast om aan de gewenste wegbreedte te kunnen voldoen.
  5. Naar aanleiding van het vroegtijdig beëindigen van de werken aan Cinema National werden hier voorlopig 2 parkeerplaatsen ingetekend waarvan 1 anders valide parkeerplaats die door een bewoner werd aangevraagd. 
  6. In de Van Urselstraat en de Pollepelstraat werden extra bomen ingetekend.
  7. Om zo veel mogelijk te ontharden werden er in de Korte van Bloerstraat, ter hoogte van de Greinstraat en ter hoogte van huisnummers 220, 224 en 230 extra grote plantvakken toegevoegd. Ook de inrit naar de Neefsteeg werd onthard met grasbetontegels. 
  8. Om foutparkeren te minimaliseren werd er straatmeubilair bijgeplaatst.
  9. Op vraag van maatschappelijke veiligheid werden op strategische plaatsen enkele banken toegevoegd.
  10. Op vraag van bewoners werden er verspreid over de straat extra fietsbeugels ingetekend.
  11. Verspreid over de straat werden enkele papiermanden toegevoegd.

 

Parkeerbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 60 plaatsen in de bestaande toestand naar 47 plaatsen in de nieuwe toestand. De nodige draaicirkels van de brandweer, de minimumcomfortbreedte van het voetpad en het verplaatsen van de bushalte zorgen voor de huidige parkeerbalans.

Bomenbalans

Het definitieve ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans van 45 bomen in de bestaande toestand naar 67 bomen in de nieuwe toestand. Om het nieuwe straatprofiel te kunnen realiseren moeten er 16 verwijderd worden. De bestaande bomen en de nieuwe bomen krijgen een betere plaats met meer wortelruimte. Er worden 32 nieuwe bomen aangeplant. Per boom zal in samenspraak met de groendienst onderzocht worden waar er ondergronds extra doorwortelbaar volume voorzien kan worden en welk type: bomengranulaat of boombunker. Hiertoe worden nog op korte termijn sonderingen gepland, zodat de definitieve boomkeuze bij de aanbestedingsfase bepaald kan worden. Ten opzichte van het voorontwerp komen er zes bomen bij. De nieuwe bomen komen ter hoogte van:

  • Lange Beeldekensstraat nr 24
  • Delinstraat nr 25
  • Lange Beeldekensstraat nr 80 (Greinstraat) 
  • Greinstraat nr 51 
  • Van Urselstraat nr 41 
  • Pollepelstraat nr 1

Hemelwaterplan

De Lange Beeldekensstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Er wordt hiertoe een DWA voorzien en een RWA als infiltrerende buis in functie van infiltratie en buffering. Op het einde van de RWA is er een overloop naar de DWA in functie van een optimaal gemengd aangelegd rioleringsstelsel. De ontwerpmaatregelen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen en die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan, zijn opgenomen in de plannen.

Omgevingsvergunning

Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omdat er straatkeien worden vervangen door bitumineuze verharding.

 

 

* Het districtscollege keurt het besluit goed, mits aanpassing van:

  1.  Laad- en loszone ter hoogte nr. 2 en nr. 222: verplaatsen zodat ze op dezelfde hoogte als de rijweg kan aangelegd worden en zorgen dat rijweg en voetpad overal voldoende breedte hebben.
  2. Voetpaden Diepestraat - Offerandestraat: Moeten nauwere voegen zijn, in plaats van veel bredere; comfortniveau moet behouden blijven, minimaal wat het nu is (dus minimale voegen) en vlakke tegels. Eventueel bekijken om granieten tegels te recupereren.
  3. Fietsbeugels inplannen ter hoogte van 152a, in plaats van de parkeerplaats.
  4. Boomsoortkeuze dient nog in formele beslissing aan districtscollege voorgelegd te worden. 

     

Meer informatie

 

Lees meer