1. Het reglement van de sorteerpas en de sorteerstraten is op elk moment beschikbaar op de website van stad Antwerpen.
2. Stad Antwerpen heeft op elk moment het recht om het reglement van de sorteerpas en de sorteerstraten te wijzigen. Een aanpassing op dit reglement zal steeds voor de inwerkingtreding aangekondigd worden via de beschikbare communicatiekanalen van de stad.
3.De sorteerstraten en de sorteerpassen zijn eigendom van de stad Antwerpen, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen. Het gebruiks- en kopieerrecht alsook de intellectuele rechten die verband houden met de sorteerpas zijn het exclusieve eigendom van de stad Antwerpen.
4. Definities:
Sorteerstraat: brengpunt voor selectieve afvalinzameling bestaande uit een aantal inwerpzuilen waarin men met een persoonlijk identificatiemiddel huishoudelijk afval en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen aanbiedt.
Sorteerstraat-zone: een zone waar sorteerstraten aanwezig zijn en waar er geen stedelijke huis-aan-huisophaling van huishoudelijk afval of hiermee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen meer gebeurt.
Sorteerpas: een middel om de sorteerpashouder te identificeren en hem (mits betaling) toegang te verlenen tot de sorteerstraten van de Stad Antwerpen. Een sorteerpas kan verschillende vormen aannemen (zoals een sorteerkaart, een A-kaart met sorteerpas functionaliteit … ).
Sorteerpashouder of kortweg ‘pashouder’: de persoon van wie de persoonsgegevens -via identiteitskaart of verblijfstitel - gekoppeld zijn aan de sorteerpas.
5. Door het aanvragen van een sorteerpas aanvaardt de gebruiker alle bepalingen van dit reglement.
6. Ieder particulier persoon vanaf 16 jaar, met een (tijdelijke) verblijfplaats op het grondgebied Antwerpen kan een sorteerpas aanvragen. Jongeren tussen de 16 en 18 jaar kunnen enkel een sorteerpas aanvragen indien ze toestemming hebben van één van de ouders of voogd.
7. Per persoon kan één sorteerpas worden verkregen.
8. Een sorteerpas (evenals een sorteerpas ter vervanging door verlies, diefstal, defect of beschadiging) kan worden verkregen aan een aantal stedelijke balies. Een overzicht van deze balies en de openingsuren is steeds raadpleegbaar op de website van de stad Antwerpen. Het is niet mogelijk een (nieuwe) sorteerpas aan te vragen voor iemand anders tenzij je over een volmacht beschikt in combinatie met je identiteitskaart en een kopie van de identiteitskaart van de volmachtgever.
9. Belgen vragen een sorteerpas aan op basis van hun identiteitskaart. Niet-Belgen op basis van een geldige verblijfstitel of paspoort met een geldige aankomstverklaring of verklaring van aanwezigheid. EU burgers hebben een geldige identiteitskaart of paspoort nodig, niet EU burgers een geldig EU verblijfsdocument. Elke sorteerpas heeft een uniek pasnummer. Bij het aanvragen van een sorteerpas worden de persoonsgegevens van de pashouder gekoppeld aan een sorteerpas.
10. Ouders die een sorteerpas willen aanvragen voor een minderjarig kind of voorlopig bewindvoerders die een sorteerpas wil aanvragen voor een onbekwaam verklaarde kunnen hiervoor enkel in een stadsloket terecht (aangezien enkel deze balies de nodige opzoekingen hieromtrent kunnen verrichten).
11. Voor het gebruik van bepaalde inwerpzuilen dient de pashouder te betalen door middel van zijn sorteerpas. De pashouder dient hiervoor de sorteerpas te voorzien van een toereikend saldo door een betaling uit te voeren, kortweg ‘opladen’.
12. De pashouder kiest zelf op welk moment en welk bedrag betaald wordt. Er is geen beperking op het bedrag of op het aantal betalingen. Het is ook mogelijk de sorteerpas van iemand anders ‘op te laden’. De betalingsmodaliteiten zijn vastgelegd in het retributiereglement en worden praktisch toegelicht op de website van de stad Antwerpen.
13. Het is de verantwoordelijkheid van de pashouder om de sorteerpas tijdig te voorzien van een toereikend saldo en hierbij rekening te houden met de verwerkingstijd van de betaling. De verwerkingstijd is afhankelijk van de gekozen betaalmethode. Van zodra een betaling volledig is verwerkt, is het bedrag gekoppeld aan de sorteerpas.
14. Onder voorbehoud van een bedrag dat verkeerdelijk werd overgemaakt is het bedrag dat werd ’opgeladen’ op een sorteerpas eigendom van de pashouder, ongeacht wie de betaling uitvoerde.
15. Op geen enkel moment kan een bedrag van een sorteerpas (noch een deel ervan) worden overgedragen naar een sorteerpas van een andere pashouder.
16. De pashouder betaalt een bijdrage per afvalstorting door de sorteerpas aan te bieden aan de kaartlezer van de inwerpzuil. De tarieven voor het gebruik van de sorteerstraten zijn vastgelegd in het retributiereglement.
17. De kaartlezer van de inwerpzuil registreert elke afvalstorting. Behoudens technische panne wordt elke registratie binnen het uur verwerkt en de bijdrage in mindering gebracht van het saldo gekoppeld aan de sorteerpas. De pashouder is zelf verantwoordelijk voor het correct aanbieden van de sorteerpas aan de kaartlezer. Er kunnen geen bedragen worden teruggevorderd voor het foutief aanbieden van de sorteerpas.
18. De sorteerpas kan enkel gebruikt worden om de bijdragen per afvalstorting te betalen. De sorteerpas kan voor geen enkel andere verrichting worden gebruikt.
19. Elke pashouder kan het saldo van zijn sorteerpas raadplegen door deze aan te bieden aan de kaartlezer van een inwerpzuil (waar men al eerder recent zijn sorteerpas heeft aangeboden). Op het scherm verschijnt vervolgens het saldo. Praktische instructies zijn steeds beschikbaar op de website van Stad Antwerpen.
20. Bij elke pashouder die een A-profiel heeft aangemaakt via de website van stad Antwerpen en dit profiel tevens heeft gekoppeld aan het eID wordt de sorteerpas ook automatisch aan zijn profiel gekoppeld. De pashouder kan dan het saldo van zijn sorteerpas ook op elk moment raadplegen via zijn A-profiel.
21. Verlies of diefstal van de sorteerpas dient zo snel mogelijk te worden gemeld aan een stedelijke balie of per mail of telefoon via het stedelijk contactcenter. Een verloren of gestolen sorteerpas wordt na melding geblokkeerd. Zolang een sorteerpas geblokkeerd is kan deze niet gebruikt worden Eventuele gevolgen van diefstal of verlies, zijn steeds voor rekening van de pashouder.
22. Een verloren of gestolen sorteerpas die werd geblokkeerd en die wordt teruggevonden vooraleer een nieuwe pas werd aangevraagd kan kosteloos opnieuw geactiveerd worden door dit te melden aan een stedelijke balie of per mail of telefoon via het stedelijk contactcenter.
23. Wanneer de pashouder na verlies of diefstal een nieuwe sorteerpas aanvraagt ontvangt hij een nieuwe sorteerpas en wordt de oude sorteerpas automatisch geblokkeerd (indien dit nog niet was gebeurd). Het huidige saldo van de ‘verloren of gestolen sorteerpas’ wordt automatisch gekoppeld aan de nieuwe sorteerpas.
24. Er wordt een administratieve bijdrage gevraagd voor vervanging van een sorteerpas bij verlies of diefstal om de kosten van een nieuwe pas te dekken. De bijdrage is vastgelegd in het retributiereglement.
25. De bijdrage die de pashouder betaalde voor een nieuwe sorteerpas kan niet teruggevorderd worden wanneer men de oude sorteerpas terugvindt.
26. Bij niet functioneren door (on)zichtbare beschadiging kan de pashouder een nieuwe sorteerpas aanvragen. De pashouder dient de beschadigde of defecte sorteerpas in te leveren ter vervanging, zoniet wordt deze aanzien als een verloren sorteerpas. Het huidige saldo van de ‘verloren of gestolen sorteerpas’ wordt automatisch overgezet naar de nieuwe sorteerpas.
27. Er wordt een administratieve bijdrage gevraagd voor vervanging bij beschadiging door onzorgvuldig gebruik om de kosten van een nieuwe pas te dekken. De bijdrage is vastgelegd in het retributiereglement.
28. De pashouder verkrijgt kosteloos een nieuwe sorteerpas onder de voorwaarden vermeld in het retributiereglement.
29. Een terugbetaling wordt enkel uitgevoerd indien er een valabele reden is zoals een bijvoorbeeld een verhuis naar buiten een sorteerstraat-zone of andere uitzonderlijke gevallen.
30. De pashouder kan via een stedelijke balie een aanvraag doen om het resterende bedrag gekoppeld aan de sorteerpas terug te krijgen. De pashouder dient hiervoor een
terugbetalingsformulier te ondertekenen. De stadsontvanger stort vervolgens het bedrag van de sorteerpas op de opgegeven rekening.
31. Het is niet mogelijk een terugbetaling aan te vragen voor iemand anders tenzij je over eennvolmacht beschikt in combinatie met je identiteitskaart en een kopie van de identiteitskaart van denvolmachtgever.
32. Ingeval van overlijden van de pashouder zal de sorteerpas na 6 maanden geblokkeerd worden. Een wettige erfgenaam kan een terugbetaling aanvragen op vertoon van zijn identiteitskaart en een akte van erfopvolging.
33. Het college is bevoegd om vormen van tegemoetkoming of ander voordelen toe te kennen aan (bepaalde) pashouders. Het college beslist autonoom over de voorwaarden, hoogte en de duurtijd van dergelijke stimuli. Indien dit betrekking heeft op het betalen van de retributies wordt dit vastgelegd in het retributiereglement. Dergelijke en andere voordelen worden ook steeds gecommuniceerd via de beschikbare communicatiekanalen van Stad Antwerpen.
34. Eventuele gemiste tegemoetkomingen of voordelen kunnen niet teruggevorderd worden.
35. De pashouder is zelf verantwoordelijk voor de goede omgang met zijn sorteerpas.
36. De sorteerpas is persoonlijk. Het is niet toegelaten om zichzelf toegang tot een sorteerstraat te verlenen met een sorteerpas waarvan men zelf geen houder is, tenzij men toestemming heeft van de eigenlijke pashouder.
37. Een pashouder mag enkel gebruik maken van zijn sorteerpas voor het selectief aanbieden van huishoudelijk afval ontstaan vanuit zijn (tijdelijke) verblijfplaats op het grondgebied Antwerpen.
38. Bij het aanbieden van afval wordt een sorteerpas aan de kaartlezer van de inwerpzuil aangeboden welke het pasnummer registreert. De pashouder gekoppeld aan dit pasnummer wordt aanzien als de aanbieder van het afval.
39. De sorteerstraten mogen elke dag gebruikt worden van 7u tot 22u. Het gebruik van de sorteerstraat tussen 22 u ’s avonds en 7 u ‘s morgens is niet toegestaan.
40. De pashouder biedt het afval correct gesorteerd en gescheiden aan in de sorteerstraat. Dit wil zeggen op selectieve wijze in de daarvoor voorziene inwerpzuil. De fracties die men kan aanbieden in de sorteerstraten en wat welke fractie wel en niet mag bevatten is steeds terug te vinden op de website van Stad Antwerpen en is ook opgenomen in het politiereglement.
41. Voor wie in een sorteerstraat-zone woont, is het gebruik van de sorteerstraat verplicht. Het is verboden om in die zones afval aan te bieden voor stedelijke huis-aan-huisophaling.
42. De pashouder brengt het afval naar de sorteerstraat in daarvoor geschikte dragers naar keuze zoals vuilnisbakje, draagemmer, plastic zak, doos...Dragers in de inwerpzuil werpen mag enkel indien deze tot de fractie zelf behoort.
43. De pashouder biedt zijn afval aan zodat de zuil niet blokkeert;
- door de vulopening slechts te vullen tot aan de rand.
- door afval aan te bieden passend voor de vulopening en dus geen te grote stukken of zakken door de vulopening te duwen.
44. De pashouder brengt zijn afval naar de sorteerstraat zonder de openbare ruimte vuil te maken. Indien er toch afval op de openbare weg belandt, ruimt de pashouder dit op.
45. De pashouder werpt zijn afval in de vulopening zonder de buitenzijde van de inwerpzuil of de randen van de vulopening te bevuilen. Indien er toch afval op de buitenzijde van de inwerpzuil belandt, ruimt de pashouder dit op.
46. Als een inwerpzuil van een sorteerstraat om een of andere reden niet toegankelijk is moet de pashouder zijn afval terug meenemen en het later opnieuw aanbieden of het aanbieden in een andere sorteerstraat.
47. De pashouder kan voor elk technisch defect contact opnemen met de servicelijn vermeld op de inwerpzuil waar men de melding zal noteren en dispatchen zodat het probleem zo snel mogelijk verholpen kan worden.
De stad behoudt zich het recht toe om controles uit te oefenen op de naleving van dit reglement. Controles kunnen zowel structureel als steekproefsgewijs gebeuren. Handhaving op het gebruik van de sorteerpas en de sorteerstraten wordt geregeld via de code van politiereglementen. Niet naleving van huidig reglement wordt bestraft met sancties zoals bedoeld in artikel 712 – 723 e.v. van de code van politiereglementen (waaronder een boete tot 350 EUR). In geval van tegenstrijdigheid tussen dit reglement en het politiereglement heeft het politiereglement voorrang. Retributies worden niet geregeld via dit reglement maar via het retributiereglement. Indien er toch een tegenstrijdigheid zou ontstaan heeft het retributiereglement voorrang.
Indien de stad Antwerpen, of een partner of onderaannemer, door overmacht tijdelijk verhinderd wordt zijn verplichtingen na te komen, komen deze te vervallen. Onder overmacht wordt verstaan omstandigheden die de nakoming van de verbintenis verhinderen, en die niet aan de stad Antwerpen, partners of onderaannemers zijn toe te schrijven. Hieronder wordt begrepen: alle abnormale en onvoorzienbare omstandigheden die onafhankelijk zijn van de wil van de stad die deze niet heeft kunnen voorzien noch voorkomen. Bijvoorbeeld het niet functioneren door vriesweer, niet tijdig ledigen door stakingen, onvoorziene omstandigheden bij derden waarvan de stad afhankelijk is…Het kan voorkomen dat de kaartlezer en/of inwerpzuil defect is. Ook dit wordt beschouwd als overmacht. De stad zal alles doen wat binnen haar mogelijkheden ligt om defecten zo snel mogelijk op te lossen.
Het Belgische recht is van toepassing op dit reglement. In geval van betwisting zijn enkel de rechtbanken van Antwerpen bevoegd. De stad Antwerpen kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade van welke aard dan ook, verbonden aan het gebruik van de sorteerstraat of sorteerpas.