Hoe steunen op professionaliteit en ervaring in het kleuteronderwijs? Ontdek deze 5 essentiële tips van Peter Adriaenssens
In de huidige maatschappij besteden ouders meer tijd en middelen aan hun kinderen dan ooit, maar ook de druk om alles perfect te doen is toegenomen. Deze hoge verwachtingen voelen leerkrachten dagelijks in de klas, waar de complexiteit soms overweldigend kan zijn. Wat kunnen zij doen om op een constructieve manier om te gaan met deze uitdagingen?
Peter Adriaenssens ziet de toenemende complexiteit in de samenleving als een kans voor het onderwijs. In zijn lezing “Het complexe krijgt de bovenhand. Probleem of kans?” bij AP Hogeschool, deelde hij vijf waardevolle tips waarmee kleuterleerkrachten hun professionaliteit en ervaring nog beter kunnen inzetten. Hier zijn ze:
Bied structuur – Creëer een stabiele en consistente omgeving waarin kinderen zich veilig voelen. Structuur bevordert concentratie en leert kinderen beter om te gaan met veranderingen.
Stimuleer gericht – Focus op de ontwikkeling van elk individueel kind door te bouwen op wat het al kan en stap voor stap te laten groeien.
Besteed aandacht aan overgangen – Zorg voor extra ondersteuning bij belangrijke overgangsmomenten, zoals van kinderopvang naar kleuterschool of van kleuterschool naar lager onderwijs.
Werk samen met ouders – Betrek ouders vanaf het begin als partners in het schooltraject. Hun betrokkenheid is van cruciaal belang voor het succes van hun kind.
Zorg voor een warme omgeving – Emotioneel welzijn is essentieel voor leren. Creëer een sfeer waarin kinderen zich geaccepteerd en gewaardeerd voelen.
Deze praktische adviezen helpen leerkrachten om met meer vertrouwen de uitdagingen in hun werkveld aan te gaan en bijdragen aan een veilige, stabiele basis voor jonge kinderen in een steeds veranderende wereld.
Meer info
Wil je meer weten over de lezing van Peter Adriaenssens, of ben je benieuwd hoe deze inzichten toegepast kunnen worden binnen jouw schoolomgeving? Bezoek dan onze Inclusie Netwerk-pagina voor meer informatie en contactmogelijkheden.