Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Hulp voor een klant na opname in een psychiatrische verzorgingsinstelling aanvragen

Wanneer een klant na een opname in een psychiatrisch ziekenhuis terug in de maatschappij terechtkomt, is dat wennen. Sociaal centrum De Wilg kan de klant op een aantal vlakken ondersteunen. Die nazorg kan je hier als partner aanvragen.

Welke hulp kan de klant krijgen?

De klant krijgt hulp om:

  • zijn administratie in orde te brengen
  • zijn budgetbeheer, financiën en/of bemiddeling te regelen
  • een dagtaak en/of ontspanningsactiviteiten te vinden

De medewerker van sociaal centrum De Wilg:

  • verwijst de klant door naar psychologische ondersteuning
  • schakelt gezinshulp in
  • is een tussenpersoon bij bewindvoering
  • ziet toe op de medicatie-inname en stimuleert de klant als het nodig is
  • verstrekt langwerkende medicatie

 

Aan welke voorwaarden moet de klant voldoen?

De klant:

  • is minstens 18 jaar oud
  • woont in een van de districten van Antwerpen
  • heeft een huurcontract of vaste woning
  • staat open voor hulp
  • wordt opgevolgd door een psychiater of huisarts
  • was opgenomen in een:
    • psychiatrisch ziekenhuis
    • verslavingsinstelling
    • therapeutische gemeenschap
    • vorm van beschut wonen
       

Hoe vraag ik die hulp voor een klant aan?

Vul dit formulier in of mail naar nzwilg@antwerpen.be

 

Wanneer krijg je antwoord?

Binnen 10 werkdagen contacteert een medewerker van sociaal centrum De Wilg je om een afspraak in te plannen samen met de klant. Tijdens die afspraak stelt de medewerker vragen over zijn situatie.

We leggen de situatie van de klant voor aan het team van sociaal centrum De Wilg. Het team beslist of de klant in aanmerking komt voor nazorg. Daarna spreken we verder af over de begeleiding.