Denise CleophasSam Verbelen

“Tijdens buurtwandelingen langs scholen krijgen ouders een goed beeld van de scholen in hun buurt”

Wijkverantwoordelijken onderwijs organiseren speciale buurtwandelingen langs scholen. Zo kunnen kwetsbare ouders met jonge kinderen kennismaken met scholen in de buurt. Denise, wijkverantwoordelijke in 2060 Antwerpen, neemt je mee op pad in haar dagboekverslag.

Denise: “Onderwijsnetwerk Antwerpen werkt voor het traject ‘Mijn Buurt, Mijn School’ samen met de Huizen van het Kind om kwetsbare ouders te ondersteunen bij de keuze van een school voor hun kinderen. Tijdens buurtwandelingen gidsen we ouders langs verschillende scholen en tonen we ze hoe een kleuterklas eruitziet."

Start –  De groep is compleet

Plaats van afspraak: Huis van het Kind De Wijk.  Het wordt spannend: om 9 uur zijn nog niet alle ouders gearriveerd. Hoelang stel je de wandeling dan nog uit? 5 minuten, 10 minuten? Omdat we een strakke planning hebben, vertrekken we. Gelukkig komen we onderweg nog een vader tegen. De groep is compleet!

School 1 - Nog een beetje onwennig

De eerste school is nog wat onwennig voor de ouders. Ze krijgen voor de schoolpoort een infofiche met een korte schets van de school. Daarop kunnen ze aantekeningen maken. Eenmaal binnen kijken ze nieuwsgierig rond. Het is een ruime kleuterschool en de directrice geeft een mooi beeld van de school. Een groepje moeders vertelt over de activiteiten op school en de belangrijke rol die ouders daarin hebben.

School 2 – Voorzichtig komen de eerste vragen

De tweede school is al minder onwennig voor de ouders. Voorzichtig  komen er al enkele vragen. Zo wil een moeder weten hoe ze haar kind mag brengen en ophalen. Gebeurt dat aan de schoolpoort of mag ze  rechtsreeks naar de kleuterklas gaan?  De directrice geeft een duidelijke uitleg over hoe een dag eruitziet voor de kleuters en geeft als verrassing nog een brooddoosje mee.

School 3 – Het ruikt zo lekker in de toiletten

De derde school is een grote basisschool waar duidelijk wordt geïnvesteerd in Bodymap. De ouders krijgen een gestructureerd verhaal over het belang van spelen en bewegen in de ontwikkeling van kinderen. Nadien worden de nieuwe toiletblokken nog even geshowd. Ik hoor de ouders zeggen dat dat het er zo lekker ruikt.

Op weg naar de vierde school hoor ik ouders onderling praten over de scholen. Het grappige is dat ze elkaar helemaal niet kennen en nu samen grapjes maken. Ze vertalen ook onderling voor elkaar. We hebben nochtans een tolk bij. Het is fijn om de  groep  te zien groeien.

School 4 – Steeds meer vragen

Ook al zijn de ouders best moe (de kinderen slapen door alles heen in de kinderwagen) en hebben ze een flinke wandeling gemaakt, stellen ze steeds meer vragen.  Ook nu vertelt de directeur enthousiast over zijn school en worden alle klassen getoond. Je merkt dat de ouders vooral kijken naar de grootte van de lokalen en hoeveel kinderen er in een klas zitten.

School 5 – Welverdiende koffie

Bij school nummer vijf krijgen we een welverdiende koffie. Bij de volgende wandeling plannen we dat halverwege in, want nu duurde het wel erg lang. Gelukkig is er een warm onthaal en zijn de ouders nog even gemotiveerd om langs de klassen te gaan en vragen te stellen.

Afscheid – veel om over na te denken

Tijd om afscheid te nemen. Ik  krijg flinke handdrukken van de ouders en de boodschap dat ze het echt leuk vonden. Ik heb geen idee welke ouders voor welke scholen gaan kiezen, maar ik weet wel dat ze veel hebben om over na te denken.”

Meer informatie

Onderwijsnetwerk Antwerpen

1 reactie op dit artikel:
Jouw avatar
Lonneke Koornwinder

Mooi project!

Dit artikel is gedeeld door
Jobs
Jobs
428000+