Contacteer stad Antwerpen

Het ombudsteam van stad Antwerpen

Ombudsteam

De ombudsdienst van de stad is het onafhankelijk aanspreekpunt voor burgers met een klacht over een van de Antwerpse stadsdiensten. De huidige ombudsvrouw, Karla Blomme, gaat met pensioen. Dit is haar team.

Met hoeveel zijn jullie en wat doen jullie? 

Karla Blomme, ombudsvrouw: “Vandaag zijn we met 7. We behandelen klachten over de stedelijke administratie, de brandweer, het Zorgbedrijf Antwerpen, Woonhaven en Politiezone Antwerpen. Burgers kunnen bij ons terecht als ze tevergeefs al een probleem probeerden aan te kaarten. Dan schakelen we ons netwerk van klantenteams in. Zij onderzoeken de klacht. Samen proberen we een oplossing uit te werken.”  

Waar is jullie werkplek? 

"Ons kantoor ligt op de site van de bibliotheek Permeke. De hoofdingang bevindt zich in de Muizenstraat." 

Wat vinden jullie belangrijk aan de job? 

“We luisteren aandachtig naar de zorgen van de Antwerpenaar. Op die manier maken we écht het verschil. Wij zitten niet in een ivoren toren. Integendeel. Zo dragen we niet alleen bij aan een rechtvaardigere stad. We maken de dienstverlening ook beter. We zorgen er dus onrechtstreeks voor dat het vertrouwen van de (teleurgestelde) burger in de overheid hersteld wordt.” 

Waar zijn jullie het meeste trots op als team? 

“We nemen elke klacht of vraag serieus en onderzoeken alles grondig. De Antwerpenaar vindt het ook fijn dat we makkelijk bereikbaar en aanspreekbaar zijn. Bovendien kan iedereen bij ons terecht. Ook burgers die om één of andere reden moeilijker voor hun eigen rechten kunnen of durven opkomen. In het Engels zegt men weleens ‘Giving voice to the voiceless’. Dat is precies wat wij ook doen. En daar zijn we erg trots op.” 

Wat typeert jullie team in 1 woord? 

“Empathie vormt de kern van onze dienstverlening. We werken mensgericht. Maar ook de woorden ‘verbinden’ en ‘realistisch’ typeren onze werking.” 

 

Lees hier het jaarverslag 2023

Op maandag 17 juni stelde de Antwerpse ombudsvrouw Karla Blomme het jaarverslag 2023 voor. Het rapport geeft de belangrijkste tendensen weer van 2023 in de klachtenbehandeling. In haar jaarverslag formuleert de ombudsvrouw ook aanbevelingen om de doorgegeven knelpunten aan te pakken. Met die informatie kan het stadsbestuur verder werk maken van een klantvriendelijke dienstverlening en een behoorlijk bestuur.