Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

stad Antwerpen

Organiseren

Bij de organisatie van een evenement komt er heel wat kijken: voorzien van materiaal, vervoer en opbouw van materiaal, promotie en drukwerk, ticketverkoop en zo verder. Op deze fiche vindt u een overzicht van verschillende ondersteuningsmogelijkheden. 

Evenement aanvragen bij stad Antwerpen

Een evenement op het openbaar domein moet u aanvragen. Dat doet u via het evenementenloket. Vindt uw activiteit niet plaats op de openbare weg of in een gebouw van de stad? Dan hebt u geen toelating van de stad nodig. Uiteraard hebt u wel de toelating van de eigenaar nodig.

Alle informatie over een evenementenaanvraag en tips voor de organisatie van uw evenement vindt u op https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/evenement-aanvragen-1.

Logistieke ondersteuning

Hebt u tafels, stoelen, nadarhekken of ander materiaal nodig? De stad leent materiaal uit aan:

  • inwoners die bewoners- en buurtinitiatieven ondersteunen maar niet voor privé feesten;
  • verenigingen die een niet-commercieel evenement plannen in de stad Antwerpen;
  • openbare besturen en hun instellingen, onderwijsinstellingen, stedelijke diensten of de Antwerpse districten.

Alle informatie vindt u hier.

Uitleendienst voor licht, geluid en beeld

Uitleendienst voor licht, geluid en beeld met zeer voordelige tarieven voor volgende doelgroepen:

  • Door de stad Antwerpen erkende jeugdverenigingen.
  • Professionele jeugdwerkpartners met een betoelagingsovereenkomst van de stad Antwerpen.
  • Jeugddiensten van één van de 9 districten of de centrale jeugddienst: Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Wilrijk, Hoboken, Merksem of Ekeren.
  • Jongeren (-26 jaar) met project-, fuif-of evenementsubsidies toegekend door een district (enkel voor materiaal dat je nodig hebt voor het project of evenement waarvoor je de subsidie kreeg).

Meer info op http://www.uitleendienstantwerpen.be/

Uitleendienst sport- en spelmateriaal

Zowel bij de jeugddienst van Borgerhout (enkel voor Borgerhoutse organisaties) als bij buurtsport kan u sport- en spelmateriaal aan zeer voordelige tarieven uitlenen:

Subsdidies

Alle informatie vindt u op de fiche 'Financieel'.

Communicatie en promotie

Alle informatie vindt u op de fiche 'Communicatie en promotie'.

Databank artiesten

Poppunt zet zich in voor muzikanten en dj’s uit pop, rock, dance en aanverwante genres en hebben een databank met meer dan 10.000 artiesten. Misschien vindt u in deze databank wel de ideale artiest voor op jouw podium: https://vi.be/vibe/portal/welcome.  

Vrijwilligers

Give a day is een gratis online platform om vrijwilligers te vinden voor jouw activiteiten. U maakt er duidelijke en aantrekkelijke vrijwilligerswerk vacatures aan. Meer info vindt u op www.giveaday.be. 

Gratis online ticketverkoop

Wilt u de verkoop van tickets voor je evenement optimaliseren, registreer u dan op TicketMonster. Dit is een gratis website voor online ticketverkoop.

ABC van de vereniging

Een activiteit organiseren is niet altijd gemakkelijk. Er komt namelijk heel wat bij kijken. Zo moet u goed plannen, uitvoeren en evalueren. In de infomap het 'Abc van de vereniging' leest u hoe u dit goed doet.

De infomap vindt u hier

Draaiboeken

Hier vindt u draaiboeken die u helpen bij het organiseren van:

  • een concert
  • een fuif
  • een poëzienamiddag
  • een tentoonstelling
  • een wandelzoektocht
  • een wijkfeest