Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

“Ik help elke werkdag gemiddeld 85 mensen”

26 november 2021, 7 uur

Heb je een vraag over de stad? Dan kan je altijd terecht bij het stedelijk contactcenter van de stad. Een straf team van zo'n 25 collega’s helpt je graag verder. Zoals Robin. Zij vertelt je graag meer over haar job.

portretbeeld Robin, aan haar bureau

Robin, medewerker stedelijk contactcenter: “In deze job leer je Antwerpen heel goed kennen. Wij zijn namelijk het eerste aanspreekpunt voor mensen met een vraag over de stad. De vragen zijn erg uiteenlopend. Ze kunnen gaan over een nationaliteitsaanvraag, evenement, parkeerverbod, afspraak voor het recyclagepark, burenruzie, bibliotheken, de sociale dienstverlening, toerisme, terrastoelatingen voor horecazaken ...”
 

"Iemand helpen maakt mijn dag helemaal goed"

“De vragen komen binnen telefonisch, via mail en via sociale media. De meeste antwoorden zoeken we zelf op, zodat de burger snel een antwoord krijgt. Complexere vragen of vragen over specifieke dossiers schakelen we door naar de juiste dienst.”

“Door de veelheid aan thema’s die we behandelen, is de job super gevarieerd. Ik vind het leuk om dingen uit te zoeken voor iemand. Burgers denken soms dat ze meteen bij de juiste dienst terechtkomen, terwijl we hier vragen behandelen voor alle diensten van de stad. Ik kreeg bijvoorbeeld onlangs een burger met de vraag: ik heb een document nodig. Dan moet je goed kunnen doorvragen: wat moet erin staan, waarvoor heb je het document nodig … Uiteindelijk bleek het om een attest van gezinssamenstelling te gaan. Als ik op het einde een gesprek iemand goed heb kunnen helpen, dan maakt dat mijn dag helemaal goed.”
 

"Doorzettingsvermogen en een positieve ingesteldheid zijn belangrijk in deze job"

“Wat je nodig hebt om de job goed uit te voeren? Doorzettingsvermogen en een positieve ingesteldheid. We krijgen dagelijks heel wat vragen binnen, en daar kunnen wat moeilijkere vragen bij zijn. Op een gewone werkdag behandelen we per collega een 85-tal vragen. Gelukkig hebben we een goed draaiend team. Iedereen is collegiaal. Er hangt hier een toffe sfeer, we helpen elkaar waar we kunnen, en kunnen altijd terecht bij het coördinatieteam.”

“Een telefoongesprek dat ik niet snel zal vergeten? Dat moet het gesprek uit Californië zijn. Die persoon was al redelijk aangeschoten en belde naar onze toeristische infolijn, om te vragen hoe het weer was in Antwerpen.”

Vacatures bij stad Antwerpen

Wil jij Antwerpen mee nóg straffer maken? Bekijk alle vacatures op www.antwerpen.be/jobs