Samen voor sterke scholen en sterke leerlingen
Hoewel Vlaamse leerlingen het moeilijker hebben, zijn er hoopvolle verhalen. In Antwerpen ondersteunt het netwerk Schoolontwikkeling scholen met projecten rond taal, didactiek en gedrag, om samen jong talent te versterken.
De kranten en actualiteitsprogramma’s overspoelen ons met negatief nieuws over de prestaties van Vlaamse leerlingen. Alle leerlingen scoren zwakker én vooral leerlingen in kansarmoede of met een andere thuistaal hinken achterop. Dat maakt de jongeren in een stad als Antwerpen meer kwetsbaar. Het is ontmoedigend maar er zijn ook lichtpunten.
We hadden een gesprek met Liesbeth Cornelissen en Séverine Masure van het netwerk schoolontwikkeling. Vanuit dit netwerk worden krachtige projecten in scholen ondersteund. Zo zijn er scholen die gericht inzetten op taal, effectieve didactiek of gedrag. Samen met leerkrachten, scholen en partners maken ze een verschil voor onze jongeren. De stad is trots dat ze scholen met ambitie kan ondersteunen financieel en procesmatig.
Liesbeth, waarom heeft de stad een netwerk schoolontwikkeling?
Inzetten op gekwalificeerde uitstroom is een belangrijke doelstelling voor de stad. Dit doen we door in te zetten op sterke scholen. Sterke scholen zorgen voor een groter welbevinden, meer motivatie en meer leerwinst bij hun leerlingen. Er zijn binnen de stad heel wat diensten en organisaties die een aanbod hebben om scholen te versterken. Ze zetten in op diversiteit, taal, samenwerking met ouders, beweging en meer. Enkele jaren geleden besliste de stad om deze expertise meer gericht in te zetten om te vermijden dat scholen overspoeld worden door initiatieven of dat ondersteuning versnipperd geraakt. Het samenwerken in het netwerk met partners maakt dat we ons aanbod beter kunnen afstemmen op de noden van de school. We voorzien daardoor een samenhangend aanbod naar scholen.
Séverine, Hoe zorgen jullie voor een meer gerichte aanpak?
Dit doen we onder andere door het ondersteuningsaanbod beter op elkaar af te stemmen. Het netwerk bestaat uit diverse partners zoals stedelijke partners en partners die de stad financieel ondersteunt voor een opdracht rond schoolontwikkeling. Het netwerk heeft ook nauwe banden met de pedagogische begeleidingsdiensten van de verschillende onderwijsnetten. Met al deze diensten en organisaties hebben we een gemeenschappelijk afsprakenkader. De stad engageert zich hierbij om het aanbod voor scholen goed af te stemmen. Als de school met een vraag komt, onderzoeken we via een vraagverheldering wat de situatie van de school precies is, welke mogelijke vragen er achter de initiële vraag schuilen, hoeveel ruimte de school heeft om duurzame veranderingen te implementeren, en met welk interessant eigen aanbod ze aan de slag willen gaan. Een casetafel met mensen uit verschillende teams en met verschillende brillen, bekijkt de vraag en onderzoekt hoe het netwerk de krachten het best kan bundelen om de school een stap verder te helpen.
We hebben als netwerk ook het engagement om een kwaliteitsvol aanbod te doen. We kiezen voor een evidence-informed aanpak, zodat we meer garanties hebben dat wat een school doet, leidt tot sterkere scholen én tot leerwinst voor de leerlingen. Om duurzame verandering te realiseren zetten we in op sociaal leren, monitoring en evaluatie, organisatiebetrokkenheid en continue transparante dialoog.
Kan je iets vertellen over concrete realisaties van scholen? Werkt deze aanpak?
Ja, in onze eindevaluatie met scholen omschrijven scholen zelf mooie verwezenlijkingen. Hieronder lees je een kort fragment uit de evaluatie van Benoth Jerusalem. Zij rondden een taalproject af en werden beloond met mooie feedback tijdens hun doorlichting.
Kelly en Malka van Benoth Jerusalem aan het woord
In onze kleuterschool zetten we in op de doelstelling: de kleuters krijgen meer taalkansen zodanig dat hun taalvaardigheid verhoogt. Om dit te bereiken maakten we een plan met veel aandacht voor de professionalisering van onze leerkrachten. Samen met onze begeleiders kozen we zorgzaam en doelgericht acties én we namen veel tijd om dit te realiseren en goed op te volgen.
We maakten samen met de leerkrachten kwaliteitskaarten en kijkwijzers, leerkrachten bereidden samen lessen voor, en gaven elkaar feedback aan de hand van de kijkwijzers.
Heel belangrijk voor ons is om tijd te nemen, want al na de eerste studiedag gaven leerkrachten aan dat ze al veel interactievaardigheden inzetten in de klas. Dat was zeker zo, maar door samen aan de slag te gaan én samen te evalueren, konden we nog nieuwe kansen zien en de puntjes op de i zetten. Het verschil zit hem vaak daar, in de details.
We kregen enkele weken geleden de inspectie op bezoek en het deed deugd om te merken dan ook zij onze aanpak waardeerden en concrete effecten konden waarnemen op de klasvloer. De inspectie zag dat leraren doordachte interactievaardigheden hanteren en concludeerde dat hun taalgebruik verrijkend is voor elke kleuter.
Leraren hebben aandacht voor functionele woordenschatontwikkeling, talige hoekenverrijking en bieden de kleuters geregeld taalsteun aan."
Proficiat Kelly en Malka, fijn om jullie succesvol verhaal te lezen.
Schoolontwikkeling kan ook jouw school ondersteunen
Geïnspireerd door dit verhaal? Wil je ook aan de slag op je school of heb je een andere vraag? Vraag een verkennend gesprek aan.