Een interview met Ephameron, artistiek directeur van Grafixx
Op 21, 22 en 23 november vindt de dertiende editie van Grafixx plaats, hét festival voor beeldverhaal en illustratie in De Studio. We praten erover met Eva Cardon, beter bekend als Ephameron: kunstenares, illustratrice én artistiek directeur van het festival.

Dag Eva, ben jij er vanaf het begin bij?
“Ja, we waren met drie toen. De Studio had ons gevraagd iets te organiseren rond illustratie en strip. De eerste editie was een klein marktje met boeken van vrienden. Het was meteen een succes en we voelden dat er potentieel was om het groter te maken. Dankzij financiële steun van De Studio en een kleine toelage van Literatuur Vlaanderen konden we écht van start gaan. Drie jaar geleden werden we erkend als literaire organisatie en sindsdien krijgen we structurele subsidies.”
Wie komt er naar het festival?
“Er zijn studenten en jonge professionals die netwerken en op zoek zijn naar gelijkgestemde zielen. Maar ook families met kinderen vinden hun weg naar Grafixx. Daarnaast komen er kunstliefhebbers van allerlei leeftijden. Bijzonder vind ik dat we als literaire organisatie toch een moeilijke doelgroep als jongeren weten te bereiken, dankzij onze focus op beeld.”
Het festival groeit elk jaar. Hoe ga je daarmee om?
“De groei verloopt organisch, wat het beheersbaar maakt. We hebben wel eens geprobeerd andere locaties in te schakelen, maar dat werkte niet. De Studio moet het hart van Grafixx blijven. We hebben het programma uitgebreid door van de vrijdag een volwaardige dag te maken voor studenten en hun begeleiders, en dat was een groot succes. Andere experimenten, zoals een donderdagavondprogramma, bleken minder goed te werken. Het is een beetje aanvoelen.”
Komen er ook internationale bezoekers?
“Zeker. Zowel online als op het festival zelf hebben we een internationaal publiek. Vanaf het begin hebben we internationale contacten uitgenodigd, zoals de Amerikaanse stripmaker Chris Ware, die ik al tien jaar mailde voordat hij kwam (lacht). Grafixx bevindt zich op een niche tussen beeldende kunst, literatuur en toegepaste kunst, en dat trekt een breed publiek aan.”
Wat houdt jouw rol als artistiek directeur in?
“Ik zet de artistieke lijnen uit: samen met ons kleine team kies ik de mensen met wie we samenwerken en bepalen we een thema. Dit jaar is dat ‘tekens’. Elizabeth Ideler-Geerts is onze coördinator en Deborah Van Haute-Bloemen helpt met de productie. Het hele jaar door heb ik mijn voelsprieten uitstaan. Ik hou van artiesten die grenzen overschrijden, een beetje zoals ik in mijn eigen werk doe.”
Naar wat kijk je dit jaar uit?
“De lezingen zijn altijd mijn favoriet. Als stage manager volg ik ze van nabij en ik ontvang ook de sprekers. Het is verrijkend om te ontdekken hoe een artiest werkt én in het leven staat. Dit jaar komen onder andere Korneel Detailleur, een Vlaamse illustrator; Elizabeth Haidle uit de VS; Rozenn Brécard, die ik afgelopen zomer heb opgezocht en die een boekje uitbrengt bij ons; en Philippe Weisbecker, een Franse illustrator die lang in New York woonde en populair is in Japan. Jaarlijks brengen we ook twee à drie laagdrempelige, betaalbare publicaties uit als alternatief voor dure kunstboeken.”
Er is ook een open call voor kinderen en jongeren?
“Ja, dat is geïnspireerd door mijn zoon, die graag iets wilde tonen op het festival. Iedereen onder 18 kan een eigen zine maken – een mini-tijdschrift over wat je leuk vindt – en insturen (voor 3/11). De beste worden op het festival getoond en een exemplaar sturen we naar Parijs voor een Franse wedstrijd.”
Wat vraagt jouw rol tijdens het festival?
“Veel balletjes in de lucht kunnen houden en vertrouwen hebben. Tijdens Grafixx zijn er workshops, expo’s, performances, een boekenclub, films, het zine fest… Dat is een hele boterham. Maar alles komt altijd goed en iedereen is van goede wil. En ja, het cliché dat kunstenaars niet altijd snel op mails reageren, klopt wel (lacht).”
Waar geniet je het meest van?
“Het festival is intens en overweldigend, maar de opbouw vind ik fijn. Dan heb ik tijd en ruimte om gasten te ontvangen en in gesprek te gaan.”
Wanneer is het festival voor jou geslaagd?
“Een paar jaar geleden kwam een Amerikaanse uitgever langs en die heeft met veel mensen gesproken. Dat leidde tot samenwerkingen, en dat is geweldig om te zien. Het gebeurt ook dat we twee mensen uit verschillende disciplines samenbrengen die daarna blijven samenwerken, dat is een groot succes voor mij.”
Heb je nog tijd voor je eigen werk?
“Binnenkort verschijnt er een nieuw kortverhaal van mijn hand op fictionable.world. Ik ben ook in gesprek voor een muurschildering in Brussel. In deze fase van mijn carrière, ik geef ook nog les, heb ik de luxe om projecten kiezen waar ik toegewijd aan wil werken. Maar nu eerst alle focus op Grafixx!”
Ontdek het volledige programma: https://grafixx.be/
.png/contentimage_full)