Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Hulp na opname in een psychiatrische verzorgingsinstelling aanvragen

Wanneer je weer in de maatschappij terechtkomt na een opname in een psychiatrisch ziekenhuis of andere instelling, ziet je leven er anders uit. Om je leven weer op de rails te krijgen, helpen we je graag met je administratie, financiën, een dagtaak, ontspanning … Vraag via deze pagina die hulp aan.

Welke hulp kan je krijgen?

Een medewerker van sociaal centrum De Wilg helpt je om:

  • je maandelijks budget te beheren
  • te bemiddelen bij schuldeisers
  • een gepaste dagtaak te vinden
  • leuke ontspanningsactiviteiten te vinden
  • therapeutische hulp te vinden
  • huishoudelijke hulp te vinden
  • contacten met je bewindvoerder te onderhouden
  • je (langwerkende) medicatie correct in te nemen
     

Wie kan die hulp aanvragen?

  • Je bent minstens 18 jaar oud.
  • Je woont in een van de districten van Antwerpen.
  • Je hebt een lopend huurcontract.
  • Een psychiater of je huisarts volgt je medisch op.
  • Je was opgenomen in een:
    • psychiatrisch ziekenhuis
    • verslavingsinstelling
    • therapeutische gemeenschap
    • vorm van beschut wonen
       

Dit heb je nodig om een aanvraag te doen

  • Een kopie van je identiteitskaart
    Voeg een foto van de voor- en achterkant toe aan je digitale aanvraag.

Heb je dat document bij de hand? Dan kan je een aanvraag doen.
 

Hoe vraag je die hulp aan?

Heb je geen (geldige) identiteitskaart?

Contacteer ons en we sturen je de intakedocumenten.
 

Wanneer krijg je antwoord?

Binnen 10 werkdagen neemt een medewerker van sociaal centrum De Wilg contact met je op om een afspraak in te plannen. Tijdens die afspraak stellen we je vragen over je situatie.

We leggen je situatie voor aan het team. Het team beslist of je in aanmerking komt voor de hulp. Daarna spreken we verder af over de begeleiding.