Operaplein ontwerp

Opgelet: knip in de Leien

Vanaf 5 juni zijn de Leien onderbroken voor de werken aan de Opera. Dat is de ‘knip in de Leien’. Tot januari 2018 is er geen doorgaand verkeer mogelijk tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat. Informeer u goed als u naar het centrum komt.

Bovenlokaal verkeer wordt langs de Ring en de Singel geleid. Signalisatie op de Ring leidt het verkeer naar de afrit die het dichtste bij de eindbestemming ligt. Daarvoor lanceert de stad de zones ‘centrum-noord’, ‘centrum-oost’ en ‘centrum-zuid’. Zo hoeft u niet nodeloos het centrum te doorkruisen.

Moet u toch in het centrum zijn?

  • Volg goed de signalisatie!
  • Voor wagens zijn omleidingen voorzien via de parallelle assen. Verkeer dat van noord naar zuid moet, rijdt via de Van de Wervestraat en de Quellinstraat.
  • Trams en voetgangers kunnen wel de Leien blijven gebruiken. Dan is immers de nieuwe tramhelling in gebruik genomen door lijnen 8 en 10.
  • Fietsers maken tijdelijk gebruik van de parallelle as of andere fietsroutes. Vanaf januari 2018 kunnen ook zij opnieuw over het Operaplein.

Bushub ‘Zuid’: eind juni

  • VANAF EIND JUNI: De bussen 290, 295 en 500 die van het zuiden komen, houden vanaf eind juni halt aan bushub Zuid. Dat is het nieuwe overstappunt tussen de Montignystraat en Brederodestraat.
  • Lijnnummer 291 verdwijnt, die ritten rijden vanaf dan als 290.
  • Aan de bushub kan u overstappen op de trams 4, 8 en 10. Tram 4 zorgt voor een rechtstreeks bovengrondse verbinding met de Groenplaats en de Meir.
  • Verder rijden kan ook met buslijnen 180, 181, 182 en 183 over de Groenplaats. Deze bussen neemt u aan halte ‘Station-Zuid’. Dat is de halte voor de bushub ‘Zuid’.
  • TOT EIND JUNI: tot de bushub klaar is stoppen de bussen op de Kielsevest. Daar zijn mensen van de Lijn aanwezig om de reizigers naar de tramhalte te verwijzen.

Werf Rooseveltplaats - Operaplein

Ook aan de Rooseveltplaats is geen autoverkeer mogelijk. Plaatselijke handelaars en bedrijven blijven wel bereikbaar voor klanten en leveringen. Vanaf juni wordt de Rooseveltplaats hoek per hoek heraangelegd tot het nieuwe Operaplein. Er wordt gestart met de hoek voor de Opera. De bussen die daar vandaag halt houden, verhuizen naar de Quellinstraat.

Planning Operaplein

​In de zomer van 2018 wordt het nieuwe Operaplein opgeleverd. In september 2018 is het vernieuwde premetrostation Opera terug open en op het einde van dat jaar volgen de autotunnels.

Tips voor uw verplaatsing

Vijf tips om zo vlot mogelijk naar uw bestemming te gaan, leest u op slimnaarantwerpen.

Mobiliteitsinfo

Op www.slimnaarantwerpen.be vindt u een slimme routeplanner. Deze interactieve kaart helpt u om op de slimste manier naar de stad te geraken. De routeplanner houdt rekening met omleidingen door wegenwerken of evenementen, de actuele verkeersdrukte of vertragingen van het openbaar vervoer.

Naast de routeplanner vindt u een kaart met de meest actuele verkeerssituatie op de startpagina. Bij de tips leest u hoe u die het best gebruikt.

Infopunt Noorderlijn​

22 reacties op dit artikel:
Jouw avatar
MelissaMerckx

Serge, dat zag je idd van ver aankomen dat de bushub niet tijdig klaar zou zijn :-) Ze hebben door klachten de werken een tijd moeten stilleggen, wsl staan ze daardoor achter op schema. Marleen, is P&R Melsele een optie? Is dan natuurlijk wel mega ver nog met de tram.

Jouw avatar
mexzz

Beste, kan men de bewegwijzering ook degelijk aanpassen, dit veranderd geregeld en word niet en duidelijk aangepast, dit met gevaarlijke situaties en frustratie tot gevolg. Zoals de leien komende van het noorden en ook nog bijna elk krijspunt op de noorderlaan aan de werken....

Jouw avatar
Stad_Antwerpen

Beste Wim, bedankt voor uw melding. We geven de opmerking door.

Jouw avatar
erikdeblock

Reeds verschillende malen gemeld dat op het kruispunt Italielei en Ellermanstraat zowel auto's als fietsers beide een groen verkeerslicht krijgen

Jouw avatar
DavidV21

Waarom heeft Antwerpen Charles de kosterlaan terug naar één vak gebracht richting Antwerpen centrum ? ik werk in sint Niklaas industriepark, openbaar vervoer is geen oplossing ! ik neem elke dag de expres weg naar werk en terug . vroeger deed ik er een 30min over . NU ! als ik geluk heb 1.15min maar meestal een 1.30u das 1 uur langer in de wagen . de langste tijd sta ik nu aan te schuiven op Charles de kosterlaan . waar ze alles naar 1 vak hebben gebracht . mijn vraag is waarom ?? ik snap het concept niet . ook deze morgen BV om 9.30u waar er normaal geen verkeer is richting Antwerpen staan ze nu aan te schuiven vanaf brug E34. Wat is de functie van dit beleid ? Mvg David

Dit artikel is gedeeld door