Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Een afspraak maken in een stadsloket of bij loket vreemdelingenzaken: wat kan er momenteel?

Om je bezoek aan het stadsloket of het loket vreemdelingenzaken in de meest veilige omstandigheden te laten verlopen, werken we zo veel mogelijk digitaal en zijn nog niet alle loketproducten beschikbaar voor afspraak. Hieronder vind je een overzicht. 

Belangrijk!

Kijk zeker eerst of je een digitale aanvraag kan doen via het e-loket. Voor de aanvraag van attesten en documenten vind je hier meestal wat je zoekt. Ook bijvoorbeeld een (voorlopig) rijbewijs, een adreswijziging, een nationaliteit, een wettelijke samenwoning, een toelating tot de lage-emissiezone voor je wagen, een parkeervergunning voor bewoners… kan je via deze weg snel en veilig digitaal aanvragen. Een afspraak is dan niet nodig.

Heb je iets nodig bij loket vreemdelingenzaken? Dan is altijd eerst een digitale aanvraag nodig. Een overzicht van alle digitale aanvragen voor nieuwkomers of voor de verlenging van je verblijfskaart vind je op de pagina over loket vreemdelingenzaken.De medewerkers bereiden je dossier voor en contacteren je dan voor een afspraak om langs te komen, als dat nodig is. 

Wat kan er momenteel in de stadsloketten?

Je kan zelf via afspraken.antwerpen.be een afspraak maken voor::

  • identiteitskaart Belg - aanvragen en afhalen
  • identiteitskaart niet-Belg (B, C, D, E, E+, F, F+) –aanvragen en afhalen
    (de aanvraag voor verlenging van een identiteitskaart niet-Belg A kan enkel online)
  • PIN- en PUK-code - afhalen 
  • kids-ID – aanvragen en afhalen
  • reispas – aanvraag en afhalen
  • reistoelating minderjarige
  • (voorlopig) rijbewijs – aanvraag en afhalen
  • aanpassen adres op chip identiteitskaart (de start van een aanvraag adreswijziging doet u eerst online)
  • wettelijk samenwonen
  • code digitale sleutel
  • wettigen handtekening
  • erkenning kind
  • geboorteaangifte (als dit niet op de kraamafdeling van het ziekenhuis is gebeurd)
  • huwelijksaangifte
  • legalisatie van een document voor het buitenland
  • naamsverandering (kind en volwassene)
  • verbintenis tot tenlasteneming
  • pensioen - aanvraag (enkel in de stadsloketten van Antwerpen-centrum, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk)
  • inkomensgarantie voor ouderen (enkel in de stadsloketten van Antwerpen-centrum, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk)
  • euthanasieverklaring (enkel in de stadsloketten van Antwerpen-centrum, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk)
  • orgaandonatie (enkel in de stadsloketten van Antwerpen-centrum, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk)
  • tegemoetkoming mindervaliden (enkel in de stadsloketten van Antwerpen-centrum, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk)
  • parkeerkaart voor personen met een handicap (enkel in de stadsloketten van Antwerpen-centrum, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk)
  • taxicheques - aanvraag en bestellen (enkel in de stadsloketten van Antwerpen-centrum, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk) 
  • parkeervergunning - aanvraag (enkel in tijdelijk stadsloket Den Bell)
  • sorteerpas / A-kaart (enkel in tijdelijk stadsloket Den Bell)
  • lage-emissiezone (enkel in tijdelijk stadsloket Den Bell)
  • verdwijnpalen - aanvraag toegangsbadge (enkel in tijdelijk stadsloket Den Bell)

Opgelet: Zonder afspraak naar een stadsloket of naar loket vreemdelingenzaken komen heeft geen zin.

Heb je een hoogdringende vraag zoals bv. bij verlies/diefstal van identiteitsdocumenten, bv. voor de uitoefening van je beroep, dan kan je ons uitzonderlijk contacteren. Gezien de grote drukte zowel aan de telefoon als in de mailboxen, vragen we met aandrang om dit enkel in die gevallen te doen.  Door te bellen of mailen kan je niet sneller een afspraak krijgen.

Jouw en onze veiligheid staat voorop.

Heb je een afspraak? Hou dan bij je bezoek aan het stadsloket of aan het loket vreemdelingenzaken rekening met de volgende veiligheidsmaatregelen:

  • Hou 1,5 meter afstand van onze medewerkers en andere klanten.
  • Zet een mondmasker op. Dit is verplicht.
  • Kom alleen naar het stadsloket, behalve als
    • je een afspraak hebt voor meerdere personen;
    • je iemand begeleidt die minder mobiel is; 
    • je meekomt met een kind.
  • Kom het gebouw ten vroegste 10 minuten voor je afspraak binnen.
  • Betaal met je bankkaart. 

Je vindt onder de knop “digitale aanvraag” of “afspraken” niet wat je zoekt?

Voor alle andere loketproducten stel je je loketbezoek maximaal uit. Ook al lijkt het dringend. Vaak kan het echt wel wachten. Alle informatie hierover en meer lees je in de veelgestelde vragen over de coronamaatregelen.

In de stadsloketten van Antwerpen-centrum en Deurne staat ook een attestenzuil. Hiervan kan je zonder afspraak gebruikmaken voor het printen van verschillende attesten. Neem zeker je identiteitskaart en pincode mee. 

Dit artikel is gedeeld door