Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

PIN- en PUK-code verloren?

De codes van uw elektronische identiteitskaart zijn verloren of geblokkeerd? Dit is wat u moet doen.

Waarvoor dienen uw PIN- en PUK-code? 

Bij het afhalen van uw elektronische identiteitskaart (eID) ontving u een PIN- en PUK-code.
Met uw eID en de PIN-code kan u: 

  • uw eID gebruiken voor elektronische toepassingen
  • uw identiteit bewijzen op het internet
  • uw elektronische handtekening plaatsen. 

Met de PUK-code kan een loketmedewerker uw PIN-code resetten. U kan hiervoor een afspraak maken in een stadsloket naar keuze via afspraken.antwerpen.be

Zonder deze codes blijft uw eID wel geldig als identiteitsdocument. 

Een nieuwe PIN-code nodig?

U bent uw PIN-code kwijt, vergeten of u hebt 3 keer een foute PIN-code ingegeven en uw eID is geblokkeerd. Dit is wat u kan doen:  

  • Maak een afspraak in een stadsloket naar keuze. 
  • Neem uw PUK-code mee.
  • De loketmedewerker deblokkeert uw kaart en u kan een nieuwe PIN-code invoeren.
  • Ook de PUK-code verloren? Lees verder.

Een nieuwe PIN- en PUK-code nodig? 

U weet niet alleen uw PIN-code niet meer, maar bent ook uw PUK-code kwijt. Dan is dit wat u kan doen: 

  • U vraagt een nieuwe PIN- en PUK-code aan via een digitale aanvraag.  
  • De nieuwe codes worden opgestuurd naar het stadsloket van uw woonplaats.
  • Na 2 tot 3 weken krijgt u bericht om naar het stadsloket te komen. U maakt hiervoor een afspraak
  • U brengt uw identiteitskaart mee.
  • De loketmedewerker zal uw kaart opnieuw activeren. 
  • Onthoud of bewaar uw codes op een veilige plaats.

Is het dringend?

Heeft u dringend een herdruk van uw PIN- en/of PUK-code nodig, omdat u uw identiteitskaart wil gebruiken voor een online toepassing? Vraag dan een digitale sleutel aan. Dan bent u sneller geholpen.

Meer info vindt u op deze pagina.

Tarief

Gratis

Meer info

Stedelijk Contactcenter
Info@antwerpen.be

Dit artikel is gedeeld door