Harmoniepark Sigrid Spinnox

Zo beschermt u zich tegen hitte en ozon

Door de hoge temperaturen en de verwachte hoge ozonconcentraties wordt de waarschuwingsfase van het hitte- en ozonplan geactiveerd. Dit betekent dat u het best maatregelen neemt om jonge kinderen te beschermen tegen de hitte en luchtvervuiling. De waarschuwingsfase loopt nog heel de week van 19 juni.

Wie moet zich zeker beschermen?

  • Baby’s, peuters en kleuters
  • Ouderen
  • Chronisch zieken
  • Mensen met een beperkt sociaal netwerk
  • Personen met een langdurige blootstelling (bijv. festivalbezoekers)
  • Personen die langdurige of zware fysieke inspanningen leveren

Hoe beschermt u zich tegen de hitte en ozon?

Drink voldoende

  • Drink regelmatig, en vóór u dorst hebt.
  • Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1,5 liter in rust.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Alcohol doet uw lichaam meer vocht uitscheiden. Gesuikerde dranken worden minder snel opgenomen door het lichaam.

 Hou het koel

  • Blijf binnen, en hou de zon buiten. In de binnenlucht is er minder ozon dan in de buitenlucht.
  • Blijf in de schaduw, zeker tussen 12 en 16 uur, de warmste uren van de dag.
  • Neem een frisse douche of duik in het zwembad.
  • Een ventilator doet de warme lucht circuleren, maar brengt weinig of geen verkoeling.
  • Draag dunne kleding in lichte kleuren en bescherm uw hoofd tegen de zon.

 Doe het rustig aan

  • Beperk lichamelijke inspanningen tussen 12 en 22 uur. 
  • Verplaats uw activiteiten naar een (koele) binnenruimte.
  • Rust regelmatig.

Let op elkaar
Let op oudere familieleden, alleenstaande zieken, buren en kennissen. Bent u een bepaalde periode afwezig? Neem dan voorzorgsmaatregelen: 

  • Informeer andere personen van uw afwezigheid (bijv. buren, familieleden, arts of thuisverpleger) en vraag mensen uit uw omgeving om uw taak over te nemen.
  • Neemt de persoon medicatie, zorg er dan voor dat die in voldoende hoeveelheid aanwezig en gemakkelijk bereikbaar is. 
  • Noteer alle belangrijke informatie over de persoon (in het geval deze toch dringend zou moeten worden opgenomen in een instelling) en leg die informatie op een duidelijk zichtbare plaats (of geef ze aan een persoon die beschikbaar is).
  • Maak een lijst met de belangrijke telefoonnummers en plaats een telefoon in de nabijheid. 
  • Geef een reservesleutel aan een vertrouwenspersoon: zo kan er steeds iemand binnen in geval van nood.
  • Bel regelmatig op een afgesproken tijdstip: dat stelt de persoon die u verzorgt gerust.

 Nog meer tips

  • Eet licht verteerbare voeding. Als u een zware maaltijd moet verteren zal uw lichaamstemperatuur extra stijgen. Bewaar het voedsel koel (1-5° C) om bederven tegen te gaan. 
  • Neemt u geneesmiddelen? Informeer dan bij uw arts of apotheker of die een negatief effect kunnen hebben op uw gezondheid gedurende een hitteperiode, en of de dosis aangepast moet worden. 
  • Volg het weerbericht en de aanbevelingen van de overheid.
  • Als u toch buiten moet komen, bescherm u dan tegen zonnebrand met een zonnecrème en draag lichte kleren. 
  • Laat kinderen nooit achter in een geparkeerde auto, ook niet voor een paar minuten. Door de zon stijgt de temperatuur erg snel, zelfs met een open raam.

Meer info

http://warmedagen.be/zorg-voor-anderen-en-jezelf

2 reacties op dit artikel:
Jouw avatar
MarcelFleurbay

Uiteraard geldt dit ook voor huisdieren zoals kat, hond,...

Jouw avatar
RobMolenbruch

En natuurlijk ook voor dieren in de Zoo, zoals leeuwen, zebra's en okapi's. Zorg bovendien dat ook de goudvis genoeg water krijgt.