Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Stuur je klant naar het buurtrestaurant voor een goedkope maaltijd

Iedereen is welkom in een buurtrestaurant. Kinderen, volwassenen (met of zonder kinderen ten laste), senioren, jij, ik …! Iedereen kan in een buurtrestaurant een warme maaltijd eten of afhalen, maar sommige Antwerpenaren betalen minder. Wie kan je doorverwijzen voor een korting en hoe doe je dat?

buurtrestaurant

Wie kan korting krijgen?

  1. Antwerpenaren. Mensen die in groot Antwerpen (centrum en districten) wonen.
    De stad vraagt om actief kwetsbare burgers toe te leiden uit de buurt van een buurtrestaurant:
    • 2000 Antwerpen
    • 2050 Linkeroever
    • 2060 Antwerpen
    • 2100 Deurne
    • 2170 Merksem
       
  2. Personen die:
  • recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming
  • begeleiding krijgen bij Schuldhulpverlening
  • 60 + zijn (senioren)
  • een doorverwijzing krijgen via 1 van deze erkende toeleiders:
    • de sociale centra
    • een erkende Vlaamse mutualiteit
    • Huizen van het Kind
    • Kind & Gezin
       

Waar vind je de buurtrestaurants?

Let op: door corona zijn alleen afhaalmaaltijden mogelijk. Dat verandert wanneer de horeca terug open mag. Vanaf dan kan je weer eten in het restaurant of eten afhalen.

  • De 7 Schaken: Lange Beeldekensstraat 50, 2060 Antwerpen
  • Kom.EET: Clara Snellingsstraat 33, 2100 Deurne
  • Buurtrestaurant Bakboord: Carel Van Manderstraat 11, 2050 Linkeroever
  • Foyer De Stroming: Aalmoezenierstraat 12, 2000 Antwerpen
  • Dagschotel Merksem: Frans Adriaenssensstraat 116, 2170 Merksem


Meer info (openingsuren, prijzen …)

www.metsense.be/nl/onze-uitbatingen#buurtrestaurants

www.dagschotel.be


Hoe verwijs je de klant door?

Om aan een verlaagd tarief te komen eten, moeten klanten een verhoogde tegemoetkoming en/of begeleiding van Schuldhulpverlening krijgen. Jij als toeleider bekijkt of je klant in aanmerking komt.

Klanten komen langs en brengen hun kleefbriefje van de mutualiteit mee.
Daarmee tonen ze hun verhoogde tegemoetkoming aan.

Heeft de klant recht op de korting? Geef hem dan direct een pasje mee.
Dat moet hij meenemen naar het buurtrestaurant.
Zo bewijst hij zijn recht op een goedkopere maaltijd.

Senioren moeten alleen hun seniorenpas of paspoort tonen.
Dat volstaat om korting te krijgen.


Pas deze richtlijnen toe tijdens de coronamaatregelen

1.  Als je fysiek contact hebt met je klant:

  • Maak een pasje op naam van je klant:
    • Vul het volledig in.
    • Verbeter niets of pas niets aan op het pasje.
    • Geef de naam van de klant en het aantal gezinsleden (volwassenen én kinderen).
    • Noteer de einddatum (het pasje geldt voor 6 maanden).
    • Plaats een stempel (als dat kan).
    • Geef de naam van de begeleider (als dat kan).
       
  • Zijn de pasjes op? Bestel dan nieuwe bij MI_clusteradministratie@antwerpen.be.
  • Is het pasje vervallen? Bekijk het dossier en maak een nieuw pasje, als dat nodig is.
     

2.  Als je geen fysiek contact hebt met je klant:

  • Het buurtrestaurant drukt het pasje af. De volgende dag ligt het klaar.
  • Je klant gaat naar het buurtrestaurant en identificeert zich.
    Hij krijgt het pasje wanneer hij de afhaalmaaltijden komt ophalen.
  • Verstuur je de mail op vrijdag? Dan ligt het pasje de maandag daarop klaar.
  • Volg deze alternatieve werkwijze zolang de coronamaatregelen gelden.
     

Denk eraan

  • Er is geen limiet op het aantal sociaal tarief-pasjes dat je kan uitdelen.
    Er zijn nog altijd veel burgers die in aanmerking komen maar die het aanbod van de buurtrestaurants nog niet kennen.
     
  • Elke klant mag 1 maaltijd per dag aan verlaagd tarief krijgen.
    Ook bij dringende hulp mag je als toeleider een toegangspasje geven voor 6 maanden.


Hoe lang kan de klant zijn pas gebruiken?

6 maanden.
Na 6 maanden kan de klant bij jou een verlenging aanvragen.
Jij bekijkt of hij nog altijd nood heeft aan de pas.