Smart retail: slimme toepassingen in de winkelkernen
De stad Antwerpen wil de winkelbeleving toekomstbestendig maken via twee innovatieve projecten. Met Europese en Vlaamse steun test de stad deze nieuwe technologieën op straat en in de winkels.
Smart retail
De stad Antwerpen zet haar schouders onder het ‘Smart Retail ’-project in samenwerking met Thomas More-Hogeschool en met steun van de Vlaamse en Europese overheid. Om jou als ondernemer optimaal te begeleiden in deze digitale evolutie.
Het project duurt twee jaar.
- In 2021 gaven jullie, retailers, input en brachten we de noden en wensen in kaart. Met die kennis werden de 7 digitale technologieën uitgerold.
- Voorjaar en zomer 2022: De 7 retailinnovaties zitten in de testfase.
- Eind 2022 kan een Smart Retail Playbook opgevraagd worden. Hierin ontdek je de best practices en learnings uit de testfase.
- Begin 2023 zal je de onderzoekspaper van Thomas More-hogeschool met de resultaten en bevindingen op deze pagina kunnen downloaden. Hier krijg je ook zicht op de zaken waar je rekening mee moet houden als je een toepassing in je winkel wil: zoals investeringskosten, tijd, ondersteuning van de leverancier rond content en service,... je staat er zeker niet alleen voor.
7 digitale retailinnovaties
Binnen het project worden 7 innovaties getest bij 12 Antwerpse handelaars:
- QR-tags
- interactieve schermen
- QR-schermen
- etalageschermen
- interactieve winkelrekken
- realtime je sociale mediakanalen in je winkel
- robots
Ontdek hier de toepassingen
Smart Retail Playbook: de praktische gids voor slimme technologie in de fysieke winkel
We bundelden we voor jou als retailer alle learnings over het fygital winkelen. Stap voor stap lichten we toe hoe je dit voor jouw winkel kan toepassen. Lees de handige tips en ontdek meteen de voordelen.
Je kan het Smart Retail Playbook hier doorbladeren, downloaden of je eigen gedrukte exemplaar aanvragen.
Datagestuurde winkelgebieden
Stad Antwerpen wil samen met de handelaars en de horecaondernemers nuttige inzichten creëren over consumentengedrag en de dynamiek van de winkelgebieden. Denk aan betalingen, reservaties of druktemeting in winkelgebieden.
Daarom organiseert de stad samen met Mechelen, Leuven, Roeselare en Thomas More Hogeschool het innovatieproject Datagestuurde Winkelgebieden, met steun van de Vlaamse en Europese (EFRO) overheid.
Het project duurt 2 jaar en verloopt in verschillende fasen:
- 2021: start van het co-creatietraject. Thomas More bracht met een survey en workshop de noden en behoeften van handelaars en steden in kaart.
- 2022: Op basis van de resultaten volgden er groepsaankopen voor de druktemeting en de bestedingen.
- September 2022: het prototype van het handelaarsdashboard is in ontwikkeling. Eind 2022 verwachten we de resultaten.
- Oktober 2022: start van het coachingtraject. Thomas More Hogeschool faciliteert en coacht handelaars en horecaondernemers om met het dashboard aan de slag te gaan binnen het ondernemingsplan.
- Maart 2023: verwacht einde van het project met inspiratiemomenten, workshops en slotevent.
3 innovaties voor datagestuurd innoveren
Binnen dit project worden 3 innovaties ontwikkeld:
Handelaarsdashboard
Timing: september
- Thomas More Hogeschool werkt aan een prototype handelaarsdashboard op basis van de meetresultaten van de aangekochte data zoals druktemeting en bestedingsgedrag.
- Het dashboard visualiseert de resultaten van de metingen in de winkelgebieden van de projectsteden. In Antwerpen vindt de test voor druktemeting plaats op de Meir en de meting van het bestedingsgedrag in de winkelgebieden binnen postcode 2000.
Meld je aan voor het testpanel
Ben jij een handelaar of horecaondernemer en wil jij het handelaarsdashboard uittesten? Contacteer Dirk Ketele op 0485 48 25 75 of via dirk.ketele@antwerpen.be.
Schrijf je in voor het coachingtraject
In het najaar van 2022 organiseert Thomas More Hogeschool een coachingtraject. Deelnemers leren datagedreven ondernemen met het handelaarsdashboard.
Contacteer Dirk Ketele op 0485 48 25 75 of via dirk.ketele@antwerpen.be.
Druktemeting op de Meir door CrowdScan
Timing: tot eind september 2022
- De Meir wordt uitgerust met sensoren van de Meirbrug tot net voorbij de Wapper. De gebruikte sensoren zijn GDR conform en worden discreet opgehangen
- CrowdScan, een spin-off van de Universiteit Antwerpen, levert de data van de metingen.
- De resultaten worden gevisualiseerd in het handelaarsdashboard.
Bestedingspatronen
Timing: test loopt tot oktober 2022
- De betaalkaarttransacties via Cropland (Wordline) in bepaalde winkelgebieden van postcode 2000 worden in kaart gebracht. Cropland levert de data aan.
- Deze data worden vergeleken met data in 2021 en 2022.
- De resultaten worden gerapporteerd op sectorniveau (hotel, horeca, retail…)
- De resultaten worden gevisualiseerd in het handelaarsdashboard.