Welkom!

Antwerpen.be maakt gebruik van cookies. Aan de hand van die cookies verzamelt en analyseert Antwerpen.be informatie over uw bezoek. Genieten van een optimale A-ervaring? Bevestig met alle cookies toestaan. Stel voorkeuren in en bepaal welke informatie u met Antwerpen deelt. Houd er rekening mee dat bepaalde media enkel beschikbaar zijn indien u de cookies ervan aanvaardt. Antwerpen.be bewaart cookievoorkeuren. U kan ze aanpassen via cookies beheren. Meer weten? Raadpleeg onze Cookieverklaring. Antwerpen.be waardeert uw vertrouwen en wenst u een verrijkende surfervaring toe!

Victoriano Moreno

Stadsloketten

In het stadsloket kan je terecht voor al je administratieve dienstverlening. Je bent niet verplicht om naar het loket van je eigen district te gaan. Voor bijna alle dienstverlening kan je in een loket naar keuze terecht, alleen afhalen moet in hetzelfde loket van de aanvraag, tenzij anders besproken aan het loket. 

Betaal met je bankkaart of smartphone

Je kan in een loket niet met cash geld betalen. Neem dus je bankkaart, kredietkaart of smartphone met betaalapp mee. Enkel in het loket Deurne kan je met contant geld betalen.

Adressen en openingsuren stadsloketten

De adressen en de openingsuren per loket vind je op de pagina van elk loket. Een overzicht: 

Gebruik bij voorkeur het e-loket

Kijk eerst of je een digitale aanvraag kan doen. Voor de aanvraag van attesten en documenten vind je er meestal wat je zoekt. Je kan bijvoorbeeld veilig en snel via digitale weg een attest of een nieuw rijbewijs aanvragen, een adreswijziging melden, een parkeervergunning voor bewoners aanvragen enzovoort. 

Heb je iets nodig bij het loket migratie, doe dan je aanvraag altijd eerst digitaal. Je kan niet zonder afspraak naar het loket migratie komen! Je vindt een overzicht van alle digitale aanvragen voor nieuwkomers of voor de verlenging van je verblijfskaart op het loket migratie. De medewerkers bereiden je dossier voor. Daarna contacteren ze je om langs te komen. 

Maak een afspraak

Voor een aantal zaken moet je fysiek naar het stadsloket. Je kan hier een afspraak maken.

Je kan slechts 60 dagen vooraf een afspraak boeken. Als je later een afspraak wil, dan moet je wachten tot die tijdsblokken zichtbaar zijn.

  • Bij verlies of diefstal van documenten kan je meestal meteen naar het stadsloket zonder afspraak. In bepaalde situaties moet je wel eerst naar de politie.
  • Via spoedprocedures kunnen identiteits- en reisdocumenten snel geleverd worden. Je moet dan geen afspraak maken, maar je moet wel meer betalen. Lees vooraf de informatie over spoedprocedures voor identiteits- en reisdocumenten.
  • Voor het afhalen van een reispas en rijbewijs moet je geen afspraak maken. Je krijgt hierover informatie bij de aanvraag. Je kan ook kiezen voor bezorging.
  • Het wettigen van een handtekening of een reistoelating voor een minderjarige kan zonder afspraak.
  • Voor het aanvragen en/of opladen van uw sorteerpas (A-kaart) moet je geen afspraak maken. Kijk zeker naar de verschillende oplaadpunten in uw buurt. 

Belangrijk: voor het afhalen van een identiteitskaart (eID of eVK) moet je wél een afspraak maken.

Attest nodig?

  • Je kan je persoonsgegevens nakijken via Mijn DOSSIER. Hier kan je onmiddellijk attesten downloaden.
  • Je kan het e-loket gebruiken.
  • Je kan gebruik maken van een van de zelfbedieningsloketten in de stad. Je moet hiervoor geen afspraak maken. Met je identiteitskaart en pincode kan je er gratis en veilig persoonlijke documenten printen.

Pasfoto's

Er is een fotocabine in elk stadsloket. Je betaalt 6 euro, het kan enkel met bancontact.  

Verwante info: