Een fantastisch vrijetijdsaanbod is niets waard als ouders struikelen over digitale drempels bij de inschrijving. Veel gezinnen willen hun kinderen een leuke vakantie bezorgen, maar niet iedereen vindt vlot de weg in digitale inschrijfsystemen. Daarom zetten we met Kind Aan Zet en de vrijetijdsbemiddelaars in op fysieke infosessies en inschrijfmomenten: laagdrempelig, praktisch en bewezen succesvol.
In 2024 stond digitale inclusie hoog op de agenda binnen het pilootproject ‘Toegankelijk vrijetijdsaanbod’. Vrijetijdsorganisaties werkten hard om hun online inschrijfprocessen toegankelijker te maken. Toch blijft begeleiding voor sommige ouders cruciaal. Daarom organiseren we met Kind Aan Zet infosessies over de Vakantiekiezer en fysieke inschrijfmomenten, zodat ouders niet alleen aanbod op maat van hun kind vinden, maar ook meteen geholpen worden bij de inschrijving.
Op vrijdag 28 februari vond zo’n infosessie plaats in bibliotheek Permeke. Ouders werden toegeleid door kwaliteits- en zorgcoördinatoren van scholen in de buurt. Op deze momenten leren ze hoe ze filters van de Vakantiekiezer kunnen gebruiken om precies dat aanbod te vinden dat aansluit bij de noden en interesses van hun kind. Daarnaast worden ze intensief begeleid bij het digitaal inschrijven en beantwoorden we inhoudelijke vragen over vakantiekampen. Zo zorgen we ervoor dat elke ouder, ongeacht digitale vaardigheden, toegang krijgt tot het vrijetijdsaanbod.
"Dankzij deze sessie weet ik eindelijk hoe ik zelf een kamp kan boeken voor mijn dochter. Dat geeft zoveel gemoedsrust!" – (ouder die deelnam aan de infosessie op 28/2)
Ook vrijetijdsorganisatoren nemen zelf initiatief om fysieke inschrijfmomenten te organiseren op strategische plekken die makkelijk bereikbaar zijn voor ouders. Enkele inspirerende voorbeelden:
Wil je als jeugdwerker of vrijetijdsaanbieder ook werk maken van digitale inclusie? Overweeg een fysiek inschrijfmoment of verwijs ouders naar een infosessie over de Vakantiekiezer. Kleine inspanningen maken een groot verschil voor gezinnen die het moeilijker hebben.
"Het merendeel van de ouders geeft na de infosessie aan dat ze het vanaf nu zelfstandig kunnen. Intensief ondersteunen bij het online inschrijven lijkt misschien tijdrovend, maar is op lange termijn echt de moeite waard." – (Sofie Wielandts, medewerker Kind aan Zet)
Samen maken we inschrijven kinderspel! Meer info of ondersteuning nodig? Neem contact op met Kind Aan Zet.