Contacteer stad Antwerpen

"Dankzij Netflix ziet de hele wereld onze stad"

Ira Guilini

72,8 miljoen kijkuren telde de Vlaamse reeks Rough Diamonds op Netflix intussen. Een succes waarin de filmcel van de stad een behoorlijk aandeel heeft. Verantwoordelijke Ira blijft er opvallend bescheiden onder.

Al 20 jaar leidt Ira de filmcel. Dat doet ze samen met collega’s Pascale en Geert. Een mini-team dat goed is voor maar liefst 350 producties per jaar! Van videoclip, over reclamespot tot internationale serie of film. Allemaal passeren ze eerst langs de filmcel.  

Wat doet de filmcel van de stad precies?

Ira: "De filmcel is het aanspreekpunt voor productiehuizen die in Antwerpen willen filmen. Dat kan voor een tv-productie, reclamespot, promotiefilm, fotoreportage of afstudeerproject zijn. Als Antwerpen in beeld wordt gebracht is dat goed voor de uitstraling van de stad. Het maakt ons als stad aantrekkelijk om te bezoeken, te wonen en te ondernemen. Het is ook belangrijk voor de economie, want de producties geven  ook geld uit in Antwerpen (werkgelegenheid, hotelovernachtingen, catering, restaurantbezoek, huur van transport, camera’s, kostuums …).

 

Het is mijn taak om producties welkom te laten voelen in onze stad. Ik help hen met het vinden van een geschikte locatie en stem altijd goed af met de collega's ter plaatse. Kan er gefilmd worden? En wordt de normale werking van de locatie niet verstoord?"
 

Wat zijn de populairste filmplekken in onze stad?

“De Grote Markt is een gegeerde plek. En het Centraal Station. Maar ook enkele van onze stadsgebouwen, zoals Den Bell. Of het districtshuis van Deurne bijvoorbeeld. 

 

Niet overal mag of kan men filmen. Stel, men wil opnames doen in een park. Dan krijgen de collega’s van Groen- en Begraafplaatsen de aanvraag te zien. Zij beslissen dan of het kan en zo ja, onder welke voorwaarden. Het kan zijn dat opnames wel mogen plaatsvinden, maar niet tijdens de snoeiperiode. 

Ook de politie krijgt altijd alle aanvragen te zien. Zo wilde onlangs iemand filmen op de tramsporen ter hoogte van de Londenbrug. De Lijn ging akkoord, maar de politie moest helaas weigeren. De plek is te file-gevoelig. Men probeert dan wel vaak een alternatieve locatie aan te bieden. Ook de collega’s van Markten en Foren krijgen vaak aanvragen. Het is aan hen om te beslissen of de opnames het verloop van de markt niet te fel verstoren bijvoorbeeld. Een grote filmproductie bestaat al gauw uit 50 personen. Tel daar de technische wagens bij en je beseft dat enige hinder niet ondenkbaar is. Het is dus aan alle collega’s om goed in te schatten of een opname kan, en zo ja, hoe.” 
 

Eenmaal men aan het filmen is ben jij het aanspreekpunt, juist?

“Klopt. Ik ben de zogenaamde SPOC, ook wel de Single Point Of Contact genoemd. Loopt er iets mis? Heeft men een vraag? Moet er nog iets geregeld worden? Dan bellen ze mij.” 

In Brussel of Gent is zo'n SPOC er niet. Daar moet men soms bij 3 à 4 diensten aankloppen vooral men iets geregeld krijgt. Ik probeer de zaken voor hen uit te zoeken. En dat wordt duidelijk geapprecieerd. 

 

Ik werk intussen al vele jaren samen met heel wat collega’s van verschillende stadsdiensten. Dan weet je snel bij wie je moet zijn. Dat is trouwens een van de leukste aspecten aan mijn job: die onderlinge samenwerking met de stadscollega’s en de productiehuizen. Het is bijna iets unieks.” 

20 jaar doe je dit al. De audiovisuele branche veranderde erg hard. Merk je dat zelf ook?

“Tuurlijk. Denk maar aan de introductie van de drones. Wilde men vroeger een hoogteshot maken van de binnenstad, dan moesten we de kathedraal op. 

 

Met de komst van onder meer Netflix is de uitstraling van onze producties ook veel groter geworden. Series als Rough Diamonds of de film Wil geven onze stad letterlijk een wereldwijde uitstraling. Zo zie je in de film Fubar, die deels gedraaid werd in onze studentenbuurt, Arnold schwarzenegger een Bolleke drinken. Dat is toch fijn (lacht).” 

“Arnold schwarzenegger een Antwerps Bolleke zien drinken. Dat is toch fijn”

Netflix serie Rough diamonds

Enkele indrukwekkende cijfers

Netflix 

  • Rough Diamonds best bekeken Vlaamse programma op Netflix met 72, 8 miljoen kijkuren 
  • Fubar: 10e plaats in de top 10 lijst van Netflix: 266.200.000 kijkuren   
  • Wil: 200.000 bezoekers in de bioscoop. Sinds 1 februari te zien op Netflix 

 Greep uit de producties in 2023 

  • Wtfock
  • Familie 
  • Iedereen beroemd
  • 2de zit  
  • Billie vs Benjamin 
  • Kameleon 
  • Meisje uit mijn dagboek 
  • The Voice kids 
  • Gamekeepers 
  • ADA 
  • Wetsdokters 
  • … 

 In 2023 waren er 399 aanvragen met 899 draaidagen 

Internationaal 

  • Hidden Assets, Iers-Canadese coproductie  
  • State of Happiness,  Belgisch-Noorse coproductie 
  • Professor T, te zien in UK 
  • K-pop videoclip, Korea 
  • Bloodtrail, Belgisch -Duits coproductie 
  • Night before Weddings Belgisch -Duits coproductie 
  • Mr K, Nederlandse productie 
  • Theodosia Frans-Duitse coproductie