Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Verlies of diefstal van persoonlijke documenten

Bent u uw eID, kidsID, reispas, verblijfsdocument of rijbewijs verloren of werd het gestolen? Dan komt u hier via een stappenplan te weten wat u moet doen.

Let op! Corona-maatregelen

Bij verlies of diefstal van documenten kan u normaal zonder afspraak in een stadsloket terecht. Wegens de veiligheidsvoorschriften in het kader van corona kan u tijdelijk niet zonder afspraak langskomen. Meer info leest u in de veelgestelde vragen over de coronamaatregelen. Een afspraak maken bij verlies of diefstal kan via afspraken.antwerpen.be.

Verlies of diefstal van identiteitsbewijs

Bent u uw eID, kidsID, reispas of verblijfsdocumenten kwijt of werd het gestolen? Volg dan de volgende procedure:

Eerste stap:

Bel naar DOC STOP op het nummer 00800 2123 2123.

In principe is DOC STOP 24/24 bereikbaar. Is dit nummer toch niet bereikbaar of belt u vanuit het buitenland, bel dan naar +32 2 518 2123. Na deze aangifte wordt het document waarvoor u gebeld heeft, definitief geblokkeerd. Het document staat dan internationaal geseind, maar zelfs als het terug gevonden wordt, kan het niet meer gebruikt worden.

Tweede stap:

Afhankelijk van welk document gestolen of kwijtgeraakt is, kan u aan een stadsloket of bij de politie aangifte doen. Om de aangifte makkelijk te laten verlopen, neemt u best andere documenten met naam en foto mee, zoals een rijbewijs, reispas of abonnement. U krijgt dan een attest dat geldt als tijdelijk identiteitsbewijs. Elke burger ouder dan 15 jaar moet verplicht een identiteits- of vervangdocument bij zich hebben.

Het is belangrijk dat u zo snel mogelijk aangifte doet. Als u aangifte doet bij een stadsloket, kan u meteen een nieuw document aanvragen. Dit is dus de meest simpele manier. Geraakt u niet meteen bij een stadsloket tijdens de openingsuren? Dan kan u best eerst naar de politie gaan om alvast de aangifte in orde te brengen. Nadien kan u dan een afspraak maken bij een stadsloket om een nieuw document aan te vragen.

Onderstaande tabellen geven een overzicht van waar u terecht kan voor de aangifte:

Verblijfstitel BelgStadsloketPolitie
eIDXX
kidsIDXX
ReispasX (verlies)X (diefstal)
Verblijfstitel niet-BelgStadsloketPolitie
EVK A,B,C,D,E,E+,F,F+X
Papieren verblijfsdocumentX
  • Een aangifte in een stadsloket na verlies of diefstal kan in een stadsloket naar keuze.
  • Wanneer het om een reispas gaat van een persoon die niet de Belgische nationaliteit heeft, kan u enkel in het stadsloket van Antwerpen, Borgerhout of Deurne terecht.
  • Een afspraak maken moet niet, maar kan wel.
  • In het stadsloket kan tijdens de aangifte ook een nieuw document aangevraagd worden.
  • Ook wanneer u aangifte heeft gedaan bij de politie, kan u zonder afspraak terecht in een stadsloket naar keuze.
  • Kijk bij de volgende stap wat u moet meenemen voor een aanvraag.

Wanneer u als Belg een document verliest in het buitenland, moet u daar aangifte doen van verlies of diefstal. Contacteer de Belgische ambassade of het consulaat in het buitenland voor een voorlopig reisdocument.
Meer info: www.diplomatie.belgium.be.

Belangrijk!
Bent u uw eID verloren in Antwerpen, maar bent u geen inwoner van Antwerpen? Dan kan u enkel terecht bij de politie voor een aangifte, niet in een stadsloket.

Derde stap:

Vraag een nieuw document aan. Ga hiervoor naar een stadsloket naar keuze. Een afspraak maken kan, maar is niet verplicht.

Voor verblijfstitels niet-Belgen is de regeling iets anders. Voor een eVK B,C, D, E, E+, F en F+ kan u ook in een stadsloket terecht. Voor een eVK A, H, een AI en voor papieren verblijfsdocumenten kan u enkel bij het loket vreemdelingenzaken terecht om een nieuw document aan te vragen.

Kijk op onderstaande pagina’s om te zien wat u moet meenemen bij een aanvraag:

Identiteitskaart aanvragen
Kids-ID aanvragen

 

Verlies of diefstal van rijbewijs

Bent u uw Belgisch rijbewijs, nationaal EU rijbewijs of niet EU rijbewijs kwijt of werd het gestolen? Volg dan de volgende procedure:

Eerste stap:

Afhankelijk van welk document gestolen of kwijtgeraakt is, kan u bij de politie of aan een stadsloket aangifte doen. Onderstaande tabel geeft een overzicht:

Soort rijbewijsStadsloketPolitieConsulaat/ambassade land v uitgave
Belgisch rijbewijsXX
Nationaal EU rijbewijsX
Niet EU rijbewijsX

Voor een niet EU-rijbewijs vraagt u best aan uw ambassade of consulaat wat u moet doen voor de aangifte. Zij laten weten of een aangifte bij de politie nodig is of niet.

Bij verlies of diefstal in het buitenland doet u ter plaatse aangifte, maar u moet ook aangifte doen bij een Belgische politiedienst of stadsloket.

Tweede stap:

Het attest van verlies kan enkel gebruikt worden om een nieuw rijbewijs aan te vragen en vervangt uw rijbewijs niet. Als u een voertuig bestuurt, moet u in het bezit zijn van het rijbewijs. Vraag dus zo snel mogelijk een nieuw rijbewijs aan.

De aanvraag voor een nieuw rijbewijs kan niet via het e-loket gebeuren. U hoeft geen afspraak te maken bij een stadsloket.

Wat brengt u mee?

  • uw identiteitskaart
  • een pasfoto als de foto op uw identiteitskaart niet meer gelijkend is
  • 25 euro (u kan betalen met Bancontact, Visa of Mastercard)

Kijk op onderstaande pagina’s voor de algemene info over het aanvragen van een Belgisch of internationaal rijbewijs:

Belgisch rijbewijs aanvragen
Internationaal rijbewijs aanvragen

Dit artikel is gedeeld door