Contacteer stad Antwerpen

Vijf Antwerpse diamantbedrijven lanceren hun innovatie in 2024

ANTWERP DIAMOND INNOVATION OPPORTUNITIES 2024 - participants

Sinds 2020 moedigt stad Antwerpen diamantondernemers aan om te innoveren. De bedrijven die een innovatie willen opstarten, kunnen hun project indienen voor ondersteuning. Die innovaties zorgen mee voor een toekomstbestendige Antwerpse diamantindustrie in de domeinen financiën, digitalisering, automatisering en robotica, data-analyse, cross-industry netwerken en duurzaamheid & ESG. Geselecteerde projecten worden gratis gecoached door het multidisciplinaire team experten van Verhaert | Masters in Innovation. Dit was het geval voor vijf bedrijven in 2024. Welke projecten werkten ze uit, binnen het “Antwerp Diamond Innovation Opportunities” programma?

English version

 

Een overzicht van alle innovaties in de Antwerpse diamantsector met steun van de stad, vind je terug bij MEET THE INNOVATORS [ENG]. Vink daarbij het label “Diamond” aan.

Digitalisering om het ontwerp- en productieproces op te schalen en te automatiseren

Elliot & Ostrich ontwerpt expressieve sieraden die een persoonlijk verhaal vertellen. Het bedrijf wil de schaalbaarheid van het ontwerp- en productieproces verbeteren. Het ontwerpen start met oneindig veel mogelijke combinaties, wat het proces complex en tijdrovend maakt.

De ambitie van Elliot & Ostrich is groeien terwijl de unieke klantervaring bewaard blijft. De mogelijkheden van AI werden onderzocht, om de workflow van het gepersonaliseerde ontwerp te automatiseren. Dit vereist aanzienlijke investeringen. Daarnaast bieden alternatieve oplossingen - zoals een online 2D-configurator - ook schaalbare opties voor het gepersonaliseerd ontwerpen.

 

“Deelname aan het programma hielp ons om de volgende fase van ons groeiverhaal te visualiseren, waar persoonlijke ervaring en geavanceerde technologie hand in hand gaan”.

Hoe je bedrijf onderscheiden van de concurrentie

Dediam, een erkende, betrouwbare diamanthandelaar, wilde weten hoe het zich kon onderscheiden van de concurrentie om een voortdurende groei te waarborgen.

Het project werd opgestart met een innovatiescan om potentiële groeigebieden te identificeren. Het team voerde diepgaande interviews met vijf klanten uit de internationale sieraden- en goudsmedensector om inzicht te krijgen in de waardenpropositie van het bedrijf en onvervulde marktbehoeften te ontdekken.

Gewapend met deze kennis, brainstormt Dediam over innovatieve oplossingen om zijn aanbod wereldwijd te verbeteren.

 

“We hebben veel geleerd door open communicatie en klantbetrokkenheid. Een derde partij helpt verborgen zwaktes en kansen bloot te leggen. Deze inzichten zullen onze internationale strategie en tactieken verfijnen”.

Automatisering – Tools die het slijpproces versnellen

Antwerp Polishing Technologies is gespecialiseerd in diamantslijpen en het aanbieden van innovatieve diensten met precisietechnieken

Het bedrijf wilde bestaand gereedschap verbeteren en een diamanttang herontwerpen om het slijpproces te versnellen. Er werd een compliant mechanisme voor de tang ontwikkeld. Dit nieuw ontwerp elimineert de risico's die gepaard gaan met nieuwe slijptechnieken.

 

“Het is zeer voordelig om nauw samen te werken met experten van buiten de diamantindustrie. Het stimuleert out-of-the-box oplossingen die verder ontwikkeld kunnen worden”.

Innoveren om nog duurzamer te ondernemen

Daems Group, een sterk geautomatiseerde juwelenfabrikant, zet in op duurzaamheid in de sieradenindustrie.

Het bedrijf kampte met een inefficiënte terugwinning van goudresten uit spoelwater.

Het ingenieursteam deed onderzoek en stelde het gebruik van hydrocyclonen voor, die gebruik maken van centrifugale kracht om deeltjes in een vloeibare suspensie te scheiden op basis van grootte, vorm en dichtheid. Dit recirculatiesysteem is bedoeld om het goudresidu efficiënter terug te winnen.

 

“Daems Group zet zich in voor belangrijke duurzaamheidsdoelstellingen. We blijven investeren in innovaties die een positieve impact hebben op onze planeet”.

Innovatie en differentiatie door digitalisering

Zlayet & Sons is een diamant- en online sieradenbedrijf. Op zoek naar nieuwe businessopportuniteiten, voerde het team eerst een innovatiescan uit.

Een belangrijk aandachtspunt in klantervaring en marketing werd geïdentificeerd: differentiatie en tegelijk concurrerende prijzen behouden. Een co-creatieve strategische branding workshop verkende hoe te differentiëren. Belangrijke karakteristieken van het merk werden in kaart gebracht en het klantprofiel dat past bij Zlayet & Sons, werd geïdentificeerd. Het DNA van het merk werd daarna geïntegreerd in de nieuwe website.

 

“De reis hielp ons om een duidelijke merkidentiteit en go-to-market strategie te formuleren. Vandaag weten we precies wie we moeten targeten met het nieuwe juwelenmerk dat we op het punt staan te lanceren”.