Contacteer stad Antwerpen

De Antwerpse Reus over Smart Retail: slimme toepassingen op het winkelpunt voor iedereen toegankelijk

Antwerpse Reus - smart retail

De Antwerpse Reus is een ongedwongen inspiratie- en netwerksessie voor Antwerpse ondernemers actief in detailhandel en horeca. De zesde editie ging door in de Nespresso Boutique op de Meir. Op het programma? Inzichten uitwisselen over Smart Retail en digitalisering.

Antwerpse ondernemers inspireren elkaar op een gezellig netwerkmoment

Wat is Smart Retail?

 

Heel wat ondernemers erkennen het belang van digitalisering, maar geven tegelijkertijd aan dat ze soms niet weten welke stappen ze moeten zetten. Vaak is er ook twijfel of al die investeringen van tijd en energie voldoende return opleveren. Herken je dat gevoel? Om ondernemers hierin te ondersteunen hebben Stad Antwerpen en de Thomas More-hogeschool het ‘Smart Retail’-project opgezet. Tijdens deze editie van ‘De Antwerpse Reus’ deelden deelnemers hun ervaringen met andere ondernemers. 

 

Lokale relevantie

 

Bart Knoops van Nespresso Boutique toont zich de perfecte gastheer. Hij ontvangt alle gasten met lekkere koffie (uiteraard) en smakelijke hapjes. Ook het decor steelt de show: ontelbare kleurrijke capsules, high-end apparatuur en een groene plantenmuur. Bart vertelt over zijn deelname aan het ‘Smart Retail’-project en wat het heeft opgeleverd. Dankzij ‘George’, de robot die repetitieve taken in de winkel voor zich neemt, kan het vakkundig personeel van Nespresso zich focussen op waar ze sterk in zijn: advies verlenen. Bart geeft een tip mee aan de andere deelnemers: ‘Wij brengen steeds vaker onze medewerkers in beeld op social media. Lokale relevantie is belangrijk, zo stimuleren we aankopen in de winkel.’

 

Fygital

 

‘Dat is een mooi voorbeeld van ‘fygital’: het digitaal verrijken van je fysieke winkel’, vertelt Katja Craeghs, innovatie-expert bij Greenpoint.be. Ze leidt het gesprek in goede banen en verwijst verschillende keren naar de steunmaatregelen die de stad aanbiedt, zoals individuele coachings. Zo kan je als ondernemer beroep doen op (digitale) experten.

 

Authentieke verhalen

 

Wim Ballieu, oprichter en bezieler van Balls & Glory, is er ook bij. ‘Ik ben op zoek naar het juiste evenwicht tussen fysiek en digitaal’, zegt hij. ‘Een connectie maken met je klanten is het allerbelangrijkste. Online content moet authentiek zijn en het eten bij Balls & Glory moet een beleving zijn. Verhalen vertellen, dat moeten we doen.’ Frank, zaakvoerder van kledingzaak Let’s go bananas in de Hoogstraat, luistert geïnteresseerd. ‘Ik wil vooral bijleren vanavond’, zegt hij. 

 

Troeven van een webshop en een scherm

 

Bert en Nele van speelgoedwinkel In den Olifant praten over hun worsteling om de ervaring in de winkel, waar de focus ligt op persoonlijk advies, te matchen met de online kanalen. ‘Hoe maak je een webshop met 10.000 producten én geef je er advies bij?’ Tania van Sedona, een kledingwinkel op Hopland, zit al lang in het vak. ‘In een webshop kruipt inderdaad veel werk, maar bij ons levert het onmisbare aandacht op.’ Ook haar etalagescherm zou ze niet meer kunnen missen. ‘Zo ontdekken voorbijgangers en klanten dat we ook actief zijn op social media. En dat zijn in mode belangrijke kanalen. Een tip qua content: hou het authentiek en zeker niet té professioneel. Doe de creatie bij voorkeur zelf.’

 

Viraal TikTok-filmpje

 

Van social media was er bij de oprichting van het familiebedrijf Helios (in 1925) uiteraard nog geen sprake. Ondertussen staat de vijfde generatie aan het roer van deze koffiebranderij. Feliciano vertelt over een filmpje dat ze deelden op TikTok. ‘Ken je Marbi-choco? Die heeft een krokante laag pure chocolade bovenaan. We maakten er een video van en die ging viraal, tegen onze verwachtingen in.’ Zijn moeder Julietta vult aan: ‘Mensen komen naar ons omdat ze ons al jarenlang kennen. Dat gevoel moeten we online proberen door te trekken. Een fanclub creëren.’

 

Mensen in de winkel krijgen

 

Harry van Sit&Sleep zet digitale middelen in om mensen fysiek in de winkel te krijgen. Hij werkt met QR-codes en schermen op zijn etalage, zo kan hij mensen aanzetten om online een afspraak te maken of een infoboekje aan te vragen. ‘Als we de mensen in onze winkel hebben, komt het meestal in orde’, vertelt hij. ‘Dankzij ons professioneel advies maken we het verschil.’ Weer een mooi voorbeeld van fygital. 

 

Digitalisering = meerwaarde creëren

 

De tijd vliegt en na 1,5 uur ideeën delen is het tijd voor het besluit van Katja: ‘Digitalisering is heel divers. Het gaat niet enkel over social media, maar ook over systemen die je als ondernemer kunnen ondersteunen. Alles draait om waardecreatie.’ Alle aanwezigen zijn het erover eens: ideeën uitwisselen is altijd een goed idee. Er worden zelfs plannen gesmeed om onderling samenwerkingen aan te gaan. Digitaal én in real life. Een vruchtbare avond, dat was het zeker.

 

 

Smart Retail Playbook: de praktische gids voor slimme technologie in de fysieke winkel

Alle deelnemers krijgen het Smart Retail Playbook mee naar huis, een praktische gids voor slimme technologie in de fysieke winkel. Daarin ontdek je de nuttige bevindingen van het ‘Smart Retail’-project en krijg je een handig overzicht van de ondersteuningsmaatregelen van stad Antwerpen (toelages, coachingtrajecten en meer). 

Het ‘Smart Retail’-project is een samenwerking tussen Stad Antwerpen en Thomas More-hogeschool, met steun van de Vlaamse en Europese overheid.