Fietsbrug IJzerlaan Frederik Beyens

Fietsbrug IJzerlaan is klaar

De fiets- en wandelbrug over het Albertkanaal, die de vroegere IJzerlaanbrug vervangt, kreeg een nieuwe aanloophelling in Merksem. 

In de tweede helft van november werkte de aannemer het laatste onderdeel van de brug af. Hij plaatste de definitieve aanloophelling in Merksem. Sinds donderdag 30 november kunnen fietsers en voetgangers dus vlot de brug opgaan ter hoogte van de Blijvoort.

De tijdelijke stelling, die sinds 6 april in gebruik was, wordt afgebroken. De brug zelf en de helling aan de andere kant van het kanaal, in de Damwijk, waren al langer definitief afgewerkt.

Hogere brug

De IJzerlaanbrug was de laagste brug over het Albertkanaal. De nieuwe fiets- en voetgangersbrug is bijna 2,5 meter hoger. De hogere brug was nodig om op termijn meer containers per binnenschip te kunnen vervoeren. Alle bruggen over het Albertkanaal worden verhoogd en de vaargeul wordt verbreed. Zo wordt de binnenvaart een alternatief voor vrachtvervoer over de weg.

Meer info

www.ijzerlaan.be 

Verwante info:

7 reacties op dit artikel:
Jouw avatar
Stad_Antwerpen

Beste Rita, bedankt voor uw feedback. Aan de kant van Antwerpen, zijn de werken aan het nieuwe kanaal op de IJzerlaan volop bezig. Eens deze werken klaar zijn, kan het terrein tussen de aanloophelling en de IJzerlaan heraangelegd met een fietsverbinding die aansluit op de Samberstraat en verdwijnt de onderste bocht van 180 graden. Vandaag is er een tijdelijke oversteek voorzien met verkeerslichten ter hoogte van de Denderstraat.

Jouw avatar
Stad_Antwerpen

Beste Hans, bedankt om dit te melden. We laten het nakijken.

Jouw avatar
Hans_Majean

Vanmorgen was te bord 'verboden te fietsen' weg op de hoek Campinalaan met de Groenendaallaan...

Jouw avatar
info@vira.be

Beste, ik ga regelmatig wandelen over de fietsbrug. Misschien nog een suggestie voor de voetgangers om aan de zijde van Antwerpen Noord een trap te plaatsen zodat voetgangers direct naar beneden kunnen?

Jouw avatar
Stad_Antwerpen

Beste Hans,Tijdens de werken van de IJzerlaanbrug, waarbij de tijdelijke fietshellingen voorzien worden, wordt aan de stadzijde nog geen trap voorzien. Kort na de werken aan de IJzerlaan, zouden de werken aan de Oosterweelverbinding moeten starten zijn. Aan de landing van de fietsbrug worden heel ingrijpende werken uitgevoerd en is een werfzone nodig om de Ring te kunnen tunnelen. Hierdoor wordt de toegankelijkheid van de IJzerlaanbrug bemoeilijkt en kan het zijn dat de trap onbruikbaar is of op de verkeerde plaats komt te liggen. Pas als het ontwerp van de omgeving helemaal bepaald is, zal er beslist worden hoe en waar er trappen komen te liggen.

Dit artikel is gedeeld door