Contacteer stad Antwerpen

Stad mag zichzelf ‘baanbrekende werkgever’ noemen

Zorgen dat medewerkers zo weinig mogelijk hinder ondervinden van woon/werkverkeer. Daar zet de stad maximaal op in.  In het charter ‘baanbrekende werkgever’ toont Antwerpen haar engagement voor een betere werkmobiliteit en minder fileleed. 

Skyline Antwerpen met logo Baanbrekende werkgever '21

Het charter voor baanbrekende werkgevers is een initiatief van Jobat, De Lijn en Antwerp Management School. Het verenigt meer dan 110 Vlaamse bedrijven die actief willen bijdragen aan het welzijn van hun medewerkers door een betere mobiliteit.  Die bedrijven engageren zich ook om kennis met elkaar uit te wisselen en van elkaar te blijven leren.

 

3 sterke intenties

De beste manier om files en alle bijhorende stress weg te werken is verplaatsingen vermijden.   Baanbrekende werkgevers geven voorrang aan werken in eigen regio, gedeelde werkplekken, flexibele werkuren waar mogelijk, gedeeltelijk thuiswerken of werken op een andere plek dan kantoor.  

Kortweg omvat het charter dat de stad recent onderschreef 3 grote pijlers: 

  1. minder onderweg, zowel van en naar het werk als tussen werkplekken onderling
  2. groener onderweg, met milieuvriendelijke vervoersmiddelen voor stad én medewerker
  3. mensgericht werken, in een sfeer van flexibiliteit, efficiëntie, evenwicht, vertrouwen en ondersteund door sterke digitale tools. Daardoor kunnen medewerkers vlot samenwerken in verschillende sectoren en op verschillende locaties.

Laat de stad daar nu net heel sterk in zijn en een voorbeeld voor andere bedrijven.

Andreas, Jana, Olivia, Sanne en Charafdine vertellen over hun (groenere) mobiliteit in de stad.

Collega's Olivia en Charafdine

 

Andreas – Technische stadsdiensten onder 1 dak

"Alle mobiele stadsdiensten onder één dak, dat spaart kilometers uit."

“Op Luchtbal krijgen tegen 2026 onder andere onze groendienst, de stadsreiniging en de huisvuilophaling een nieuwe werkplek: de Technische Cluster Noord”, zegt projectleider stadsbeheer Andreas Dieryck. “Goed voor minstens 600 stadsmedewerkers die er vervoer en materiaal zullen delen. De Technische Cluster Noord zit ook vlak bij een recyclagepark. Op de park & ride die er aangelegd wordt, kunnen meerdere stadsdiensten terecht. Carpoolen, gecombineerde transporten en een mobiele mix voor woon-werkverkeer maakt sowieso minder parkeerplaatsen nodig.”

 

Jana - Groene stadsvloot

“De duurzaamste verplaatsing maak je niet”, zegt consulent duurzame mobiliteit Jana met de glimlach. 

“Dienstverplaatsingen kan je in onze stad makkelijk afleggen met de fiets. Daarvoor hebben we 940 fietsen en 28 cargofietsen ter beschikking. Maar ook elektrische aanhangwagens voor gewone fietsen. Die kunnen tot 100 kilogram laden en zijn behalve een duurzaam ook een coronaproof alternatief voor onze dienst stadsreiniging.”

“Er loopt nu ook een proefproject met Velo Antwerpen. En met een app reserveer je binnenkort het vervoer dat je voor je dienstverplaatsing nodig hebt, duurzame opties voorop natuurlijk.”

“Na de diensturen delen we 12 – waarvan 4 elektrische – auto’s uit onze vloot met Cambio. Ook voertuigen boven de 3,5 ton verduurzamen we waar mogelijk. Volgend jaar rijden hier twee huisvuilwagens op waterstof.”

 

Olivia – Met de fiets onderweg

“Mijn elektrische bakfiets ga ik houden”, zegt adjunct-districtssecretaris Olivia Alexander beslist. Haar elektrische bakfiets vindt Olivia het ideale vervoermiddel. Ze fietst elke dag comfortabel naar het werk én combineert haar verplaatsingen met het vervoer van haar kroost. “Met twee kleine kinderen werd die gewone fietskar héél zwaar”, vertelt ze. “Toen het fietsleasingproject van de stad startte, was ik er snel bij. Ik lease ook een fietszeil, een slot en een helm en ik heb een onderhoudscontract en een diefstal- en bijstandsverzekering.” 

 

Sanne - Flex- en afstandswerk

Flexwerk is ingeburgerd bij de stad Antwerpen, zegt Sanne Van Laerhoven, leidinggevende bij team Tijdsbeheer van de stad. 

Flexibel betekent dat je later begint op kantoor en ’s morgens al van thuis uit werkt, of net extra vroeg op kantoor verschijnt om de files voor te zijn. “Niet voor iedereen mogelijk”, zegt Sanne. “De huisvuilwagen moet vertrekken om 7 uur. Back-office kan er natuurlijk meer.” Toch is flexwerk niet massaal doorgebroken. “Veel collega’s zien de voordelen, maar de meesten verkiezen de gewone kantooruren.” 

Sinds corona brak ook afstandswerk door. “Thuiswerk zal wel een deel van onze nieuwe werkroutine blijven”, oppert Sanne. “Tegelijk wordt onze werkplek Den Bell bereikbaarder dankzij de deelfietsen van Velo bij het gebouw. Daardoor raak je ook met een combinatie park & ride en een deelfiets vlotter op je werk.”

 

Charafdine - E-scooters en e-fietsen

Als planner voor de dienst Mobiliteit en parkeren van de stad Antwerpen stuurt Charafdine elke dag een vijftigtal parkeerwachters de straten op. 

Charafdine zag het aantal e-voertuigen voor het stadspersoneel van Den Bell flink groeien. “Van dienstvoertuigen was er nog geen sprake toen ik begon”, vertelt hij. “Nu is er een gemengde vloot van 

gewone en elektrische wagens. Ik rij zelf elektrisch op mijn controlerondes van verkeerssignalisatie en parkeerautomaten. Efficiënt en comfortabel, maar ook milieuvriendelijk.”

Logo Baanbrekende werkgever

Ook interessant