Contacteer stad Antwerpen

Oproep Jeugdboekenmaand: 'Tijd is een verhaal'

ErfgoedLab Antwerpen zoekt leerkrachten en leerlingen voor een boeiend begeleidingstraject over meerstemmige educatie. Door binnen je lessen aandacht en waardering te hebben voor culturele verschillen en overeenkomsten in je klas, draag je bij aan het verhogen van de 'sense of belonging' bij je leerlingen.

verschillende klokken geven verschillende tijdsaanduidingen

Een gratis begeleidingstraject rond meerstemmig erfgoed

islamitische kalender uit het jaar 1963
De islamitische kalender begint met de migratie van de profeet Mohammed van Mekka naar Medina (622 AD).

Het traject loopt in het kader van de jeugdboekenmaand met als thema tijd. Tijd is een dankbaar thema om de interculturele dialoog in je klas te starten. In sommige culturen bepalen de agenda en klok de dag. Bij andere tikt het ritme van de dag volgens bepaalde sociale gebruiken. Feesten zoals Pasen of het Offerfeest volgen de maankalender, terwijl andere feesten dan weer strikt de zonnekalender volgen. Het thema is ook makkelijk aan verschillende leerdoelen binnen verschillende lesdomeinen te koppelen.

Het resultaat van dit traject: een installatie die in bibliotheek Permeke te zien is tijdens de Jeugdboekenmaand in maart 2025. 

Inspireren en creëren

Het traject bestaat uit vier sessies. De data worden in samenspraak met de begeleiders en deelnemende scholen vastgelegd.

  • Sessie 1: Onderwijs en ‘sense of belonging’ - Noël Clycq
    Wat is het belang van ruimte maken voor verschillende herinneringsculturen in je klas? Hoe heeft dit impact op het welbevinden en de schoolresultaten van je leerlingen? En op hoe ze zich later verbonden voelen met de samenleving?
    • Noël Clycq is hoofddocent verbonden aan het Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen Universiteit Antwerpen.
  • Sessie 2: Identiteitsontwikkeling bij kinderen en jongeren - Winny Ang
    Hoe kun je leerlingen in een superdiverse context ondersteunen in hun identiteitsontwikkeling? Hoe help je hen laveren tussen verschillende werelden? En hoe laat je hen stilstaan bij de identiteit(en) van anderen?
    •  Dr. Winny Ang is kinder- en jeugdpsychiater, verbonden als praktijkassistent Communicatie en docent  Arts & Maatschappij – diversiteit aan de faculteit geneeskunde van Universiteit Antwerpen.
  • Sessie 3: Aan de slag met meerstemmig erfgoed in de klas - Leen Alaerts
    Hoe ga je concreet aan de slag met je leerlingen om hen bewust te maken van hun eigen identiteit? Met welke concrete tools en werkvormen verruim je hun blik en bied je hen voldoende spiegels waarin ze zich herkennen?
    • Leen Alaerts ontwikkelde een concrete leidraad voor leerkrachten. Ze is lector geschiedenis en onderzoeker verbonden aan de lerarenopleiding Secundair Onderwijs van UCLL, waar ze  praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek leidt  rond wereldburgerschapseducatie in het onderwijs en de lerarenopleiding.
  • Sessie 4: Het tijdverhaal van mijn klas - Atelier Rojo
    Hoe maak je dit concreet in je klas? We delen reflecties en werkvormen. En we maken concreet werk van de uitwerking van de expositie van alle tijdverhalen. Die expo loopt in bibliotheek Permeke tijdens de jeugdboekenmaand.
    • Atelier Rojo is het atelier van multidisciplinair kunstenaar en kunsteducator Joana Rossi. Atelier Rojo ontwikkelt participatieve methodieken en faciliteert creatieve processen via trajecten op maat.

Praktisch

Wanneer: het traject loopt van midden november 2024 tot eind februari 2025.

Voor wie: leerkrachten en leerlingen van de derde graad basisonderwijs

Kostprijs: deelname aan het traject is gratis

Waarop kun jij rekenen: financiële ondersteuning, expertise, artistieke begeleiding, en publieke ontsluiting (installaties, exposities, publieksactiviteiten, ...).

Waarop rekenen wij: een engagement om deel te nemen aan de vier sessies en ruimte te voorzien binnen je lessen om met je leerlingen actief aan de slag te gaan met de expo als eindresultaat.

Stel je kandidaat: erfgoedlab@antwerpen.be 

woordenwolk rond het thema tijd
Woordenwolk rond het thema tijd

Ook interessant