Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

stad Antwerpen

Hoe vraagt u documenten op?

Het basisprincipe van openbaarheid is dat alle bestuursdocumenten openbaar zijn. Iedereen kan ze inkijken, er een afschrift van bekomen of er uitleg over vragen. Op dat principe bestaan wel enkele uitzonderingen, om specifieke belangen te beschermen.

Met het Bestuursdecreet van 7 december 2018 werd een globale regeling uitgewerkt voor de passieve en de actieve openbaarheid van bestuur voor alle bestuursinstanties binnen de bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest. Het decreet voorziet dezelfde procedureregels voor alle Vlaamse bestuursniveaus.

Ook de stad Antwerpen moet de richtlijnen van openbaarheid van bestuur volgen.

U kan documenten van de stad of OCMW opvragen via info@antwerpen.be. U geeft zelf aan welke vorm van openbaarmaking u verkiest:

  • inzage in het document
  • uitleg over het document
  • een afschrift van het document.

De aanvraag moet betrekking hebben op bestaande documenten

Indien u documenten van een district wenst op te vragen, kan u een vraag hiertoe richten aan het betrokken district.

Meer informatie over openbaarheid van bestuur vindt u op de website van Vlaanderen.