Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Sociale en fiscale voordelen voor personen met een handicap

Sommige personen met een handicap hebben geen recht op de tegemoetkomingen van de Federale Overheidsdienst. Toch kunnen zij vragen om hun handicap te laten evalueren om zo te kunnen genieten van sociale en fiscale voordelen.

Sociale voordelen

Er bestaan tal van sociale voordelen waarvoor u mogelijk in aanmerking komt zoals het sociaal telefoontarief of een gratis abonnement van De Lijn.

Fiscale voordelen

Personen met een handicap kunnen genieten van fiscale voordelen op voertuigen of van een toeslag op de belastingsvrije som in de personenbelasting.

Voor gedetailleerde informatie over de verschillende voordelen kan u de website van de Federale Overheidsdienst - Sociale Zekerheid raadplegen. 

Hoe aanvragen?

    Om sociale of fiscale voordelen te kunnen aanvragen hebt u eerst een medisch attest nodig uitgereikt door de Directie-generaal Personen met een handicap. 

    Het medisch attest kan uzelf (of met hulp van een familielid of kennis) aanvragen  door met uw elektronische identiteitskaart  in te loggen  op www.myhandicap.belgium.be.  U kan ook terecht bij de maatschappelijke werkers  van de Directie-generaal Personen met een handicap.  Maak hiervoor een afspraak via het contactformulier op www.handicap.belgium.be of bel naar het gratis nummer 0800/987 99 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8u30 tot  13u).

    Ook via uw mutualiteit kan u een aanvraag indienen.

    Let op! Coronamaatregelen

    Door de veiligheidsmaatregelen om de verspreiding van de COVID-19-pandemie te stoppen kan u voor hulp bij de aanvraag van sociale en fiscale voordelen voor personen met een handicap tijdelijk geen afspraak maken in een stadsloket. 

    Wenst u meer informatie of hulp bij het indienen van uw aanvraag, dan kan u ook terecht in een stadsloket. Maak hiervoor een afspraak via afspraken.antwerpen.be of bel naar 03 22 11 333.

    Wat neemt u mee naar het stadsloket? 

    • Uw identiteitskaart;
    • Uw bankrekeningnummer;
    • De gegevens (naam en adres) van uw behandelende arts; 
    • Als u zich niet kunt verplaatsen mag iemand anders in uw plaats de aanvraag doen. U geeft aan die persoon een volmacht waarin u aangeeft waarvoor en aan wie u een volmacht verleent en hoe lang de volmacht geldig is. Als u geen periode aangeeft is de volmacht 6 maanden geldig.  De volmachtdrager brengt ook zijn identiteitskaart mee.

    Tarief

    Gratis

    Dit artikel is gedeeld door