Contacteer stad Antwerpen

stad Antwerpen
3D ontwerp trappenpartijStad Antwerpen

Vernieuwing fiets- en voetgangerstunnel aan Roderveldlaan-Spoorwegstraat

De fiets- en voetgangerstunnel tussen de Roderveldlaan en de Spoorwegstraat wordt gerenoveerd. Daarbij worden ook de in- en uitritten en het openbaar domein in de onmiddellijke omgeving aangepakt.

De stad Antwerpen, het district Berchem en Infrabel hebben samen dit project gestart. In 2018 werd er al een eerste concept voorgesteld aan de buurt. Intussen werd het project nog uitgebreid tot aan de Jan De Graefstraat.

Renovatie tunnel

De grootte van de tunnel zelf blijft ongewijzigd. Wel wordt de tunnel gerenoveerd en komen er nieuwe wandtegels en verlichting. De in- en uitritten krijgen een grondige opwaardering, zodat de toegankelijkheid van en de zichtbaarheid door de tunnel sterk verbetert.

Meer ruimte en groen

Aan de kant van de Roderveldlaan komt een nieuwe en minder steile helling voor fietsers, en een aparte trap voor voetgangers. Aan de kant van de Spoorwegstraat is er voldoende ruimte om de uitgang aangenamer en groener te maken. Hier komen een trap met ingewerkte zittribune en een fietshelling. Het extra groen en de route voor fietsers en voetgangers zullen naadloos aansluiten op de parkomgeving van Het Prieel.

Update werken (19/02/2025)

Spoorwegstraat – woonerf (fase 1)

De werken aan de Spoorwegstraat zullen afzonderlijk van de renovatie van de voetgangerstunnel plaatsvinden. De start van de werken is voorzien in het najaar van 2025, onder voorbehoud van de weersomstandigheden en een vlot verloop van het project. We leggen in de eerste fase een woonerf aan en werken aan de toegang naar park Het Prieel.

Het definitief ontwerp van het woonerf is amper gewijzigd tegenover het vorige ontwerp. 

Jammer genoeg kunnen enkele bomen niet behouden blijven. Ze bevinden in de werfzone voor de aanleg van de nieuwe fietshelling, die in fase twee van de werken wordt aangelegd. Deze vrijgekomen ruimte zorgt er ook voor dat de trappenpartij met ingewerkte zittribune beter aansluit op de voetgangerstunnel. Het zicht is meer open en maakt sociale controle mogelijk.

We vinden groen in deze nieuwe aanleg zeer belangrijk en planten daarom ter compensatie 40 nieuwe bomen in de plaats. Het extra groen en de route voor fietsers en voetgangers zullen naadloos aansluiten op de parkomgeving van Het Prieel.

Definitief ontwerp SpoorwegstraatStad Antwerpen
Definitief ontwerp Spoorwegstraat

Wat is een woonerf?

We zetten graag al even de verkeersregels van een woonerf op een rij. In een woonerf:

  1. mogen de voetgangers de ganse breedte van de openbare weg gebruiken : spelen zijn er eveneens toegelaten;
  2.  mogen de bestuurders de voetgangers niet in gevaar brengen en ze niet hinderen; zo nodig moeten zij stoppen. Zij moeten bovendien dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van kinderen. De voetgangers mogen het verkeer niet nodeloos belemmeren;
  3.  is de snelheid beperkt tot 20 km per uur;
  4. a) is het parkeren verboden, behalve:
  • op de plaatsen die afgebakend zijn door wegmarkeringen of door een wegbedekking in een andere kleur en waar de letter P aangebracht is;
  • op plaatsen waar een verkeersbord het toelaat.

b) mogen de stilstaande of geparkeerde voertuigen rechts of links ten opzichte van hun rijrichting opgesteld worden.

Werken Roderveldlaan & voetgangerstunnel (fase 2)

In fase 2 van de werken worden twee nieuwe fietshellingen aangemaakt en gaat de renovatie van de voetgangerstunnel van start. De hellingen worden minder steil en zullen ook toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Er komt ook een aparte trap voor voetgangers. Er werden nog enkele wijzigingen aangebracht aan het voorontwerp om het kruispunt en de oversteekbewegingen aan de Roderveldlaan verkeersveiliger te maken.

Definitief ontwerp tunnelhellingStad Antwerpen
Definitief ontwerp tunnelhelling

Verloop project voetgangerstunnel

De start van deze werken is nog ongekend. Voor de renovatie aan de voetgangerstunnel van start kan gaan, is er eerst nog een stabiliteitsstudie nodig. Die studie loopt deze winter, daarna gaat het studiebureau met de resultaten aan de slag. Daarenboven moet ook de timing van de werken met Infrabel afgestemd worden want de erg drukke spoorlijn kan niet zomaar uit dienst genomen worden. We brengen de buurt tijdig op de hoogte van de start van de werken aan de tunnel en de groene verbindingen naar het park. In de gerenoveerde tunnel komen nieuwe wandtegels en verlichting. De in- en uitritten krijgen een grondige opwaardering, zodat de toegankelijkheid van en de zichtbaarheid door de tunnel sterk verbetert.

Meer info

Communicatie en participatie Berchem
Grotesteenweg 150   
2600 Berchem
Tel: 03 338 40 18
wijkoverleg.berchem@stad.antwerpen.be