Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Een stadloketWoodmonkey

Stadsloketten

In het stadsloket kan je terecht voor al je administratieve dienstverlening. Je bent niet verplicht om naar het loket van je eigen district te gaan. Voor bijna alle dienstverlening kan je in een loket naar keuze terecht, alleen afhalen moet in hetzelfde loket van de aanvraag, tenzij anders besproken aan het loket. 

Gebruik bij voorkeur het e-loket

Kijk eerst of je een digitale aanvraag kan doen. Voor de aanvraag van attesten en documenten vind je er meestal wat je zoekt. Je kan bijvoorbeeld veilig en snel via digitale weg een attest of een nieuw rijbewijs aanvragen, een adreswijziging melden, een parkeervergunning voor bewoners aanvragen enzovoort. 

Heb je iets nodig bij het loket migratie, doe dan je aanvraag altijd eerst digitaal. Je kan niet zonder afspraak naar het loket migratie komen! Je vindt een overzicht van alle digitale aanvragen voor nieuwkomers of voor de verlenging van je verblijfskaart op het loket migratie. De medewerkers bereiden je dossier voor. Daarna contacteren ze je om langs te komen. 

Maak een afspraak

Voor een aantal zaken moet je fysiek naar het stadsloket. Je kan hier een afspraak maken. Je kan slechts 4 weken vooraf een afspraak boeken. Indien je later een afspraak wil, dan moet je wachten tot deze tijdsblokken zichtbaar zijn.

  • Bij verlies of diefstal van documenten kan je meestal meteen naar het stadsloket zonder afspraak. Lees zeker alle informatie hierover in. In bepaalde situaties moet je wel eerst naar politie.
  • Via speciale spoedprocedures kunnen identiteits- en reisdocumenten snel geleverd worden. Je moet dan geen afspraak maken, maar je moet wel meer betalen. Lees vooraf de informatie over spoedprocedures voor identiteits- en reisdocumenten.
  • Voor het afhalen van een reispas en rijbewijs moet je geen afspraak maken. Je krijgt hierover informatie bij de aanvraag. Je kan ook kiezen voor bezorging.
  • Het wettigen van een handtekening of een reistoelating voor een minderjarige kan zonder afspraak.
  • Voor het aanvragen en/of opladen van uw sorteerpas (A-kaart) moet je geen afspraak maken. Kijk zeker naar de verschillende oplaadpunten in uw buurt. 
  • Voor het gebruik van de attestenzuil moet je geen afspraak maken.

Belangrijk: voor het afhalen van een identiteitskaart (eID of eVK) moet je wél een afspraak maken.

Attest nodig?

  • Je kan je persoonsgegevens rechtstreeks nakijken via mijn dossier op fgov. Hier kan je onmiddellijk attesten downloaden.
  • Je kan het e-loket gebruiken.
  • Je kan de attestenzuil gebruiken in het onthaal van het stadsloket Antwerpen Harmonie, Berchem, Borgerhout, Deurne, Merksem en Wilrijk. Je moet hiervoor geen afspraak maken. Je kan zelf met je identiteitskaart en pincode deze documenten printen: 
     
    • Akte geboorte
    • Akte huwelijk
    • Akte echtscheiding
    • Gezinssamenstelling (uittreksel bevolkingsregister)
    • Levensbewijs (uittreksel bevolkingsregister)
    • Nationaliteitsbewijs (uittreksel bevolkingsregister)
    • Woonbewijs zonder historiek (uittreksel bevolkingsregister)
    • Uittreksel strafregister (type art. 595 - model 1)

Pasfoto's

Als je dit wenst, kan je pasfoto's maken in het stadsloket. In elk stadsloket staat een fotocabine. Je betaalt 6 euro met gepast geld of via bancontact (in loket Harmonie geen cash mogelijk).

Een veilig bezoek

  • Vertoon je ziektesymptomen of verblijf je in quarantaine? Kom dan niet naar het loket, maar blijf thuis. Wijzig je afspraak naar een andere datum. Of annuleer je afspraak en boek later een nieuwe.
  • Kom alleen naar het loket, behalve als:
    • je een afspraak hebt voor meerdere personen.
    • je iemand begeleidt die minder mobiel is. 
    • je meekomt met een kind.
  • Kom het gebouw ten vroegste 10 minuten voor je afspraak binnen.
  • Omwille van de drukte binnen is het mogelijk dat u eerst buiten moet wachten.
  • Volg de richtlijnen van de medewerkers en loop steeds volgens de aangegeven route.
  • Zet een mondmasker op. Dit is verplicht.
  • Gebruik de handgels en hou altijd 1,5 meter afstand van onze medewerkers en andere klanten .
  • Betaal met je bankkaart, kredietkaart of digitale app.

Verwante info: