Parkerplaats Dries Luyten

Bewonersparkeren in 20e-eeuwse gordel zal veranderen

Er is hoge parkeerdruk aan de buitenzijde van de Antwerpse Singel en aan de Ring. Daarom voert de stad daar bewonersparkeren en blauwe zone of betalend parkeren voor bezoekers in. Zo zullen bewoners en kortparkeerders vlotter parkeerplaats vinden. 

Resultaten van parkeeronderzoeken

In de wijken rond het Sportpaleis en Antwerpen Expo en in Borgerhout en Berchem net buiten de Singel, werden in 2017 parkeeronderzoeken uitgevoerd naar aanleiding van meldingen van bewoners. 

In deze buurten werd een lange gemiddelde parkeerduur gemeten. Dat komt onder andere door pendelaars en bezoekers. Zij laten hun auto steeds meer achter in de rand en stappen over op Velo-fietsen of tram en bus. Vooral bewoners, kortparkeerders en werknemers ondervinden hierdoor vaak moeilijkheden om dichtbij hun bestemming te parkeren. 

Geplande maatregelen 

Vanaf begin 2019 zal in de rand rond de stad een combinatie van bewonersparkeren, blauwe zones en betalend parkeren gelden. Op deze manier worden pendelaars aangemoedigd om gebruik te maken van park-and-rides in de rand waardoor de woonwijken worden ontlast.

De voorgestelde zone ziet er zo uit: 

  • Zone Tir wordt uitgebreid met betalend parkeren naar het Kiel.
  • Zone Kiel - Hof Van Tichelen (district Antwerpen) ten zuiden van de VIIe-Olympiadelaan wordt een blauwe zone.
  • Zone Floraliënlaan - Elisabethlaan (district Berchem) ten westen van de Grote Steenweg wordt een blauwe zone.
  • In het gebied tussen de Grote Steenweg (Berchem) en de blauwe zone Sport (Deurne Noord), wordt betalend parkeren ingevoerd.
  • Zone Sport wordt uitgebreid door de 2 bestaande blauwe zones met elkaar te verbinden, met een uitbreiding naar de zone ten zuiden van de Groenendaallaan tot aan de R1 en de zone tussen de Confortalei - Ter Heydelaan - Te Couwelaarlei - Lakborslei.

In de betalende zones zal het donkergele tarief worden ingevoerd (0,50 euro per uur en 2,70 euro voor een dagticket), waarbij de eerste 120 minuten gratis geparkeerd kan worden. 

In de buurt van de twee evenementenzones (zone Expo en zone Sport), blijft de blauwe zone van kracht. De huidige blauwe zones Gitschotellei, Turnhoutsebaan en Herentalsebaan worden mee opgenomen in de nieuwe betalende zone. Het winkelstraatparkeren blijft: tijdens de winkeluren kan er niet onbeperkt geparkeerd worden met bewonersvergunningen.

De bewoners van de betrokken zones kunnen per wooneenheid maximaal 2 vergunningen voor bewoners aanvragen. 

Na de invoering van het betalend parkeren, blauwe zones en bewonersparkeren zullen de meldingen van de bewoners nauwgezet opgevolgd worden. Indien nodig wordt het gebied nog uitgebreid.  

Kaart met aanduiding nieuwe zones Stad Antwerpen
Bewonersparkeren in de 20e eeuwse gordel, vanaf 1 januari 2019
9 reacties op dit artikel:
Jouw avatar
beuckels

Hi, dit lijkt me een goede oplossing voor bepaalde buurten, maar ik en mijn collega komen in de problemen. wij delen een bedrijfsvoertuig dat om beurten in onze straat staat. en voor alle duidelijkheid, niet in dezelfde parkeerzone. op dit moment woon ikzelf reeds in zone 7, en daar heb ik een bewonerskaart voor. En mijn collega woont omgeving groene hoek, een andere zone. de vraag is nu hoe we dit moeten oplossen tenzij er 2 parkeerkaarten mogelijk zijn in 2 zones voor dezelfde nummerplaat. Dat al deze regeltjes nodig zijn begrijp ik maar al te best, maar dat er dan ook oplossingen komen voor praktische problemen zoals deze. Dit zou ook mogelijk moeten zijn .

Jouw avatar
NathalieNeirynck1

@michiels.amanda: meer info over waar je in Ekeren mag parkeren met jouw bewonersvergunning vind je hier: https://assets.antwerpen.be/srv/assets/api/download/04053286-974e-4daf-a937-e682890cdd38/Zone21_042018.pdf (je mag in alle blauwe straten parkeren met jouw bewonersvergunning) @beuckels: je kan eens kijken of je in aanmerking komt voor een autodeelvergunning. Meer info hierover vind je hier: https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/parkeren/vergunningen/parkeervergunning-voor-autodelers

Jouw avatar
bruno.desmaele@telenet.be

het huidige parkeerbeleid werd niet afdoende gecontroleerd, gaan ze dat dan wel doen met het nieuwe ?

Jouw avatar
Oudinantwerpen

Eerst werd onze lijnbus nr. 9 afgeschaft wat voor veel oudjes , wonende vanachter in de Fruithoflaan het middel was om nog eens naar de stad en de Zoo te kunnen. De parking aan de woonblokken is te klein om iedere bewoner van een plaats te Voorzien en niet iedereen kan zich een garage veroorloven. Hoe ver van onze woonst moeten we dan parkeren in een niet zo veilige buurt ?

Jouw avatar
a.oortwijk@exposeit.be

Een blauwe zone in de wijk van de Coremansstraat /Floralienlaan. Hoe kan dit in het belang zijn van de werknemers van de bedrijven die zijn gevestigd in de kantoorpanden in die wijk? Hier lijkt me niet over nagedacht. Moet iedereen iedere 2 uur zijn auto verplaatsen?

Dit artikel is gedeeld door