Sociaal infopunt

Een sociaal infopunt is een plaats waar u terecht kan met allerlei vragen over sociale dienst- en hulpverlening.

Zit u met vragen zoals:

  • Hoe krijg ik kinderbijslag?
  • Kan ik zomaar ontslagen worden?
  • Heb ik recht op een sociale woning?
  • Wie kan mijn bejaarde ouders thuis verplegen?
  • ...

Maar u weet niet waar u ze kan stellen of wie u hierbij kan helpen? Ga dan naar een sociaal infopunt bij u in de buurt.

Waar?

Sociale infopunten zijn een extra dienstverlening van gekende organisaties zoals het stadsloket, een sociaal centrum, een dienstencentrum, een mutualiteit of een vakbond.

Er zijn sociale infopunten in alle stadsloketten. De adressen en contactgegevens vindt u hier.

Jongeren tussen 12 en 25 jaar kunnen met hun vragen ook terecht bij Jac Plus.

Wat mag u van een sociaal infopunt verwachten?

De belangrijkste taak van een sociaal infopunt is informeren en doorverwijzen. We maken tijd voor u en zoeken samen met u naar het antwoord op uw vraag.

Hoe doen we dat?

  • U krijgt heldere en begrijpbare informatie;
  • We bekijken stap voor stap wat u kan doen en welke organisatie u mogelijk kan helpen;
  • Op basis van uw vraag nemen we voor u vooraf al contact op met de organisatie waar u verder geholpen wordt;
  • U komt gegarandeerd op de juiste plaats terecht.

Wanneer?

U kan persoonlijk en telefonisch terecht bij de sociale infopunten tijdens de openingsuren. U kan vanzelfsprekend ook uw vraag mailen naar sociaalinfopunt@stad.antwerpen.be.

Voor wie?

De sociale infopunten zijn er voor iedereen die een sociale vraag heeft.

Gratis

Sociale infopunten: een samenwerking van Stad Antwerpen met OCMW Antwerpen, ACV, ABVV, CAW, Liberale Mutualiteit, Onafhankelijk Ziekenfonds, Jac Plus, Sowel vzw, Christelijke Mutualiteit, De Voorzorg en Zorgbedrijf Antwerpen.

Verwante info: