Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Binnenkort op jouw smartphone: de app van 't stad

25 november 2021, 7 uur

Stad Antwerpen maakt een app waarmee burgers binnenkort alle dienstverlening in hun broekzak kunnen vinden. Projectleiders Arno en Elke vertellen hoe de stad dat doet.

Arno Bal en Elke De Laet


Waarom een app van 't stad?

Arno Bal, marketing strateeg: "Er zijn tegenwoordig meer mensen met een smartphone dan een computer. Je hebt bovendien een persoonlijke band met je smartphone. Je gebruikt hem vaak en leent hem niet zomaar uit. We willen bij de stad al langer al onze diensten aanbieden via een gepersonaliseerde ervaring. Een website zoals antwerpen.be bleek daar niet het kanaal voor. Met een app kan dat wel."

Elke De Laet, projectleider digitale transformatie: "Klantbeleving en gebruiksgemak moeten centraal staan. Tot nu toe focusten we vooral op antwerpen.be om burgers en bezoekers te bedienen. Maar nu kiezen we voluit voor een mobile first-aanpak. Dat betekent dat we eerst en vooral een goede ervaring willen geven op mobiele toestellen. En met elke dag meer smartphonegebruikers voelen we dat er nood is aan een app van 't stad."

Gebruikersonderzoek met echte prototypes


Hoe gingen jullie te werk?

Arno: "Eerder al deden we een onderzoek naar trends in smartphonegebruik en keken we naar steden met een eigen app. Wat bieden zij aan? Waarom en hoe doen ze dat? Daarna onderzochten we de behoeftes van onze klanten. Dat deden we onder andere via enquêtes en diepte-interviews met Antwerpenaren."

Elke: "Uniek voor dit project is dat we al heel vroeg prototypes zijn beginnen te maken. De respondenten konden daardoor alle schermen van de app bekijken, en op alle knoppen klikken. Hun reactie daarop gaf ons heel concrete, nuttige feedback over de richting die we willen uitgaan met de app."


Welke resultaten kwamen uit het onderzoek?

Elke: "De respondenten waren vooral verbaasd dat de stad nog altijd geen app heeft (lacht). Vrijetijdsbeleving blijkt een must-have, maar ze willen ook hun administratie kunnen doen via de app. De respondenten maakten daarbij geen onderscheid tussen diensten van de stad en ín de stad. Hun A-kaart beheren, maar ook een tramticket kunnen kopen via de app, dat vonden ze vanzelfsprekend."

Arno: "We kregen genoeg feedback om te weten welke functies de app minimaal moet hebben om een succes te zijn: wat is er te doen in Antwerpen, een stadskaart, digitale aanvragen, afspraken en meldingen en basisfuncties van de A-kaart. Als de app dat al kan, zijn we vrij zeker dat heel wat mensen de app regelmatig zullen gebruiken."

Alleen positieve feedback


Wat is het meest verrassende dat jullie meemaakten tijdens het onderzoek?

Arno: "Om de klantbehoeftes te ontdekken, werkten we samen met een onderzoeksbureau. Hun medewerkers waren stomverbaasd dat geen enkele respondent negatieve feedback gaf. Integendeel: iedereen wilde de app meteen downloaden en installeren. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Het was ook hartverwarmend om te zien dat heel wat respondenten, allemaal Antwerpenaren, meteen trots werden van het idee dat hun stad binnenkort een eigen app heeft."
 

Is de app al beschikbaar voor publiek?

Elke: "Nee, nu het gebruikersonderzoek afgerond is gaan we de prototypes omzetten naar een échte app. We hopen die eind 2022 te kunnen lanceren."

Heb jij ook interesse om Antwerpen nóg straffer te maken?

Surf naar www.antwerpen.be/vacatures en binnenkort ... rechtstreeks naar de app van 't stad :-)