Al eens gedacht aan een wijkwandeling voor je leerkrachtenteam?
Voor veel kinderen is de afstand tussen de thuiswereld en de school erg groot. Taal, cultuur, armoede,... het zijn allemaal factoren die hier een rol in kunnen spelen. Een schoolteam dat zich hier bewust van is, kan leerlingen een betere ondersteuning bieden.
Joost Van der Hallen directeur van GO! basisschool 3Hoek in Ekeren vroeg aan Elena Leung, wijkverantwoordelijke onderwijs om samen een wijkwandeling voor zijn leerkrachten op poten te zetten.
Hoe kwam je op het idee om je leerkrachten een wandeling door de wijk te laten doen?
Joost: “Dit idee groeide al enkele jaren geleden. Ik ben zelf opgegroeid in Borgerhout en heb daar reeds op jonge leeftijd gezien wat armoede en kansen kunnen doen met mensen. Ondersteuning geven is niet voor iedereen evident. Als wij als schoolteam wat meer zicht zouden hebben op hoe onze kinderen leven en wat wij als school kunnen bieden naast ons basisaanbod, dan kan iedereen daarvan profiteren.”
Hoe pakte je de organisatie van de wijkwandeling aan?
Joost: “Ik contacteerde Elena, omdat zij mijn aanspreekpunt is bij de dienst onderwijs van stad Antwerpen. Vanaf dan is het best snel gegaan. Na een eerste gesprek met Elena bespraken we dit verder binnen ons team, werden de verwachtingen naast elkaar gelegd en stelden we samen met Elena het draaiboek op.”
Hoe is de wijkwandeling verlopen?
Elena: “Na een welkomstwoord en een korte quiz, gaf de wijkcoördinator van district Ekeren een toelichting. Nadien verdeelden de leerkrachten zich in twee groepen om de wijk al wandelend te ontdekken. Ze bezochten vier organisaties die een rol kunnen spelen in het leven van hun leerlingen.”
Aan welke organisaties brachten de leerkrachten een bezoek?
Elena: “Ze bezochten Eva-centrum een solidaire buurtwinkel, die ook huiswerkbegeleiding organiseert. Ze gingen ook langs bij Youth Zone, een organisatie met een laagdrempelig vrijetijdsaanbod voor kinderen en jongeren in de wijk. Bij Woonhaven bezochten de leerkrachten een leeg appartement en kregen ze een woordje uitleg over sociale huisvesting. In Jeugdcentrum ‘t Velt maakten ze kennis met het jeugdaanbod van district Ekeren.”
“Het is een echte ogen opener voor schoolteams. Je leert het district beter kennen en al wandelend hebben mensen ook nog eens tijd om met elkaar bij te babbelen.” - Joost
Wat heeft de wijkwandeling losgemaakt bij jou en je team?
Joost: “Het voor mij vooropgestelde doel, namelijk meer bewustzijn creëren bij mijn collega’s is zeker gelukt. Er zijn wel wat ogen opengegaan en sommige leerkrachten weten nu ook beter hoe bepaalde ondersteuning werkt. We proberen gerichter door te verwijzen, gerichter samen te werken en zelf meer in te zetten op ondersteuning.”
“Ik neem graag mee dat een wijkwandeling een meerwaarde is voor de leerkrachten om hun leerlingen in de klas en erbuiten te begrijpen en te ondersteunen. Dit was mijn eerste wijkwandeling in Ekeren en hopelijk mogen er nog meer volgen. Ik merkte een grote betrokkenheid, interesse en kritische vragen van het leerkrachtenteam. Kortom, we gingen ‘samen voor jong talent’.” – Elena
Denk jij dat een wijkwandeling een toegevoegde waarde heeft voor jouw schoolteam? Neem dan contact op met de wijkverantwoordelijke onderwijs van jouw wijk.