Contacteer stad Antwerpen

"We willen de verkiezingen goed aanpakken. Iedereen kijkt naar Antwerpen"

Sanne en Yamina, projectleiders organisatie verkiezingen

Op 13 oktober zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Hoe organiseert de stad zich? Sanne en Yamina coördineren.

Wat is jullie taak? 

 

Sanne: "Wij houden het overzicht over alles wat te maken heeft met de organisatie van de verkiezingen voor, tijdens en na afloop. Het gaat om logistiek, locaties, communicatie, administratie, opleidingen en samenwerking met de rechtbank."  
 
Yamina: "We vullen elkaar goed aan. Zo verzorg ik bijvoorbeeld ook de registratie van niet-Belgen voor de gemeente- en districtsraadsverkiezingen. Ik regel ook de catering en het vervoer van verkiezingsdocumenten en beantwoord vragen van burgers." 

"We beheren wel 387 stembureaus op 153 locaties met samen 1915 stemhokjes"

Sanne: "Er is een draaiboek. Daar hebben we veel aan. We vullen het aan met praktische info zodat het ook bij volgende verkiezingen van pas komt."  
 
Yamina: "De verkiezingen zijn teamwerk. We krijgen ondersteuning van 3 werkgroepen met medewerkers van stadsbeheer, personeel, vastgoed, Zorgbedrijf, Digipolis, onderwijs, loketwerking, marketing en communicatie en bestuurszaken." 
 
Sanne: "Per 870 kiezers moeten we wettelijk 1 stembureau voorzien. Omdat er 8000 kiesgerechtigden meer zijn dan bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen, zijn er nu 153 locaties met 387 stembureaus en 1915 stemhokjes. Er moeten overal voldoende tafels en stoelen zijn, elektriciteit, stemcomputers en stemhokjes ..."  
 
Yamina: "Het is een hele planning om alles vlot te laten verlopen. De stembureaus krijgen het materiaal liefst zo laat mogelijk. Het zijn immers vaak scholen, dienstencentra en woonzorgcentra. Met zoveel stembureaus moeten we de planning goed spreiden."  
 

"Bij de verkiezingen in juni is er fantastisch samengewerkt"

Ook in juni waren er verkiezingen. Hoe is dat verlopen?  
 
Sanne: "Goed! Er is fantastisch samengewerkt. Iedereen was gemotiveerd. Dat was een grote hulp. Het waren lange dagen voor ons. We waren moe, maar heel tevreden. Na afloop waren er enkele feedbackgesprekken. Enkele praktische zaken die daaruit kwamen, gaan we zeker onthouden."  

 

Yamina: "Sinds maart hebben we ook extra hulp van 2 medewerkers. Dat was nodig, want we verwerkten 6000 volmachten. Op een bepaald moment kwam er elke halve minuut een aanvraag binnen, soms op de gekste uren. Met de gemeenteraadsverkiezingen merken we dat er nu minder aanvragen zijn, omdat je niet verplicht bent om te gaan stemmen."  

 

Het is een unieke periode die jullie van dichtbij meemaken. Hoe ervaren jullie dat? 

 

Sanne: "Ik vind het heel interessant. Ik leer veel stadsmedewerkers kennen, van verschillende bedrijfseenheden. We willen het allemaal goed doen. Iedereen kijkt naar Antwerpen. Dat zorgt voor een gezonde druk." 

Waar kunnen burgers terecht met vragen over de verkiezingen?

Yamina: "Op onze website kan je terecht voor alle informatie over de verkiezingen. 

De 4 regioloketten (Deurne, Harmonie, Wilrijk en Merksem) zijn op de verkiezingsdag open van 8 tot 15 uur."  

Ook interesse in een job met zichtbaar resultaat, zoals Sanne en Yamina?