"Gastvrijheid staat centraal in ons hotel. Dankzij dit HR-traject weten we hoe we dat warme gevoel moeten doortrekken in ons selectieproces."
Zoals voor veel bedrijven is het voor Van der Valk Hotel Antwerpen vaak lastig om geschikt personeel te vinden. Het traject ‘ConnectINC.’ van HR-bureau HR3 in opdracht van stad Antwerpen kwam als geroepen. Wij schoven mee aan tijdens de sessie ‘inclusief werven op sociale media’.
20 uur individuele coaching
In het business center van Van der Valk Hotel Antwerpen heerst veel bedrijvigheid. Er wordt hard gewerkt om de vergaderzalen klaar te krijgen voor wat een druk najaar belooft te worden. In een van de ruimtes treffen we HR-manager Heidi, marketing & communicatie medewerker Eli en Hans Van Dessel van HR3, de begeleider van de workshop.
‘We beginnen het ConnectINC.-traject altijd met een HR-scan’.
‘Zo analyseren we wat er in het bedrijf al goed loopt en wat beter kan', vertelt Hans. 'Daarna volgt twintig uur individuele coaching op maat, met focus op inclusie en diversiteit. Naast het werven via sociale media, het onderwerp van vandaag, kijken we bij Van der Valk Hotel Antwerpen hoe het evalueren van de medewerkers nog beter kan aangepakt worden en hoe we het selectieproces laagdrempeliger kunnen maken. Ook een sessie rond coachend leiderschap staat nog op het programma.’
Mensen warm maken door bedrijfscultuur te tonen
Tijdens de workshop gaat het er erg praktisch aan toe: met zijn drieën sparren ze over mogelijke formats voor Instagram en brainstormen ze over video-ideeën. ‘Veel bedrijven posten een vacaturetekst op Facebook en hopen daarmee kandidaten te vinden. Maar dat werkt niet’, vertelt Hans. ‘Wij gaan voor een andere aanpak. We stimuleren ondernemingen om tijdens een campagne de bedrijfscultuur te tonen. Zo maken we mensen warm. Tijdens een volgende campagne brengen we in beeld hoe makkelijk het is om te solliciteren.'
'Als mensen zich dan effectief kandidaat willen stellen, is de drempel heel laag, want ze hebben het gevoel dat ze het bedrijf al kennen.'
'En het grote voordeel is dat je op deze manier mensen bereikt die niet per sé op zoek zijn naar ander werk. Dat is een veel grotere groep dan de groep die wel op zoek is.’
Juiste mensen vinden én aan ons binden
Heidi is erg enthousiast over de coaching. ‘Toen onze directeur ons liet weten dat dit traject bestond, hebben we meteen ingetekend. We willen onze HR-aanpak continu verbeteren om de juiste mensen te vinden én aan ons te binden.'
'We zijn een warm familiebedrijf met een persoonlijke aanpak. Dat moeten we dan ook laten zien tijdens ons selectieproces.’
Eli vult aan: ‘Ik ben van Generatie Z. Net als mijn vrienden doe ik alles online. Bij mij moet je niet afkomen met een flyer, een brochure of een droge tekst.Geef me maar een grappige video, dat zegt veel meer over hoe het is om voor een bedrijf te werken. Ik heb veel zin om met de tips van Hans aan de slag te gaan.’
Andere manier van denken
Hans: ‘In de wervingswereld moeten we naar een andere manier van denken.Twintig jaar geleden waren er 200 kandidaten voor één functie en moest je heel streng zijn bij het beoordelen van een motivatiebrief en een cv. Vandaag is het helemaal omgekeerd: soms dingen 200 bedrijven naar de diensten van één persoon.'
'Aan die krapte op de arbeidsmarkt kunnen we niet veel veranderen, maar aan de wervingsaanpak wel'
'Dankzij deze campagnes kan Van der Valk Hotel Antwerpen breder op zoek gaan naar kandidaten die passen bij de cultuur van het bedrijf. Omgekeerd zien mogelijke kandidaten dat het personeelsbestand een weerspiegeling is van onze diverse maatschappij. Dat is vandaag veel belangrijker dan een cv dat aan tal van voorwaarden moet voldoen.’
Lof voor individuele aanpak van ConnectINC
‘De individuele aanpak van dit traject spreekt ons enorm aan. De blik van een buitenstaander levert altijd iets op. Hans deelt ervaringen van andere bedrijven en dat is erg waardevol’, zegt Eli. ‘Kennisdelen staat inderdaad centraal bij ons’, vult Hans aan. ‘Wij kennen veel bedrijven, wij weten wat ze proberen, wat er heeft gewerkt en wat niet. We geven ook veel inzichten en data mee. En elk bedrijf dat het traject volgt, nodigen we elk kwartaal uit voor een werktafel waarin ze leren om hun organisatie inclusiever te maken, bijvoorbeeld: hoe ga je om met generatieverschillen op de werkvloer?
Heidi besluit: ‘Uiteindelijk draait het om het vinden van meer en betere kandidaten. Gastvrijheid staat centraal in ons bedrijf. Dat warme gevoel moeten we doortrekken naar ons selectieproces en naar de manier hoe we omgaan met ons personeel. Dit traject helpt ons om dat te verwezenlijken.’
Iets voor jouw onderneming?
Wil je ook leren hoe je een duurzaam en inclusief HR-beleid uitbouwt? Dankzij stad Antwerpen en VDAB betaal je een reductietarief voor het ConnectINC-traject van HR3.